الحج ٤
ترجمه
الحج ٣ | آیه ٤ | الحج ٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کُتِبَ عَلَیْهِ»: انگار بر این اهریمنان، همچون کالای دارای اتیکت نوشته شده است. روشن و معلوم است و این نتیجه حتمی برنامه ابلیس و همه شیاطین دیگر است. «أَنَّهُ»: شأن و مقام چنین است. «فَأنَّهُ»: این اهریمن و اهریمنان. «یَهْدِیهِ»: او را رهنمود میکنند. هدایت در اینجا به معنی دلالت، یعنی راهنمائی است (نگا: صافّات / ). «السَّعِیرِ»: آتش برافروخته و سوزان. «فَأَنَّهُ یُضِلُّهُ ...»: این جمله، خبر مبتدای محذوف است و تقدیر چنین است: فَشَأْنُهُ أَنَّهُ یُضِلُّهُ، یا، فَشَأْنُهُ الإِضْلالُ. یادآوری: علّت ترجمه ضمیر مفرد (ه) در (عَلَیْهِ) و غیره به جمع، این است که پیش از اسم نکره (شَیْطانٍ) واژه (کلّ) قرار دارد که موجب تعمیم و مفید استغراق است (نگا: انعام / إسراء / ).
تفسیر
- آيات ۳ - ۱۶ سوره حج
- وصف الحال سه صنف از مردم : اصرار كنندگان برباطل ، متزلزلان در راه حق و مؤ منان
- مراد از اينكه درباره رهبرى پيروى از شيطان فرمود:((كتب عليه انه من تولاه فانهيضله ...((
- رفع ريب و ترديد در بعث و نشور، با بيان چگونگى خلقت انسان و نبات
- نسبت زمين به گياه مانند نسبت رحم به جنين است
- تفصيلى در مورد استنتاج پنج نتيجه از بيان كيفيت خلقت انسان و نبات
- مقصود از ((علم (( و ((هدى (( در آيه : ((و من الناس منيجادل فى الله بغير علم و لاهدى ...((
- وصف صنفى ديگر كه دين را براى دنيايشان مى خواهند (و من الناس من يعبد الله علىحرف ...)
- معنى و مفاد آيه : ((من كان يظن ان لن ينصره الله ...(( و وجوهى كه درباره آن گفته اند
- دو روايت در ذيل ( و من الناس من يجادل ...)
- رواياتى درباره مراد از ((مخلقة و غيرمخلقة (( و جمله : ((نقر فى الارحام ما نشاء الىاجل مسمى ((
- چند روايت در ذيل آيه : ((و من الناس من يعبد الله على حرف (( كه درباره طالبان دين براى دنيا است
نکات آیه
۱- پیروى از شیطان، به معناى پذیرش ولایت و سرپرستى او است. (و یتّبع کلّ شیطن ... من تولاّه فأنّه یضلّه)
۲- شیطان، عنصرى است گمراهگر و دوزخى پرور. (کلّ شیطن مرید . کتب علیه... فانه یضلّه ویهدیه إلى عذاب السعیر)
۳- گمراه سازى و دوزخى پرورى، خمیره و سرشت تغییرناپذیر شیطان است. (کتب علیه... فأنّه یضلّه ویهدیه إلى عذاب السعیر) جمله «کتب علیه» (بر او نوشته شد) بیانگر این نکته است که شیطان، مخلوقى است که سرشت او با گمراه گرى و کشاندن مردم به سوى دوزخ، آمیخته شده و غیر قابل تغییر است.
۴- ضلالت و گمراهى، پیامد قطعى قرار گرفتن در قلمرو ولایت شیطان و پیروى از او (من تولاّه فأنّه یضلّه )
۵- گرفتار شدن به عذاب دوزخ، سرنوشت محتوم و فرجام شوم کسى است که خود را در قلمرو ولایت شیطان قرار دهد و از او پیروى کند. (کتب علیه أنّه من تولاّه... ویهدیه إلى عذاب السعیر)
۶- سعیر، از نام هاى دوزخ است. (إلى عذاب السعیر)
۷- دوزخ، جایگاهى به غایت گرم و داراى آتشى به شدت برافروخته و شعله ور است. (إلى عذاب السعیر) «سعیر» به معناى گرم و نیز آتش افروخته و ملتهب است. دخول «ال» کمالیه بر «سعیر»، بیانگر گرماى بى اندازه دوزخ و التهاب و برافروختگى بى حد آتش آن است.
موضوعات مرتبط
- جهنم: حقیقت جهنم ۷; شدت آتش جهنم ۷; شدت گرماى جهنم ۷; موجبات جهنم ۲، ۳، ۵; نامهاى جهنم ۶
- سعیر :۶
- شیطان: آثار پیروى از شیطان ۱، ۴; آثار قبول ولایت شیطان ۴، ۵; اضلال شیطان ۲، ۳; حقیقت شیطان ۲، ۳; فرجام شوم ولایت شیطان ۵; قبول ولایت شیطان ۱
- گمراهى: عوامل گمراهى ۴