الأحقاف ٣٣
ترجمه
الأحقاف ٣٢ | آیه ٣٣ | الأحقاف ٣٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَمْ یَعْیَ»: درمانده نشده است. از ماده (عیی).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ إِنْ تَعْجَبْ فَعَجَبٌ... (۱) أَ لَمْ تَرَ أَنَ اللَّهَ خَلَقَ... (۶) ذٰلِکَ جَزَاؤُهُمْ بِأَنَّهُمْ... (۱) أَ وَ لَيْسَ الَّذِي خَلَقَ... (۶) لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ... (۴) لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ... (۴) وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَ... (۳)
رِزْقاً لِلْعِبَادِ وَ أَحْيَيْنَا بِهِ... (۲) فَلاَ أُقْسِمُ بِرَبِ الْمَشَارِقِ وَ... (۱)
تفسیر
- آيات ۲۹ - ۳۵ سوره احقاف
- بيان آياتى كه استماع قرآن به وسيله عده اى از جن و باز گشتشان بسوى جنيان و دعوت كردنشان بسوى پيامبر اسلام (ص ) را حكايت مى كند
- معناى ((اولواالعزم )) و اقوال مختلف درباره تعداد انبياى اولواالعزم (عليهم السلام ) واينكه چه كسانى هستند
- (رواياتى درباره استماع قرآن بوسيله جن و ايمان آوردنشان و...، و درباره انبياىاولواالعزم )
- تعداد انبياء اولوالعزم از زبان ائمه اطهار عليه السلام
نکات آیه
۱- نمودهاى آفرینش، گواهى آشکار بر قدرت خداوند (أوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلق السموت و الأرض ... بقدر)
۲- خداوند، خواهان اندیشیدن انسان به مظاهر قدرت او، در آسمان ها و زمین (أوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلق السموت و الأرض ... بقدر)
۳- تردید مشرکان، در امکان معاد، در عین اعتقاد به وجود آفریدگار * (أوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلق ... بقدر على أن یحیى الموتى) با توجه به این که مخاطب آیه شریفه، مشرکان است و اصل وجود خداوند مسلم شمرده شده و صرفاً براى امکان معاد، برهان آمده است; مطلب بالا استفاده مى شود.
۴- آفرینش توانمندانه آسمان ها و زمین از سوى خداوند، دلیل قدرت او بر تجدید حیات مردگان (اللّه الذى خلق ... و لم یعى بخلقهنّ بقدر على أن یحیى الموتى)
۵- عارض نگشتن کم ترین ضعف و خستگى بر خداوند، در نتیجه آفرینش آسمان ها و زمین (و لم یعى بخلقهنّ) مفاد جمله «لم یعى بخلقهنّ» راه نیافتن تعب و خستگى در ذات حق است.
۶- اصول و معارف دین، مبتنى بر دلیل و برهان عقلى (أوَلم یروا أنّ اللّه ... بقدر على أن یحیى الموتى) خداوند در این آیه، براى اثبات امکان زنده شدن دو باره مردگان، دلیل عقلى آورده است و آن نمود مظاهر قدرت و حکمت در پیکره آفرینش است.
۷- بعید شمردن تجدید حیات مردگان، ناشى از سطحى نگرى انسان به هستى و خالق آن است. (أوَلم یروا أنّ اللّه خلق ... بقدر على أن یحیى الموتى) تعبیر «أوَلم یروا...» بیانگر نوعى سرزنش است; یعنى، منکران معاد، بدون تأمّل و اندیشه در نظام هستى، به انکار آن پرداخته اند; در حالى که اگر به دقت مى نگریستند، قدرت خداوند را بر حیات مردگان به وضوح درمى یافتند.
۸- خداوند، داراى قدرت مطلق و نامحدود (بلى إنّه على کلّ شىء قدیر)
۹- عظمت آفرینش آسمان ها و زمین، نمایانگر قدرت مطلقه خداوند بر هر چیز; علاوه بر قدرت او بر احیاى مردگان (خلق السموت و الأرض ... بلى إنّه على کلّ شىء قدیر) از ارتباط بخش هاى این آیه، مطلب بالا استفاده مى شود; زیرا در مرحله نخست از آفرینش آسمان ها و زمین، قدرت خداوند بر احیاى مردگان استفاده شده است; ولى در مرحله بعد، نتیجه اى کلى تر (قدرت مطلقه الهى) مطرح گردیده است.
موضوعات مرتبط
- آسمان: آثار خلقت آسمان ها ۵; خلقت آسمان ها ۴
- آفرینش: عظمت خلقت آفرینش ۹
- آیات خدا: نقش آیات آفاقى ۱
- اسماء و صفات: صفات جلال ۵
- تعقل: تعقل در آیات آفاقى ۲; توصیه به تعقل ۲
- خدا: آثار خالقیت خدا ۴; توصیه هاى خدا ۲; خالقیت خدا ۵; خدا و خستگى ۵; خدا و ضعف ۵; دلایل قدرت خدا ۱، ۴; نشانه هاى قدرت خدا ۹; وسعت قدرت خدا ۸
- دین: برهان در دین ۶; عقلانیت دین ۶
- زمین: آثار خلقت زمین ۵; خلقت زمین ۴; عظمت خلقت زمین ۹
- سطحى نگرى: آثار سطحى نگرى ۷
- مردگان: احیاى مردگان ۹
- مشرکان: خداشناسى مشرکان ۳; شک مشرکان ۳
- معاد: دلایل معاد ۴; شک در معاد ۳; عوامل استبعاد معاد۷