الأعراف ٦٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۴:۵۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن جزییات آیه)
کپی متن آیه
أَ وَ عَجِبْتُمْ‌ أَنْ‌ جَاءَکُمْ‌ ذِکْرٌ مِنْ‌ رَبِّکُمْ‌ عَلَى‌ رَجُلٍ‌ مِنْکُمْ‌ لِيُنْذِرَکُمْ‌ وَ اذْکُرُوا إِذْ جَعَلَکُمْ‌ خُلَفَاءَ مِنْ‌ بَعْدِ قَوْمِ‌ نُوحٍ‌ وَ زَادَکُمْ‌ فِي‌ الْخَلْقِ‌ بَسْطَةً فَاذْکُرُوا آلاَءَ اللَّهِ‌ لَعَلَّکُمْ‌ تُفْلِحُونَ‌

ترجمه

آیا تعجّب کرده‌اید که دستور آگاه کننده پروردگارتان به وسیله مردی از میان شما به شما برسد تا (از مجازات الهی) بیمتان دهد؟! و به یاد آورید هنگامی که شما را جانشینان قوم نوح قرار داد؛ و شما را از جهت خلقت (جسمانی) گسترش (و قدرت) داد؛ پس نعمتهای خدا را به یاد آورید، شاید رستگار شوید!»

ترتیل:
ترجمه:
الأعراف ٦٨ آیه ٦٩ الأعراف ٧٠
سوره : سوره الأعراف
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٣١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«الْخَلْقِ»: مردمان، آفریدگان. خلقت، بنیه. «فِی الْخَلْقِ»: در میان مردمان. از لحاظ بدنی. «بَصْطَةً» = «بَسْطَةً»: توسعه، گسترش. مفعول‌به یا تمییز است. «آلآءَ»: جمع إِلی، نعمتها.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- بعثت فردى از بشر براى رسالت، شگفت آور و نامعقول در دیدگاه قوم هود (أو عجبتم أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم)

۲- قوم عاد به دلیل نامعقول شمردن پیامبرى براى فردى از بشر، رسالت هود را انکار کردند. (إنا لنریک فى سفاهة ... أو عجبتم أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم)

۳- ادعاى پیامبرى از سوى هود(ع)، نشانه سفاهت وى در پندار قوم عاد (إنا لنریک فى سفاهة ... أو عجبتم أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم)

۴- پیامبران، برخاسته از میان مردم (أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم)

۵- پیامبران، واسطه ابلاغ دین و معارف الهى به مردم (أو عجبتم أن جاءکم ذکر من ربکم)

۶- معارف الهى، تعالیمى است که باید آنها را همواره به خاطر داشت. (أن جاءکم ذکر من ربکم) «ذکر»، علم و معرفتى است که آدمى آن را در ذهن خود حاضر دارد و از آن غفلت نمىورزد. و معارف الهى از آن رو «ذکر» نامیده شده که انسان باید آنها را بیاموزد و همواره به خاطر داشته باشد.

۷- دین و معارف الهى ناشى از مقام ربوبى خداوند و براى رشد و تعالى انسانهاست. (أن جاءکم ذکر من ربکم)

۸- بیم دادن از عذاب الهى، از اهداف مهم رسالت هود (أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم لینذرکم)

۹- ترساندم مردم از عذابهاى الهى به واسطه پیامبران، از اهداف نزول دین و معارف الهى است. (أن جاءکم ذکر من ربکم على رجل منکم لینذرکم)

۱۰- قوم عاد نخستین جامعه سامان یافته در پى هلاکت قوم نوح (اذکروا إذ جعلکم خلفاء من بعد قوم نوح)

۱۱- تشکیل قوم عاد پس از انقراض قوم نوح(ع) به جانشینى از آنان، نعمتى الهى براى قوم عاد (إذ جعلکم خلفاء من بعد قوم نوح)

۱۲- تحولات تاریخى و اجتماعى نسل بشر، تحت اراده و مشیت الهى است. (و اذکروا إذ جعلکم)

۱۳- قوم عاد برخوردار از اندامى بزرگتر و نیرومندتر نسبت به دیگر اقوام (و زادکم فى الخلق بصطة)

۱۴- برخوردارى قوم عاد از اندامى درشت و نیرومند، از نعمتهاى بزرگ خداوند براى آنان (و اذکروا إذ ... و زادکم فى الخلق بصطة)

۱۵- پیدایش تکامل در اندام و نیروى جسمى انسانها، پس از طوفان نوح* (من بعد قوم نوح و زادکم فى الخلق بصطة)

۱۶- هود(ع) به منظور ایجاد زمینه رستگارى در قوم خویش آنان را به یادآورى دو نعمت بزرگ الهى (جانشینى قوم نوح، برخوردارى از نیرویى چشمگیر) فراخواند. (و اذکروا إذ جعلکم خلفاء من بعد قوم نوح ... لعلکم تفلحون)

۱۷- امتها و جوامع نیرومند باید توان و نیروى خویش را نعمتى خدادادى بدانند و همواره آن را به یاد داشته باشند. (اذکروا إذ جعلکم ... و زادکم فى الخلق بصطة)

۱۸- هود از مردم خویش خواست تا همواره نعمتهاى الهى را به خاطر داشته باشند. (فاذکروا ءالاء اللّه)

۱۹- توجه دادن مردم به نعمتهاى الهى، از روشهاى تبلیغى هدایتى هود(ع) (فاذکروا ءالاء اللّه)

۲۰- مبلغان دین، وظیفه دار توجه دادن مردم به نعمتهاى الهى (و اذکروا ... فاذکروا ءالاء اللّه)

۲۱- یادآورى نعمتهاى الهى، داراى تأثیرى بسزا در توجه آدمى به خدا و دستیابى به رستگارى است. (فاذکروا ءالاء اللّه لعلکم تفلحون)

۲۲- پذیرش انذارها و رهنمودهاى انبیا، زمینه ساز نیل آدمى به فلاح و رستگارى است. (لینذرکم ... فاذکروا ءالاء اللّه لعلکم تفلحون)

روایات و احادیث

۲۳- قال ابو جعفر(ع): کانوا کأنهم النخل الطوال و کان الرجل منهم ینحت الجبل بیده فیهدم منه قطعة.[۱] از امام باقر (ع) روایت شده است: قوم هود داراى قامتهایى شبیه درختان بلند خرما بودند و چنان بود که مردى از آنان کوه را با دست مى تراشید و قطعه اى از آن را جدا مى کرد.

موضوعات مرتبط

  • امتها: مسؤولیت امتها ۱۷
  • امور: نامعقول ۱، ۲
  • انبیا: انذارهاى انبیا ۲۲ ; خاستگاه انبیا ۴ ; نقش انبیا ۴، ۵
  • انذار: آثار قبول انذار ۲۲ ; انذار از عذاب ۸، ۹
  • انسان: تحولات انسان ها پس از نوح (ع) ۱۵ ; تحولات جسمانى در انسان ۱۵ ; تکامل جسمانى انسان ۱۵
  • تاریخ: منشأ تحولات تاریخ ۱۲
  • تبلیغ: روش تبلیغ ۱۹
  • تحولات اجتماعى: منشأ تحولات اجتماعى ۱۲
  • جامعه: پس از نوح (ع) ۱۰
  • جهانبینى: توحیدى ۱۲
  • خدا: اراده خدا ۱۲ ; افعال خدا ۱۲ ; ربوبیت خدا ۷ ; زمینه گرایش به خدا ۲۱ ; عذابهاى خدا ۹ ; نعمتهاى خدا ۱۱، ۱۴
  • دین: اهمیت تعالیم دین ۶ ; فلسفه دین ۷، ۹ ; مبلغان دین ۵ ; مسؤولیت مبلغان دین ۲۰ ; منشأ دین ۷
  • ذکر: آثار ذکر نعمت ۲۱ ; ذکر تعالیم دین ۶ ; ذکر نعمتهاى خدا ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰
  • رستگارى: زمینه رستگارى ۱۶، ۲۱، ۲۲
  • رشد: عوامل رشد ۷
  • قدرت: منشأ قدرت ۱۷
  • قوم عاد: اندام قوم عاد ۱۳، ۱۴ ; تاریخ قوم عاد ۱۰، ۱۱ ; تشکیل قوم عاد ۱۱ ; صفات جسمانى قوم عاد ۱۳، ۱۴ ; عقیده قوم عاد ۱، ۲، ۳ ; قدرت جسمانى قوم عاد ۱۳، ۱۴، ۱۶ ; قوم عاد و سفاهت ۳ ; قوم عاد و نبوت بشر ۱، ۲ ; قوم عاد و نبوت هود(ع) ۳ ; قوم عاد و هود (ع) ۲ ; نعمتهاى قوم عاد ۱۱، ۱۴
  • قوم نوح: انقراض قوم نوح ۱۱ ; جانشینان قوم نوح ۱۱، ۱۶ ; هلاکت قوم نوح ۱۰
  • مردم: انذار مردم ۸، ۹
  • هدایت: روش هدایت ۱۹
  • هود(ع): اهداف رسالت هود(ع) ۸ ; تعالیم هود(ع) ۱۸ ; دعوت هود(ع) ۱۶، ۱۸، ۱۹ ; عوامل تکذیب نبوت هود(ع) ۲ ; قصه هود(ع) ۳، ۱۶

منابع

  1. تفسیر تبیان، ج ۴، ص ۴۴۵ ; نورالثقلین، ج ۲- ، ص ۴۴، ح ۱۷۶.