آل عمران ٧٠
ترجمه
آل عمران ٦٩ | آیه ٧٠ | آل عمران ٧١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«تَشْهَدُونَ»: میبینید. بیگمان میدانید (نگا: بقره / .
تفسیر
- آيات ۷۸ - ۶۴، سوره آل عمران
- معناى ((كلمه سواء)) و مراد از دعوت اهل كتاب به كلمه سواء
- دعوت به كلمه سواء، دعوت به سير بر اساس كلمه توحيدو نفى بغى و فساد مى باشد
- نفى بغى و فساد در گفتگوهاى بين پيامبران و قوم آنان
- ويژگيهاى دين فطرى
- افراد انسان ، ابعاض و اجزاى يك حقيقت هستند و خضوع وتذلل يك فرد در برابر فرد ديگر،بافطرت انسانى مخالف است
- محاجه بى جا و جاهلانه يهود و نصارا بر سر انتساب ابراهيم (ع ) به يهوديت ونصرانيت
- دو محاجه اهل كتاب كدام است
- دين ، داراى مراتب و مراحلى بوده است و هر يك از انبياء (ع ) به منزله بكى از آنمراحل بوده اند
- اسلام حضرت ابراهيم چگونه است ؟
- نزديكترين مردم به ابراهيم (ع ) پيروان او و پيامبر اكرم (ص ) و مؤ منين بدويند
- اشاره به توحيد افعالى ، در بيان معناى اينكه :اهل كتاب جز خودشان كسى را گمراه نمى كنند
- كفر به آيات خدا غير كفر به خدا است و اهل كتاب در لسان قرآن كافر به آيات خدا هستندنه كافربه خدا
- معناى سخن اهل كتاب كه به يكديگر مى گفتند: ((به آنچه در آغاز روز بر مؤ منيننازل گشته ايمان آورديم و بدانچه در پايان روزنازل شد كافر شديد))
- سخن ديگر مفسرين در خصوص اين آيه
- جواب خداى تعالى به سخنان يهود در قضيه تغيير قبله مسلمين از بيت المقدس به كعبه
- جمله ((اولا يعلمون )) جواب خدا به يهوديان نيست
- اقوال مختلف مفسرين در معناى مختلف اين آيه
- معناى ((فضلخدا)) و بيان جوابى به يهود كه جمله ((انالفضضل بيد اللّه )) متضمن آن است
- اعتقاد بى اساس يهوديان به اينكه تافته جدا بافته هستند (ليس علينا فى الاميينسبيل )
- منشاء اين اعتقاد باطل يهود
- چرا در اين آيه نام اهل كتاب تكرار شده و به آوردن ضمير اكتفا نشده است ؟
- قنطار و دينار كنايه از بسيار و كم است
- شرط كرامت الهيه و تقرب به خداى وفاى به عهد و تقوا است نه نژاد و دودمان است
- آثار محبت خدا، و خصالى كه خداى تعالى بر آن شكنندگان عهد خدا و سوگند به خداذكرفرموده است
- دروغ بستن يهود به خداى سبحان
- بحث روايتى
- نامه پيامبر براى پادشاهان عصر خود
- برسى نامه پيامبر براى اسقف نجران
- دو روايت از تفسير ((الدرالمنثور)) سيوطى
- حكايت هجرت مسلمانان در صدر اسلام به حبشه
- نجاشى مهاجرين را فرا مى خواند
- داستان گفتگو بين نجاشى (پادشاه حبشه ) و مسلمانان مهاجر در حضور مشركين مكه وشاءن نزول آيه ((ان اولى الناس بابراهيم ...))
- حديثى از امام صادق (ع ) و بيان آن
- نزديكترين مردم به ابراهيم و پيامبر اسلام (ص ) وآل محمد عليهم السلام ، پيروان آنانند
- دو روايت از كافى و امالى
نکات آیه
۱ - کفر آگاهانه عالمان اهل کتاب به آیات خداوند (قرآن و پیامبر (ص)) و توبیخ آنان از سوى خداوند (یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون) با توجّه به آیات قبل و بعد که درباره محاجّه، کتمان و درآمیختن حق به باطل است، استفاده مى شود که مقصود از اهل کتاب، عالمان آنان هستند.
۲ - انکار و پوشاندن آیات الهى توسط اهل کتاب، وسیله اى براى گمراه کردن دیگران (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلّونکم ... لم تکفرون بایات اللّه) کفر، در لغت - چه همراه باء باشد و یا نباشد - به معناى انکار و پوشاندن است (القاموس المحیط.)
۳ - گمراه کردن مؤمنان، کفر به آیات الهى است.* (ودّت طائفة ... یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات اللّه) به نظر مى رسد مراد از جمله «لم تکفرون ... »، تعبیر دیگر و یا بیان مصداقى از جمله «لو یضلونکم» باشد.
۴ - نکوهش و سرزنش اهل کتاب به خاطر رضایتشان نسبت به اعمال نارواى علماى خود (گمراه ساختن دیگران)* (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلونکم ... لم تکفرون بایات اللّه) با توجّه به اینکه سرزنش نسبت به همه اهل کتاب است، و گمراه ساختن دیگران مخصوص عالمان آنان است، برداشت فوق به دست مى آید.
۵ - نکوهش کفرِ آگاهانه به آیات الهى (لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون)
۶ - نکوهش دوگانگى میان علم و عمل (لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون)
۷ - روشن بودن حقّانیّت آیات الهى (پیامبر و قرآن) براى اهل کتاب (یا اهل الکتاب لم تکفرون بایات اللّه و انتم تشهدون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: ۷ تکذیب آیات خدا ۲، ۳، ۵
- اضلال: ۲، ۴
- اهل کتاب: ۷ سرزنش اهل کتاب ۱، ۴ ; علماى اهل کتاب ۱، ۴ ; کفر اهل کتاب ۱ ; اهل کتاب و اضلال مردم ۲، ۴ ; اهل کتاب و کتب آسمانى ۱ ; اهل کتاب و کتمان حق ۲
- خدا: سرزنشهاى خدا ۱
- علم: ۶
- عمل: ۶
- کتب آسمانى: ۱
- کتمان حق: ۲
- کفر: سرزنش کفر ۵ ; کفر به آیات خدا ۳، ۵ ; کفر به قرآن ۱ ; کفر به محمّد (ص) ۱
- گمراهى: عوامل گمراهى ۲
- گناه: رضایت به گناه ۴
- مؤمنان: ۳
- محمّد (ص): ۱ محمّد (ص) و اهل کتاب ۷