گمنام

تفسیر:المیزان جلد۲۰ بخش۳۸: تفاوت میان نسخه‌ها

از الکتاب
هیچ تغییری در اندازه به وجود نیامده‌ است. ،  ‏۱۶ اسفند ۱۴۰۰
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۱۲۶: خط ۱۲۶:
و نعمت پروردگارت را با رفتار و گفتارت بازگو كن. (۱۱)
و نعمت پروردگارت را با رفتار و گفتارت بازگو كن. (۱۱)
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۲۲ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۲۲ </center>
<center> «'''بیان آیات'''» </center>
<center> «'''بیان آیات'''» </center>


خط ۱۵۰: خط ۱۵۱:
* مقصود از اين كه به پيامبر«ص» فرمود: خدا تو را «'''يتيم '''» و«'''ضالّ'''» يافت:  
* مقصود از اين كه به پيامبر«ص» فرمود: خدا تو را «'''يتيم '''» و«'''ضالّ'''» يافت:  


«'''أَ لَمْ يجِدْك يَتِيماً فَئَاوَى«'''»:
«'''أَ لَمْ يجِدْك يَتِيماً فَئَاوَى'''»:


اين آيه و دو آيه بعدش، به بعضى از نعمت هاى بزرگى اشاره مى كند كه خداى تعالى، به آن جناب انعام كرده بود. آرى، رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، هنوز در شكم مادر بود كه پدرش از دنيا رفت، و دو ساله بود كه مادرش درگذشت، و هشت ساله بود كه كفيل و سرپرستش و جدّش: عبدالمطلب از دنيا رفت، كه از آن به بعد، در تحت تكفّل عمويش ابوطالب قرار گرفت.
اين آيه و دو آيه بعدش، به بعضى از نعمت هاى بزرگى اشاره مى كند كه خداى تعالى، به آن جناب انعام كرده بود. آرى، رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، هنوز در شكم مادر بود كه پدرش از دنيا رفت، و دو ساله بود كه مادرش درگذشت، و هشت ساله بود كه كفيل و سرپرستش و جدّش: عبدالمطلب از دنيا رفت، كه از آن به بعد، در تحت تكفّل عمويش ابوطالب قرار گرفت.
خط ۱۵۸: خط ۱۵۹:
«'''وَ وَجَدَك ضالاًّ فَهَدَى'''»:
«'''وَ وَجَدَك ضالاًّ فَهَدَى'''»:


مراد از «ضلال» در اين جا، گمراهى نيست؛ بلكه مراد عدم هدايت است. و منظور از هدايت نداشتن رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، حال خود آن جناب است. و يا صرفنظر از هدايت الهى، مى خواهد بفرمايد: اگر هدايت خدا نباشد، تو و هيچ انسانى ديگر از پيش ‍ خود هدايت نداريد، مگر به وسيلۀ خداى سبحان. پس رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، هم نفس شريفش - با قطع نظر از هدايت خدا - ضالّه و بیراه بود، هرچند كه هيچ روزى از هدايت الهى جدا نبوده و از لحظه اى كه خلق شده بود، ملازم با آن بود. در نتيجه، آيه شريفه در معناى آيه زير است كه مى فرمايد: «'''ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الإيمان'''». و از همين باب است كلام موسى، كه بنا به حكايت قرآن كريم، از آن جناب گفته بود: «'''فعلتُها إذا و أنا من الضالّين'''». يعنى هنوز به هدايت رسالت اهتدا نشده بودم.
مراد از «ضلال» در اين جا، گمراهى نيست؛ بلكه مراد عدم هدايت است. و منظور از هدايت نداشتن رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، حال خود آن جناب است. و يا صرفنظر از هدايت الهى، مى خواهد بفرمايد: اگر هدايت خدا نباشد، تو و هيچ انسانى ديگر از پيش ‍خود هدايت نداريد، مگر به وسيلۀ خداى سبحان. پس رسول خدا «صلّى اللّه عليه و آله و سلّم»، هم نفس شريفش - با قطع نظر از هدايت خدا - ضالّه و بیراه بود، هرچند كه هيچ روزى از هدايت الهى جدا نبوده و از لحظه اى كه خلق شده بود، ملازم با آن بود. در نتيجه، آيه شريفه در معناى آيه زير است كه مى فرمايد: «'''ما كنت تدرى ما الكتاب و لا الإيمان'''». و از همين باب است كلام موسى، كه بنا به حكايت قرآن كريم از آن جناب، گفته بود: «'''فعلتُها إذا و أنا من الضالّين'''». يعنى هنوز به هدايت رسالت، اهتدا نشده بودم.
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۲۴ </center>
<center> ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۵۲۴ </center>
<span id='link362'><span>
<span id='link362'><span>
۱۷٬۰۰۸

ویرایش