الروم ٥٨
ترجمه
الروم ٥٧ | آیه ٥٨ | الروم ٥٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَنتُمْ»: شما. مراد پیغمبر و پیروان او است. «مُبْطِلُونَ»: افراد ناحق. اهل باطل.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
نکات آیه
۱ - قرآن، حاوى مثل هاى گوناگون براى مردم است. (و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل) «ضرب» در آیه، به معناى «بیان» است و «مثل»، مى تواند به همان معناى مشهور و یا صفت و یا دلیل باشد.
۲ - تفهیم معارف و حقایق در قرآن، با شیوه ها و مثال هاى گوناگون، اتمام حجّتى بر انسان ها است.* (لاینفع الذین ظلموا معذرتهم ... و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل) احتمال دارد ذکرِ «و لقد ضربنا...» به دنبال اِعلام سودمند نبودن معذرت خواهى کافران در قیامت، به جهت یادآورى تمام شدن حجّت بر آنان،بعد از تفهیم حقایق، به وسیله قرآن باشد.
۳ - قرآن کریم، براى توده هاى مردم، قابل فهم است. (و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل)
۴ - کج اندیشانِ از حق بازداشته شده، از هیچ مثل و بیان روشنِ قرآن، بهره اى نمى برند. (کذلک کانوا یؤفکون ... و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل)
۵ - اظهارات مجرمان، در قیامت درباره کم بودن مدّت حضورشان در برزخ و پاسخ صاحبان علم و ایمان به آنان، بیانى تمثیلى از رخدادهاى قیامت است. یوم تقوم الساعة یقسم المجرمون ... و قال الذین أوتوا العلم و الإیمن ... و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل ذکر این آیه، پس از بیان حادثه اى از حوادث قیامت - که مربوط به مجرمان و برخورد صاحبان علم و ایمان با آنان بود - مى تواند اشاره به این حقیقت داشته باشد که چنین گفت و گوهایى، نمونه و بیان تمثیلى از آن حوادث است.
۶ - استفاده از مثال هاى متنوع، از روش هاى قرآن کریم، براى تبیین معارف و حقایق است. (و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل)
۷ - همه مردم، مخاطب قرآن کریم اند. (و لقد ضربنا للناس فى هذا القرءان من کلّ مثل)
۸ - در صورت اقامه معجزه اى هر چند عظیم، از سوى پیامبر(ص) کافران، آن را باطل تلقّى مى کردند. (و لئن جئتهم بأیة لیقولنّ الذین کفروا إن أنتم إلاّ مبطلون) از این که در ابتدا فرموده است: «در قرآن از هرگونه مثلى زده ایم» و سپس مى فرماید: «اگر آیه اى بیاورى» مى تواند قرینه باشد بر این که مراد از «آیه» معجزه است و نه آیه قرآن.
۹ - کفر مخالفان پیامبر(ص) در مکه، براساس لجاجت و عناد بوده است، نه منطق و برهان (و لئن جئتهم بأیة لیقولنّ الذین کفروا إن أنتم إلاّ مبطلون)
۱۰ - موضع گیرى پیشینِ کفرآلود، باعث آمیختن حقایق به امور موهوم و غیر حق است. (و لئن جئتهم بأیة لیقولنّ الذین کفروا إن أنتم إلاّ مبطلون)
۱۱ - اتهام یاوه سرایى، حربه کافران علیه پیامبر(ص) و مؤمنان بود. (لیقولنّ الذین کفروا إن أنتم إلاّ مبطلون) باطل، در اصل، به معناى «بى ثبات و بى ریشه» است. گاهى، درباره کسى به کار برده مى شود که مطلبى عارى از حقیقت بگوید (مفردات راغب).
۱۲ - کافران مجرم، تنها، منکر رسالت پیامبراسلام(ص) نبودند، بلکه هر دعوت کننده به خدا را، یاوه سرا مى دانستند. (لیقولنّ الذین کفروا إن أنتم إلاّ مبطلون) با این که خداوند، آورنده معجزه را، تنها پیامبر(ص) معرفى فرموده است (لئن جئتهم) اما آنان در جواب، جمعى را مخاطب قرار مى دهند (إن أنتم...) این حقیقت را حکایت مى کند که آنان، هر دعوت کننده اى را داراى چنان وصفى مى پندارند.
۱۳ - کافران، سخنان مؤمنان پیرو پیامبر(ص) را نیز عارى از حقیقت مى دانستند. (و لئن جئتهم بأیة لیقولنّ الذین کفروا إن أنتم إلاّ مبطلون) جمع آورده شدن مخاطب کافران (إن أنتم...) در خطاب به پیامبر(ص) احتمال دارد از این جهت باشد که آنان، مى خواستند با این موضع گیرى، مدافع فکرى براى پیامبر(ص) باقى نگذارند و گفته هاى مؤمنان را نیز پیشاپیش، مخدوش اعلام کنند.
موضوعات مرتبط
- اتمام حجت: ابزار اتمام حجت ۲
- التقاط: زمینه التقاط ۱۰
- دین: تفهیم دین ۲; روش تبیین دین ۶
- علما: علما در قیامت ۵
- قرآن: جهان شمولى قرآن ۷; سهولت فهم قرآن ۳; فواید مثالهاى قرآن ۶; مثالهاى قرآن ۱، ۵; محرومان از قرآن ۴; مخاطبان قرآن ۷; وضوح قرآن ۳
- کافران: بینش کافران ۱۳; تهمتهاى کافران ۱۱; روش مبارزه کافران۱۱; کافران و دعوت به خدا ۱۲; کافران و رسالت محمد(ص) ۱۲; کافران و معجزه محمد(ص) ۸
- گمراهان: گمراهان و قرآن ۴; محرومیت گمراهان ۴
- گناهکاران: گناهکاران در عالم برزخ ۵; گناهکاران در قیامت ۵
- لجاجت: آثار لجاجت ۹
- مؤمنان: تهمت یاوه گویى به مؤمنان ۱۱، ۱۳; مؤمنان در قیامت ۵
- محمد(ص): بى منطقى مخالفان محمد(ص) ۹; تهمت یاوه گویى به محمد(ص) ۱۱; منشأ کفر مخالفان محمد(ص) ۹
- موضعگیرى: آثار موضعگیرى ۱۰