الزخرف ٦١
ترجمه
الزخرف ٦٠ | آیه ٦١ | الزخرف ٦٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«إِنَّهُ»: مرجع ضمیر (ه) میتواند (عیسی) یا (قرآن) باشد. در صورت اوّل، دارای دو معنی است: تولّد عیسی بدون پدر، دلیلی است بر قدرت و توانائی خدا برای برپائی قیامت و ایجاد زندگی بعد از مرگ. تولّد عیسی پیش از خاتمالانبیاء، نشانه نزدیکی فرا رسیدن قیامت است. در صورت دوم نیز، دارای دو معنی است: قرآن درباره قیامت اطّلاعاتی در دسترس قرار میدهد. نزول قرآن نشانه قریبالوقوع بودن وقوع قیامت است. «لا تَمْتَرُنَّ»: شکّ نکنید. دودلی به خود راه ندهید.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۵۷ - ۶۵، سوره زخرف
- تفسير و شاءن نزول آيه : ((و لما ضرب ابن مريم مثلا اذا قومك منه يصدون )) و وجوه مختلفى كه در اين باره گفته اند
- سخن ديگر مفسرين در تفسير آيه شريفه
- نقد و بررسى روايت مذكور
- توجيهات ديگرى براى آيه و اشكالات آنها
- گفتار طبرسى در مجمع البيان بعد از نقل وحده تغيير آيه
- ردّ استبعاد كمالات عيسى (ع ) توسط مشركين ، و بيان امكان تزكيه انسان تا سر حدّ ملكگونه شدن
- مقصود از اينكه ((عيسى علم به قيامت است ))
نکات آیه
۱ - معجزه عیسى(ع) در احیاى مردگان، دلیلى آشکار بر امکان معاد (و إنّه لعلم للساعة) ضمیر در «إنّه» به عیسى(ع) برمى گردد. آن حضرت از آن جهت دلیل بر امکان معاد است که مى توانسته مردگان را زنده کند.
۲ - ظهور عیسى(ع)، نشانه قطعى بر وقوع قیامت (و إنّه لعلم للساعة) برداشت بالا بدین احتمال است که آیه ناظر به حضور مجدد عیسى(ع) در آخرالزمان بر روى زمین باشد. که در این صورت مفاد آیه شریفه این خواهد بود که ظهور عیسى(ع) از «اشراط الساعه» مى باشد.
۳ - آفرینش عیسى(ع)، دلیلى بس روشن و آشکار بر امکان برپایى قیامت (و لمّا ضرب ابن مریم ... و إنّه لعلم للساعة) برداشت یاد شده بنابراین نکته است که مقصود از آیه شریفه این باشد که آفرینش شگفت عیسى(ع) به وسیله خداوند نشانگر قدرت و توانایى او بر برپایى قیامت است.
۴ - تردید و استبعاد مشرکان مکه، در امکان وقوع قیامت (و إنّه لعلم للساعة فلاتمترنّ بها)
۵ - قیامت، رخدادى قطعى و تردیدناپذیر (و إنّه لعلم للساعة فلاتمترنّ بها)
۶ - «ساعت»، نامى از نام هاى قیامت (و إنّه لعلم للساعة)
۷ - تردید در رخداد قیامت، نشانگر عدم شناخت قدرت کامل خداوند است. (و إنّه لعلم للساعة فلاتمترنّ بها) آفرینش شگرف عیسى(ع)، نشانه اى بر قدرت خداوند است و از آن جا که این آفرینش دلیل بر امکان معاد شمرده شده، مى توان استفاده کرد که تردید در مورد قیامت، ناشى از غفلت نسبت به قدرت بى همتاى خداوند است.
۸ - جوامع بشرى، موظف به پیروى از دستورات الهى و تعالیم پیامبر(ص) (و اتّبعون هذا صرط مستقیم)
۹ - پیروى راستین از پیامبران پیشین، تجلّى یافته در تبعیت از پیامبراکرم(ص) (و لقد أرسلنا موسى ... و لمّا ضرب ابن مریم ... و اتّبعون هذا صرط مستقیم)
۱۰ - اطاعت کامل از دستورات وحى، تنها در پرتو باور و یقین به قیامت میسّر خواهد بود. (و إنّه لعلم للساعة فلاتمترنّ بها و اتّبعون) ارتباط دو قسمت آیه شریفه (و إنّه لعلم للساعة فلاتمترنّ بها) و (اتّبعون) نشانگر آن است که اعتقاد به قیامت، زمینه ساز پیروى کامل از دستورات خداوند است.
۱۱ - راه وحى و پیامبر(ص)، تنها راه مستقیم و به دور از کژى و انحراف است. (و اتّبعون هذا صرط مستقیم)
۱۲ - انسان به سرشت خویش جستجوگر راه راست است.* (و اتّبعون هذا صرط مستقیم) برداشت بالا بدین احتمال است که تعبیر «هذا صراط مستقیم» پاسخى به روح جستجوگر آدمى باشد.
۱۳ - صراط مستقیم و راه راست، تنها یک راه است. (هذا صرط مستقیم)
موضوعات مرتبط
- اطاعت: اطاعت از انبیاى پیشین ۹; اطاعت از محمد(ص) ۹; اهمیت اطاعت از خدا ۸; اهمیت اطاعت از محمد(ص) ۸
- انسان: فطریات انسان ۱۲
- تکالیف: تکالیف همگانى ۸
- خدا: آثار جهل به قدرت خدا ۷
- الساعة :۶
- صراطمستقیم :۱۱ فطریت صراطمستقیم ۱۲ ۱۱; وحدت صراطمستقیم ۱۳ ۱۱
- عیسى(ع): خلقت عیسى(ع) ۳; ظهور عیسى(ع) ۲; معجزه عیسى(ع) ۱
- قیامت: استبعاد قیامت ۴; حتمیت قیامت ۵; دلایل قیامت ۳; شک در قیامت ۴، ۷; نامهاى قیامت ۶; نشانه هاى قیامت ۲
- محمد(ص): ویژگیهاى راه محمد(ص) ۱۱
- مردگان: احیاى مردگان ۱
- مشرکان مکه: استبعاد مشرکان مکه ۴; شک مشرکان مکه ۴
- معاد: دلایل معاد ۱
- وحى: زمینه پیروى از وحى ۱۰
- یقین: آثار یقین به قیامت ۱۰