الأنعام ٢٢
ترجمه
الأنعام ٢١ | آیه ٢٢ | الأنعام ٢٣ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نَحْشُرُهُمْ»: ایشان را گرد میآوریم.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۲ - ۲۱، سوره انعام
- توضيح اينكه افترا زننده بر خداى عزوجل و تكذيب كننده آيات او از هر ظالمى ظالم تراست .
- قول به جواز شفاعت پيغمبر (ص ) و ائمة معصومين (ع ) و اولياء الله شرك نيست .
- معناى (( فلاح )) .
- توضيح اينكه : ظالمان (( فلاح )) نمى يابند و به آرزوها و اهداف خود نمى رسند (انهلا يفلح الظالمون ).
- بيان اينكه مشركين در قيامت آلهه دروغين خود را نمى يابند.
- سرّ دروغگويى كفار در روز قيامت .
- مواجه شدن با آتش و هول روز قيامت كفار را به تمناى رجوع به دنيا وادار مى كند نه ظهور حق .
- وجوه نه گانه اى كه درباره (( بل بدالهم من الله ... )) گفته شده است .
- دروغ گفتن كفار، در آرزوى رجوع به دنيا و عدم تكذيب آيات خدا.
- روايات و شواهدى در مورد ايمان جناب ابوطالب .
- دو روايت در مورد عالم ذر، در ذيل جمله : (( و لو ردوا العادوا لما عنه ... )) .
نکات آیه
۱- خداوند تمامى آدمیان را در روز قیامت گرد مى آورد. (و یوم نحشرهم جمیعا)
۲- یاد آورى رخداد قیامت هشدارى به مشرکان وافترا زنندگان به خداوند (و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقول للذین أشرکوا)
۳- خداوند گردآورنده تمامى ستمگران (اهل کتاب و مشرکان) در قیامت (إنه لایفلح الظلمون ... و یوم نحشرهم جمیعا) چون در آیات گذشته سخن از مشرکان و اهل کتاب به میان آمده بود، در برداشت این دو گروه به عنوان مصادیقى بارز از ظالمان مشخص شده اند.
۴- بازخواست و محاکمه مشرکان در قیامت به سبب شریک پنداشتن براى خداوند (أین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون)
۵- پرسش از موقعیت و جایگاه معبودهاى پندارى مشرکان، از صحنه هاى محاکمه آنان در قیامت (ثم نقول للذین أشرکواأین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون)
۶- بازخواست ذلتبار مشرکان و ستمگران در روز قیامت، نشانگر محرومیت آنها از سعادت و رستگارى است. (إنه لایفلح الظلمون. و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقول للذین أشرکواأین شرکاؤکم)
۷- قیامت، روز استهزاى مشرکان و نمایاندن ناتوانى و بطلان خدایان دروغین آنهاست. (و یوم نحشرهم جمیعا ثم نقول للذین أشرکواأین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون)
۸- مشرکان، غوطهور در پندارهاى بى اساس خویش و امیدوار به کمکهاى خدایان دروغین در قیامت (أین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون)
۹- شریک دانستن براى خداوند، مولود اندیشه سست مشرکان و ساخته و پرداخته خود آنان (أین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون) «زعم» به اندیشه و گفتارى اطلاق مى شود که اساس صحیحى نداشته و بر پایه پندار و گمان باشد. «راغب» مى گوید: «الزعم حکایة قول یکون مظنة للکذب».
۱۰- گمان و حدس تنها تکیه گاه مشرکان در پذیرش شریک براى خداوند (أین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون)
۱۱- قیامت، روز ظهور حقانیت توحید، حتى براى مشرکان (ثم نقول للذین أشرکوا أین شرکاؤکم الذین کنتم تزعمون)
موضوعات مرتبط
- استمداد: از معبودان باطل ۸
- انسان: حشر اخروى انسان ها ۱
- اهل کتاب: در قیامت ۳; حشر اخروى اهل کتاب ۳
- خدا: افعال خدا ۱، ۳
- ذکر: قیامت ۲
- رستگارى: نشانه هاى محرومیت از رستگارى ۶
- سعادت: نشانه هاى محرومیت از سعادت ۶
- شرک: عوامل شرک ۱۰; کیفر شرک ۴; منشأ شرک ۹
- ظالمان: حشر اخروى ظالمان ۳; ذلت اخروى ظالمان ۶; ظالمان در قیامت ۳; محاکمه اخروى ظالمان ۶
- ظن: اتکاى به ظن ۱۰
- قیامت: اجتماع در قیامت ۱، ۳; توحید در قیامت ۱۱; ظهور حقایق در قیامت ۷، ۱۱; مؤاخذه در قیامت ۴، ۵، ۶
- مشرکان: استهزاى مشرکان ۷; امیدوارى مشرکان ۸; حشر اخروى مشرکان ۳; ذلت اخروى مشرکان ۶; عقیده مشرکان ۸، ۹، ۱۰; محاکمه اخروى مشرکان ۴، ۵، ۶; مشرکان در قیامت ۳، ۷، ۸; هشدار به مشرکان ۲
- معبودان باطل: بطلان معبودان باطل ۷; پرسش از معبودان باطل ۵; ضعف معبودان باطل ۷; معبودان باطل در قیامت ۷
- مفتریان به خدا: هشدار به مفتریان به خدا ۲