الجاثية ٣٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۴:۵۲ توسط Adel (بحث | مشارکت‌ها) (←‏تفسیر)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کپی متن آیه
فَأَمَّا الَّذِينَ‌ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ‌ فَيُدْخِلُهُمْ‌ رَبُّهُمْ‌ فِي‌ رَحْمَتِهِ‌ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِينُ‌

ترجمه

امّا کسانی که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، پروردگارشان آنها را در رحمت خود وارد می‌کند؛ این همان پیروزی بزرگ است!

ترتیل:
ترجمه:
الجاثية ٢٩ آیه ٣٠ الجاثية ٣١
سوره : سوره الجاثية
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ»: (نگا: انعام / ).


تفسیر


نکات آیه

۱ - مؤمنان نیک کردار، مشمول رحمت پروردگار در قیامت (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته)

۲ - اعطاى پاداش به مؤمنان و نیک کرداران در قیامت، قبل از حسابرسى بدکرداران * (فأمّاالذین ءامنوا ... و أمّا الذین کفروا ) برداشت یاد شده بدان احتمال است که تقدم در بیان، بیانگر تقدم خارجى نیز باشد.

۳ - شمول رحمت و حمایت خداوند، نسبت به اهل ایمان و عمل صالح، پس از حسابرسى آنان (کلّ أمّة تدعى إلى کتبها ... فأمّا الذین ءامنوا و عملواالصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته)

۴ - مؤمنان نیک کردار، مشمول رحمت حق در پى مشاهده نگرانى هاى همگانى قیامت* (و ترى کلّ أمّة جاثیة ... فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم) برداشت بالا بدان احتمال است که «فأمّا الذین...» تفریع بر «ترى کلّ أمّة جاثیة» باشد.

۵ - قیامت، صحنه نمود حاکمیت اراده خداوند (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم ) تعبیر به «یدخلهم» گویاى این حقیقت است که بهره مند ساختن مردم از رحمت اخروى، کار خدا و وابسته به او است. در غیر این صورت، مى فرمود: «یدخلون فى رحمته ...».

۶ - همراهى ایمان با عمل صالح، مایه برخوردارى از رحمت خداوند، در آخرت (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته)

۷ - بهشت، تجلى رحمت الهى در قیامت (فیدخلهم ربّهم فى رحمته ) بنابراین که مراد از «رحمت» بهشت باشد، برداشت بالا به دست مى آید.

۸ - شمول رحمت حق در قیامت نسبت به مؤمنان صلاح پیشه، نمودى از ربوبیت او (فأمّا الذین ءامنوا و عملوا الصلحت فیدخلهم ربّهم فى رحمته) به کار رفتن واژه «ربّ» و اضافه آن به «هم»، بیانگر مطلب یاد شده است.

۹ - احاطه و فراگیرى رحمت الهى، نسبت به مؤمنان در قیامت (فیدخلهم ربّهم فى رحمته) تعبیر «یدخلهم...» مى رساند که شمول رحمت حق نسبت به مؤمنان نیک کردار، محدودیتى ندارد و آنان داخل در رحمت او و مستغرق در آن مى شوند.

۱۰ - برخوردارى انسان از رحمت گسترده الهى در قیامت، رستگارى واقعى و آشکار (فیدخلهم ربّهم فى رحمته ذلک هو الفوز المبین) برداشت بالا با توجه به ضمیر فصل «هو» است که تأکید را افاده کرده و رستگارى واقعى را مى نمایاند.

۱۱ - انسان، در اشتیاق رستگارى و نیازمند راهنمایى، براى تشخیص راه ها و مصادیق آن (ذلک هو الفوز المبین) تأکید با ضمیر فصل در زمینه نمایاندن رستگارى راستین، نشانگر آن است که اولاً انسان در نهاد خودش، عشق به رستگارى دارد و ثانیاً دستیابى به آن، نیازمند هدایت و راهنمایى است.

موضوعات مرتبط

  • انسان: علایق انسان ۱۱; نیازهاى معنوى انسان ۱۱
  • ایمان: آثار ایمان ۶
  • بهشت: عظمت بهشت ۷
  • حمایت خدا: مشمولان حمایت خدا ۳
  • خدا: رحمت اخروى خدا ۷; زمینه رحمت اخروى خدا ۶; نشانه هاى حاکمیت اراده خدا ۵; نشانه هاى ربوبیت خدا ۸; نشانه هاى رحمت خدا ۷
  • رحمت: مشمولان رحمت اخروى خدا ۴، ۱۰; مشمولان رحمت خدا ۱، ۳، ۸، ۹
  • رستگارى: رستگارى آشکار ۱۰
  • صالحان: پاداش اخروى صالحان ۲; حسابرسى صالحان ۳; رحمت بر صالحان ۱، ۴، ۸; فضایل اخروى صالحان ۱، ۴، ۸; فضایل صالحان ۳; وقت پاداش صالحان۲
  • علایق: آثار علاقه به رستگارى ۱۱
  • عمل صالح: آثار عمل صالح ۶
  • قیامت: اضطراب در قیامت ۴; ظهور حقایق در قیامت ۵; ویژگیهاى قیامت ۵
  • گناهکاران: حسابرسى اخروى گناهکاران ۲
  • مؤمنان: پاداش اخروى مؤمنان ۲; حسابرسى مؤمنان ۳; رحمت بر مؤمنان ۱، ۴، ۸، ۹; فضایل اخروى مؤمنان ۱، ۴، ۸، ۹; فضایل مؤمنان ۳; وقت پاداش مؤمنان ۲
  • نیازها: نیاز به هدایت ۱۱

منابع