الحاقة ٢٠
ترجمه
الحاقة ١٩ | آیه ٢٠ | الحاقة ٢١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ظَنَنتُ»: به یقین میدانستم. «مُلاقٍ»: ملاقات کننده. رویاروی شونده.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۳ - ۳۷، سوره الحاقه
- پاره اى از نشانه ه ، مقدمات و وقايع قيامت : نفخ در صور، كوبيده شدن زمين ، كوه ها،انشقاق آسمان ، و....
- حاملين عرش خدا در قيامت و تعداد آنها
- مقصود از اينكه فرمود در قيامت عرضه مى شود، بروز و افشاى حقايق است در آن روزوصف حال آن كسى كه در آن روز كتابش به دست راستش داده مى شود
- وصف حال كسى در آنروز كتابش به دست راستش داده مى شود ونقل آنچه مى گويد
- آنكه كتابش به دست چپش داده مى شود، و نقل آنچه مى گويند
- (رواياتى راجع به حمله عرش در قيامت ، كسانى كه كتابشان به دست راست يا چپ داه مىشود،....)
نکات آیه
۱ - نامه اعمال معتقدان به قیامت و حساب رسى، به دست راست آنان داده خواهد شد. (فأمّا من أُوتى کتبه بیمینه ... إنّى ظننت أنّى ملق حسابیه)
۲ - اطمینان و اعتقاد به حساب رسى اعمال در قیامت، مهم ترین رکن اعتقادى مؤمنان (إنّى ظننت أنّى ملق حسابیه) برداشت یاد شده، از آن جا است که مسأله حساب رسى اعمال - در این آیات - در ردیف نخستین اصل اعتقادى مؤمنان برشمرده شد.
۳ - حساب رسى اعمال، مهم ترین ویژگى قیامت و فلسفه برپایى آن (إنّى ظننت أنّى ملق حسابیه) از این که از میان مجموعه مسائل قیامت، مسأله حساب رسى مورد توجه مؤمنان قرار گرفته است; مى توان به حقیقت یاد شده پى برد.
۴ - تمامى انسان ها در قیامت، با حساب رسى اعمال خویش روبه رو مى شوند. (إنّى ظننت أنّى ملق حسابیه)
۵ - ایمان به قیامت و حساب رسى اعمال، دلیل شادمانى و رضایت مندى مؤمنان بهشتى، هنگام مشاهده نامه اعمال خویش است. (فیقول هآؤُم اقرءوا کتبیه . إنّى ظننت أنّى ملق حسابیه) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که جمله «إنّى ظننت...» در مقام تعلیل براى جمله «فیقول هآؤُم ...» باشد.
موضوعات مرتبط
- انسان: انسان ها در قیامت ۴
- ایمان: ایمان به حسابرسى عمل ۱، ۵; ایمان به قیامت ۱، ۵
- بهشتیان: دلایل رضایت بهشتیان ۵
- عقیده: عقیده به حسابرسى عمل ۲
- عمل: اهمیت حسابرسى عمل ۳; عمومیت حسابرسى عمل۴
- قیامت: فلسفه قیامت ۳
- مؤمنان: مهمترین عقیده مؤمنان ۲; نامه عمل مؤمنان ۱
- نامه عمل: نامه عمل در دست راست ۱