الأنبياء ١١١
ترجمه
الأنبياء ١١٠ | آیه ١١١ | الأنبياء ١١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فِتْنَةٌ»: آزمون و آزمایش. مراد استدراج است تا بر گناهان خود بیفزایند (نگا: آلعمران / . «مَتَاعٌ»: بهرهمند ساختن. تمتّع و بهرهمندی (نگا: بقره / ، آلعمران / ). «إِلَی حِینٍ»: تا مدّتی که روزگار زندگی پایان میپذیرد و مرگ فرا میرسد.
تفسیر
- آيات ۹۲ - ۱۱۲ سوره انبياء
- معناى آيه : ((ان هذه امتكم امة واحدة و انا ربكم فاعبدون (( و مراد از ((امت (( در آن
- نكوهش اختلاف مردم در امر دين
- بيان اينكه اعمال كسانى كه تواءم با ايمان ازاعمال صالح به جاى مى آورند مقبول است
- وجوه مختلف در معناى آيه : ((و حرام على قرية اهكناها انهم لايرجعون (( و اشاره به اينكه فساد فرد به فساد مجتمع مى انجامد
- يادآورى معاد و تهديد مشركين به عذاب جاودانى
- مقصود از ((زبور((، ((ذكر(( و ((وراثت (( در آيه : ((ولقد كتبنا... ان الارض يرثهاعبادى الصالحون ((
- بييان اينكه آيه ناظر بر وراثت دنيوى و اخروى هر دو است
- اشاره به اينكه تمامى معارف و احكام اسلام از فروغ توحيد و منتهى به آنند
- اعلام خطر رسول خدا(صلى الله عليه و آله ) به مشركان استهزاء كننده
- بحث روايتى
- رواياتى در ذيل آيه : ((انكم و ما تعبدون حصب جهنم (( و محاجه يكى از مشركين باپيامبر (صلى الله عليه و آله ) بعد از نزول اين آيه
- بيان ضعف رواياتى كه در ذيل (انكم و ما تعبدون خصب جهنم ) از طرف اهل سنت روايت شده است
- روايتى درباره اينكه على (عليه السلام ) و شيعيانش از مصاديق آيه : ((ان الذين سبقتلهم منا الحسنى ...(( مى باشند
- روايتى در اين معنى كه آيه : ((ولقد كتبنا فى الزبور...(( درباره قائم آل محمد (عليهم السلام ) و اصحاب او است
نکات آیه
۱- آزمایش کافران و مشرکان حق ناپذیر صدراسلام، فلسفه به تأخیر افتادن عذاب آنان و نامعلوم بودن زمان شکست آنها است. (و إن أدرى لعلّه فتنة لکم ) ضمیر «لعلّه» به نکته اى برمى گردد که از دو آیه قبل استفاده مى شود. آن نکته، مسأله تأخیر عذاب کافران و مشرکان و یا نامعلوم بودن زمان شکست آنان و پیروزى مسلمین است.
۲- تأخیر مجازات مشرکان و کافران، وسیله فتنه و آزمایش آنان است. (إن أدرى أقریب ... إن أدرى لعلّه فتنة لکم)
۳- تأخیر عذاب و کیفر مشرکان و کافران حق ناپذیر، به خاطر بهره بردن ناچیز و موقتى آنان از متاع هاى دنیوى است. (إن أدرى لعلّه ... متع إلى حین)
۴- مهلت ها و امکانات دنیوى، در جهت آزمایش انسان ها است. (و إن أدرى لعلّه فتنة لکم و متع إلى حین)
۵- بهره ها و امکانات دنیوى، محدود و موقتى است. (و متع إلى حین )
موضوعات مرتبط
- امتحان: ابزار امتحان ۲، ۴; امتحان با امکانات دنیوى ۴; امتحان با مهلت ۴
- امکانات دنیوى: محدودیت امکانات دنیوى ۵; ویژگیهاى امکانات دنیوى ۵
- حق: امتحان حق ناپذیران صدراسلام ۱; امکانات دنیوى حق ناپذیران ۳; فلسفه تأخیر عذاب حق ناپذیران صدراسلام ۱; فلسفه تأخیر عذاب حق ناپذیران ۳; وقت شکست حق ناپذیران صدراسلام ۱
- کافران: امتحان کافران ۲; امتحان کافران صدراسلام ۱; امکانات دنیوى کافران ۳; فلسفه تاخیر عذاب کافران صدراسلام ۱; فلسفه تأخیر عذاب کافران ۲، ۳; وقت شکست کافران صدراسلام ۱
- مشرکان: امتحان مشرکان ۲; امتحان مشرکان صدراسلام ۱; امکانات دنیوى مشرکان ۳; فلسفه تأخیر عذاب مشرکان ۲، ۳; فلسفه تأخیر عذاب مشرکان صدراسلام ۱; وقت شکست مشرکان صدراسلام ۱