۱۶٬۸۸۹
ویرایش
خط ۱۹۶: | خط ۱۹۶: | ||
و خلاصه مراد اين است كه: ازدواج، طهارت خالص است، و استعمال صيغۀ «أفعل» در غير مورد تفضيل، شايع است. در قرآن نيز استعمال شده، آن جا كه فرمود: «مَا عِندَ اللّهِ خَيرٌ مِنَ اللّهو»، با اين كه در «لهو»، هيچ خيرى نيست. و نيز فرموده: «وَ الصُّلحُ خَيرٌ»، كه در همه اين موارد، صيغۀ «أفعل» مى فهماند اگر اين كار را بكنى، كارى كرده اى كه يقينا اشكالى در آن نيست، و اگر آن كارهاى ديگر را بكنى، چنين يقينى برايت حاصل نمى شود. يا يقين به نامشروع بودن آن پيدا مى كنى و يا حداقل در مشروع بودن و پاكيزه بودن آن، ترديد خواهى داشت. | و خلاصه مراد اين است كه: ازدواج، طهارت خالص است، و استعمال صيغۀ «أفعل» در غير مورد تفضيل، شايع است. در قرآن نيز استعمال شده، آن جا كه فرمود: «مَا عِندَ اللّهِ خَيرٌ مِنَ اللّهو»، با اين كه در «لهو»، هيچ خيرى نيست. و نيز فرموده: «وَ الصُّلحُ خَيرٌ»، كه در همه اين موارد، صيغۀ «أفعل» مى فهماند اگر اين كار را بكنى، كارى كرده اى كه يقينا اشكالى در آن نيست، و اگر آن كارهاى ديگر را بكنى، چنين يقينى برايت حاصل نمى شود. يا يقين به نامشروع بودن آن پيدا مى كنى و يا حداقل در مشروع بودن و پاكيزه بودن آن، ترديد خواهى داشت. | ||
==مراد از | ==مراد از سخن لوط «ع» که به قوم خود گفت: «هَؤُلَاءِ بَنَاتِى هُنَّ أطهَرُ لَكُم»== | ||
و اگر جملۀ «هَؤُلَاءِ بَنَاتِى» را مقيد كرد به قيد «هُنَّ أطهَرُ لَكُم»، براى اين بود كه بفهماند منظور لوط «عليه السلام» از عرضه كردن دختران خود، اين بوده كه مردم با آن ها ازدواج كنند، نه اين كه از راه زنا، شهوات خود را تسكين دهند. و حاشا بر مقام يك پيغمبر خدا كه چنين پيشنهادى بكند. براى اين كه در زنا، هيچ طهارتى وجود ندارد. | و اگر جملۀ «هَؤُلَاءِ بَنَاتِى» را مقيد كرد به قيد «هُنَّ أطهَرُ لَكُم»، براى اين بود كه بفهماند منظور لوط «عليه السلام» از عرضه كردن دختران خود، اين بوده كه مردم با آن ها ازدواج كنند، نه اين كه از راه زنا، شهوات خود را تسكين دهند. و حاشا بر مقام يك پيغمبر خدا كه چنين پيشنهادى بكند. براى اين كه در زنا، هيچ طهارتى وجود ندارد. |
ویرایش