الأحقاف ٢٣
ترجمه
الأحقاف ٢٢ | آیه ٢٣ | الأحقاف ٢٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْعِلْمُ»: آگاهی. مراد آگاهی از وقوع قیامت، یا اطّلاع از موعد عذاب استیصال دنیوی است. «تَجْهَلُونَ»: نمیدانید. یعنی وظیفه انبیاء را نمیدانید، یا چون نادانید شتاب دارید که عذاب خدا هرچه زودتر در رسد.
تفسیر
- آيات ۲۱ - ۲۸ سوره احقاف
- اقوال مختلف درباره اينكه ((احقاف )) در كجا واقع است ؟، و توضيح گفتگوى هود (ع )با قوم عاد
- عذاب قوم عاد و انقراض آنان
- معناى اينكه فرمود قوم عاد متمكن بودند و سمع و ابصار و افئده آنان و نيز آلهه اى كه مى پرستيدند در جلوگيرى از عذاب سودشان نبخشيد
- آيات ۲۹ - ۳۵ سوره احقاف
- بيان آياتى كه استماع قرآن به وسيله عده اى از جن و باز گشتشان بسوى جنيان و دعوت كردنشان بسوى پيامبر اسلام (ص ) را حكايت مى كند
- معناى ((اولواالعزم )) و اقوال مختلف درباره تعداد انبياى اولواالعزم (عليهم السلام ) واينكه چه كسانى هستند
- (رواياتى درباره استماع قرآن بوسيله جن و ايمان آوردنشان و...، و درباره انبياىاولواالعزم )
- تعداد انبياء اولوالعزم از زبان ائمه اطهار عليه السلام
نکات آیه
۱- اظهار بى اطلاعى هود(ع)، از کیفیت و زمان نزول عذاب الهى بر کافران قومش (فأتنا ... قال إنّما العلم عند اللّه)
۲- نزول عذاب، تنها متکى به علم و صلاحدید خداوند و خارج از حیطه تصمیم گیرى پیامبران (فأتنا بما تعدنا ... قال إنّما العلم عند اللّه)
۳- علم به همه حقایق و تصمیم گیرى در امور تکوینى، در انحصار خداوند است. (قال إنّما العلم عند اللّه) الف و لام «العلم» یا براى استغراق یا جنس است و چون در آیه قبل، سخن از نزول عذاب و امرى تکوینى بود، مصداق مورد نظر از آن، مصلحت سنجى و تصمیم گیرى در امور تکوینى است.
۴- هود(ع)، تنها موظف به ابلاغ رسالت خویش و نه تعیین زمان عذاب و آوردن آن (فأتنا بما تعدنا ... قال إنّما العلم عند اللّه و أُبلّغکم ما أُرسلت به )
۵- عدم ملازمه میان پیامبرى و علم به همه امور هستى و مسائل خارج از محدوده هدایت گرى (قال إنّما العلم عند اللّه و أُبلّغکم ما أُرسلت به) تأکید هود(ع) بر این که وظیفه او، ابلاغ رسالت است - و نه اجابت همه خواسته هاى مردم - و تأکید بر این که حقیقت علم نزد خداوند است; مى رساند که پیامبرى، ملازم با علم به همه امور نیست.
۶- قوم عاد، مردمى جهالت پیشه و روى گردان از حقایق (و لکنّى أریکم قومًا تجهلون)
۷- درخواست عذاب به جاى اندیشیدن در محتواى پیام وحى، نشانه جهالت قوم عاد (فأتنا بما تعدنا ... و لکنّى أریکم قومًا تجهلون) از ارتباط این آیه با آیه قبل، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۸- کفر در برابر پیام انبیا، ناشى از جهالتورزى است. (قالوا أجئتنا لتأفکنا عن ءالهتنا ... و لکنّى أریکم قومًا تجهلون)
موضوعات مرتبط
- انبیا: محدوده اختیارات انبیا ۲; محدوده علم انبیا ۵
- جهل: آثار جهل ۸
- خدا: آثار علم خدا ۲; اختصاصات خدا ۲، ۳; وسعت علم خدا ۳
- عذاب: آثار درخواست عذاب ۷; منشأ عذاب ۲
- قوم عاد: جهل قوم عاد ۶; حق ناپذیرى قوم عاد ۶; نشانه هاى جهل قوم عاد ۷; وقت عذاب قوم عاد ۱، ۴
- کفر: عوامل کفر ۸; کفر به انبیا ۸
- هود(ع): قصه هود(ع) ۱; محدوده رسالت هود(ع) ۴; محدوده علم هود(ع) ۱