الأنبياء ٧٠
ترجمه
الأنبياء ٦٩ | آیه ٧٠ | الأنبياء ٧١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«کَیْداً»: نقشه نابودی خطرناک. نیرنگ بزرگ.
تفسیر
- آيات ۴۸ - ۷۷ سوره انبياء
- اشاره به وجه تسميه ((تورات (( به : فرقان ، ضياء و ذكر
- مقصود از اينكه قرآن ((ذكر مبارك (( است
- مقصود از اينكه فرمود: ما به ابراهيم رشد او را داديم
- گفتگوى ابراهيم (عليه السلام ) با قوم بت پرست خود
- ابراهيم (ع ) بتها را قطعه قطعه كرد مگر بزرگترين آنها را
- محاجه آن جناب (عليه السلام ) با قوم خود بعد از شكستن بتها:((قال بل فعله كبيرهم ...((
- تنبه مردم بعد از شنيدن كلام ابراهيم (ع )
- اشاره به اينكه ((برد(( و ((سلام (( شدن آتش براى ابراهيم (عليه السلام ) به امرتكوينى خداى تعالى خارج از محدوده اطلاعات ما از سلسله علل و اسباب است
- بيان اينكه در جمله :((و جعلنا هم ائمة يهدون بامرنا(( مراد از هدايت رساندن به مقصد ومراد از ((امر(( امر تكوينى است
- توضيح اينكه مراد از وحى در آيه : ((واوحينا اليهمفعل الخيرات ...(( وحى تسديد است نه وحى تشريع و مؤ يد بودن ائمه به تسديد وتاءييد الهى را افاده مى كند
- بحث روايتى
- چند روايت راجع به اينكه خداوند امامت را در ابراهيم (عليه السلام ) و ذريه او قرار داد
نکات آیه
۱- توطئه و نیرنگ بت پرستان علیه ابراهیم(ع) ناکام ماند. (و أرادوا به کیدًا فجعلنهم الأخسرین )
۲- توطئه و نیرنگ بت پرستان علیه ابراهیم(ع)، عامل خسران و زیان کارى کامل آنان شد. (و أرادوا به کیدًا فجعلنهم الأخسرین )
۳- حضرت ابراهیم(ع)، علاوه بر افکنده شدن در آتش، با نیرنگ و توطئه دیگرى از سوى بت پرستان روبه رو گشت. (و أردوا به کیدًا فجعلنهم الأخسرین ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که مقصود از «کیداً» نیرنگ جدید و غیر از افکندن در آتش باشد; زیرا در معناى «کید» محرمانه بودن نهفته است، در حالى که افکندن در آتش کارى علنى بود نه مخفى; به علاوه تعبیر «أرادوا»; یعنى، اراده کردند و خواستند (نه عملى کردن) شاهد این مدعا است. گفتنى است تنوین «کیداً» براى تفخیم و تعظیم باشد که در این صورت بیانگر بزرگى نیرنگ است.
۴- قوم بت پرست ابراهیم، از زیان کارترین مردم جهان بودند. (فجعلنهم الأخسرین )
۵- نیرنگ ها و دسیسه هاى اهل باطل در برابر اراده الهى، ناتوان ونافرجام است. (و أرادوا به کیدًا فجعلنهم الأخسرین )
۶- بت پرستى و موضع گیرى در مقابل حق و رهبران الهى، از زیان بارترین کارها است. (و أرادوا به کیدًا فجعلنهم الأخسرین )
موضوعات مرتبط
- ابراهیم(ع): آثار توطئه علیه ابراهیم(ع) ۲; توطئه علیه ابراهیم(ع) ۱، ۳; سوزاندن ابراهیم(ع) ۳; قصه ابراهیم(ع) ۱، ۲، ۳
- بت پرستى: زیان بت پرستى ۶
- حق: زیان حق ناپذیرى ۶
- خدا: اهمیت اراده خدا ۵
- دشمنان: شکست توطئه دشمنان ۵
- رهبران دینى: زیان مبارزه با رهبران دینى ۶
- زیان: بدترین زیان ۶; عوامل زیان ۲; مراتب زیان ۶
- قوم ابراهیم: تاریخ قوم ابراهیم ۴; توطئه قوم ابراهیم ۳; زیانکارى قوم ابراهیم ۲، ۴; ناکامى قوم ابراهیم ۱
- مردم: زیانکارترین مردم ۴