الأعراف ٦٦
کپی متن آیه |
---|
قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاکَ فِي سَفَاهَةٍ وَ إِنَّا لَنَظُنُّکَ مِنَ الْکَاذِبِينَ |
ترجمه
الأعراف ٦٥ | آیه ٦٦ | الأعراف ٦٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«سَفاهَة»: کمخردی. ابلهی. «مِنَ الْکَاذِبِینَ»: از زمره دروغگویان. این سخن بیانگر این است که پیغمبران پیشین را هم دروغگو پنداشتهاند و آنان را نیز تکذیب نمودهاند.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱- گروهى از اشراف قوم هود به وى ایمان آوردند و گروهى دیگر با انکار رسالت او در برابرش جبهه گیرى کردند. (قال الملأ الذین کفروا من قومه)
۲- اشراف کفرپیشه قوم هود، وى را به سفاهت و دروغگویى متهم کردند. (قال الملأ الذین کفروا ... انا لنریک فى سفاهة و إنا لنظنک من الکذبین)
۳- اندیشه توحیدى و مبرا از شرک، سفیهانه و نامعقول در نظر کافران قوم هود (قال الملأ الذین کفروا من قومه إنا لنریک فى سفاهة)
۴- تکذیب هود از سوى کافران قومش، مبتنى بر حدس و گمان، و نه علم و یقین* (إنا لنظنک من الکذبین)
۵- قوم عاد برخوردار از وجود پیامبرانى قبل از هود (قال الملأ الذین کفروا ... إنا لنظنک من الکذبین) «ال» در «الکذبین» مى تواند عهدیه باشد. بر این مبنا مقصود قوم عاد از کلمه «الکذبین» پیامبرانى است که پیش از هود مبعوث شدند و مورد تکذیب قرار گرفتند و در بین آنان به دروغگویان معروف شدند. و نیز مى تواند «ال» براى جنس باشد. در این صورت «الکذبین» اشاره به گروهى خاص نخواهد بود. برداشت فوق بر اساس احتمال اول است.
موضوعات مرتبط
- ارزشگذارى: ملاکهاى ارزشگذارى ۳
- انبیا: قبل از هود (ع) ۵
- تهمت: دروغگویى ۲ ; تهمت سفاهت ۲
- شرک: تبرّى از شرک ۳
- ظن: ارزش ظن ۴
- عقیده: به توحید ۳
- عمل: سفهى ۳
- قوم عاد: اشراف قوم عاد ۲ ; انبیاى قوم عاد ۵ ; تهمتهاى کافران قوم عاد ۲ ; ظن کافران قوم عاد ۴ ; عقیده کافران قوم عاد ۳ ; کافران قوم عاد ۱ ; مؤمنان اشرافى قوم عاد ۱ ; مبانى عقیده قوم عاد ۴
- هود(ع): تکذیب هود(ع) ۱، ۴ ; تهمت به هود(ع) ۲ ; قصه هود(ع) ۱، ۲، ۴ ; مبارزه با هود(ع) ۱
منابع