آل عمران ٥٩
ترجمه
آل عمران ٥٨ | آیه ٥٩ | آل عمران ٦٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَثَلَ عِیسَی ... الخ»: مراد آن است که اگر آفرینش عیسی بدون پدر در نظرتان بعید مینماید، بدانید که آفرینش آدم بدون پدر و مادر شگفتتر از آن است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶۰ - ۴۲، سوره آل عمران
- منظور از اصطفا (برگزيدن ) و تطهير مريم سلام اللّه عليها
- وجه اينكه قضاياى مربوط به مريم عليها السلام از اخبار غيبى شمرده شده است
- وجه تعبير به ((ملائكه )) در جمله ((اذ قالت الملائكة ...))
- گفتار معصومين در تفسير ((كلمه ))
- معناى ((كلمه خدا)) و مراد از ((كلمه )) در جمله : ((يبشرك بكلمة منه ...))
- وجه تسميه عيسى به مريم (عليهما السلام ) به ((مسيح ))
- يهود و كلمه ((مسيح ))
- معناى كلمه ((عيسى ))
- اقوالى كه درباره سخن گفتن عيسى (ع )با مردم در سن كهولت ، گفته شده است
- مراد از ((تورات )) ((انجيل )) در قرآن كريم
- بعثت حضرت عيسى (ع ) عموميت داشته ، هر چند رسالت او به سوى بنىاسرائيل بوده است
- معجزات عيسى (ع ) مستند به اذن خدا بوده است و عيسى (ع ) در صدور آن آيات استقلالىنداشته است
- معجزات حضرت عيسى (ع ) در خارج ، از آن جناب صادر مى شده است
- جمله ((مصدقا لما بين يدى من التورية ...)) براى اينكه عيسى (ع ) تورات موجود درزندگى خودرا قبول داشته است دلالت نمى كند
- عملى كه عيسى (ع ) براى باز شناختن مؤ منين به خود وتشكل دادن به آنها انجام داد
- قيد ((الى اللّه )) در آيه به چه جهتى آمده است ؟
- مراد از ايمان در جمله ((قال الحواريون نحن انصار اللّه آمنا باللّه ...)) ايمان بعد ازايمان است
- راه عبادت كوتاهترين راه به سوى خداى سبحان است
- معناى ((توفى )) و تفاوت مورد استعمال اين كلمه با كلمه ((موت ))
- توّفى حضرت عيسى به معناى گرفتن آن حضرت از دست يهود است
- منظور از ((رفع عيسى به سوى خدا)) و ((تطهير او از كافران ))
- مراد از تفوق پيروان عيسى (ع ) بر كافران تا روز قيامت
- مقصود از تفّوق حجت تفوق از نظر مقبوليت نيست
- تبعيت از نياكان سبب مى شود كه مراد عموم يهود و مطلق نصارا باشد
- وعده نيكو به پيروان حقيقى (قولى و عملى ) عيسى (ع )
- دو حجت و دليل بر نفى الوهيت عيسى (ع ) در تمثيل او به آدم (ع )
- جمله ((الحق من ربك )) از بديع ترين بيانات قرآنى است
- بحث روايتى (در ذيل آيات كريمه گذشته )
- رواياتى درباره برترين زنان عالم : (فاطمه (س ) مريم ، خديجه و آسيه )
- اثبات سيادت اثبات عالى ترين مراتب اصطفاء است
- اخبار غيب حضرت عيسى (ع ) معجزه قابلقبول براى مردم بود
- روايتى درباره آنچه در شريعت عيسى (ع ) آمده بود
- روايت درباره به دار آويختن حضرت عيسى (ع )
- روايتى در مورد كيفيت بالا بردن عيسى (ع ) به آسمان
- روايتى از امام رضا (ع ) درباره قضيه حضرت عيسى (ع )
- بحث روايتى ديگر در معناى محدث
- فرق ميان نبى ، رسول و محدث
- على (ع ) محدث بود
- مطالبى پيرامون ((وحى )) و واژه ((محدث ))
- تشخيص القائات رحمانى از شيطانى مستند به تاءييد الهى است و خارج از معيارهاىمعمولى تشخيص است
- توضيح اينكه : ((محدث صوت فرشته را مى شنود ولى فرشته را نمى بيند))
نکات آیه
۱ - شباهت خلقت حضرت عیسى (ع) به خلقت آدم (ع) (انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل ادم)
۲ - آفرینش استثنایى عیسى و آدم (ع) (انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل ادم)
۳ - عیسى، همانند آدم (ع) مخلوق خداوند نه فرزند او. (انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل ادم خلقه من تراب) چون این آیه پس از سرگذشت حضرت عیسى (ع) آمده است، اشاره به پندار مسیحیان و ردّ آن است که عیسى (ع) را به دلیل نداشتن پدر، فرزند خداوند مى شمردند.
۴ - احتجاج خداوند با مسیحیان در ردّ پندار غلط آنان (فرزند خدا بودن حضرت عیسى (ع)) (انّ مثل عیسى عنداللّه کمثل ادم خلقه من تراب)
۵ - خداوند، آدم را از خاک آفرید. (خلقه من تراب)
۶ - آفرینش آدم در دو مرحله (مرحله خلق از خاک، مرحله امر) (خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون)
۷ - قول و فرمان خداوند، عین ایجاد اوست. (ثم قال له کن فیکون)
۸ - خداوند انسان را با دو بُعد مادّى و غیر مادى آفرید. (خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون) کلمه «من تراب»، اشاره به بعد مادى انسان، و امرِ به بودن (کُن)، اشاره به بُعد انسانى اوست.
۹ - شکل گیرى بُعد مادى، زمینه ایجاد بُعد انسانى انسان (خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون) جمله «خلقه من تراب»، حکایت از خلقت آدم در بُعد مادى دارد چون ضمیر مفعولى به آدم برمى گردد. بنابراین آنچه با امرِ «کن» به وجود مى آید، همان بُعد انسانى آدم است.
۱۰ - اصالت بُعد غیر مادى انسان، در ساختار و هویّت وى (خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون) بعد از آنکه آدم از خاک آفریده شد، به او گفته شد: «کن» (باش)، که گویا قبل از آن نبوده است; چرا که هویّت انسانى نداشته است.
روایات و احادیث
۱۱ - حضرت عیسى مانند آدم (ع)، بدون پدر متولّد شد. (انّ مثل عیسى ... خلقه من تراب) رسول خدا (ص): ... ان عیسى عبد مخلوق ... قالوا: فمن ابوه؟ ... فقال: قل لهم ما تقولون فى ادم اَکان عبداً مخلوقاً ... فقالوا: نعم. قال: فمن ابوه فبُهتوا ... فانزل اللّه «انّ مَثَل عیسى ... ».[۱]
موضوعات مرتبط
- آدم: آفرینش آدم ۱، ۲، ۵، ۶، ۱۱
- احتجاج: ۴
- انسان: آفرینش انسان ۸، ۹، ۱۰ ; ابعاد انسان ۸، ۹، ۱۰
- حیات: تکامل حیات ۶
- خدا: افعال خدا ۷ ; اوامر خدا ۷ ; خالقیت خدا ۷
- شخصیت: عوامل شکل گیرى شخصیت ۹، ۱۰
- عیسى (ع): تولد عیسى (ع) ۱، ۲، ۳، ۱۱ ; عیسى (ع) و مسیحیان ۴ ; آفرینش عیسى (ع) ۳
- قرآن: تشبیهات قرآن ۱، ۳
- مسیحیان: ۴ عقاید مسیحیان ۴ ۴
منابع
- ↑ تفسیر قمى، ج ۱، ص ۱۰۴ ; نورالثقلین، ج ۱، ص ۳۴۷، ح ۱۵۷.