الإسراء ٥٥
ترجمه
الإسراء ٥٤ | آیه ٥٥ | الإسراء ٥٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«زَبُوراً»: نام کتاب آسمانی داود است (نگا: نساء / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۴۰ - ۵۵، سوره اسرى
- تصريف آيات (تنوع بيان واحتجاج ) به منظور متذكر شدن شنوندگان
- با اينكه ثمره تصريف آيات ازدياد نفرت كفار بوده ، حكمت نزول آيات چه بوده است ؟
- احتجاجى با مشركين در نفى شريك براى خداوندمتعال
- تقرير استدلال بر نفى شرك براى خدا به صورت يك قياس استثنائى
- تسبيح سنگ وچوب به چه معنااست ؟
- وجود سراپا فقر ونياز موجودات ، وجود رب واحد را اعلام مى كند
- هر موجودى از موجودات داراى مرتبه اى از علم است وتسبيح موجودات تسبيح حقيقى است
- تسبيح همه موجودات تسبيح حقيقى وقالى است
- وجود موجودات هم حمد خدا وهم تسبيح اواست
- مقصود از (حجاب مستور) كه خداوند آنرا بين قارى قرآن ومشركين حائل قرار مى دهد
- وجوه مختلفى كه در معناى ((حجابا مستورا(( گفته شده است
- استبعاد مشركين مسئله معاد را
- پاسخ خداوند با قدرت مطلقه خود به استبعاد مشركين
- امر به خوش زبانى واجتناب از درشتگويى
- سعادت وشقاوت هر كس بسته به مشيت الهى است كه بر اساس عمل تعيين مى شود
- بحث روايتى
- رواياتى درباره تسبيح موجودات وسفارش مدارا با حيوانات
- توضيحى در مورد تسبيح محسوس برخى موجودات كه در پاره اى روايات نقل شده است
- چند روايت درباره ((بسم اللّه الرحمن الرحيم (( درذيل آيه : ((واذا ذكرت ربك ...((
نکات آیه
۱- پروردگار عالم نسبت به احوال همه موجودات آسمانها و زمین، از خود آنها داناتر و آگاهتر است. (و ربّک أعلم بمن فى السموت و الأرض)
۲- پیامبر(ص)، تحت توجه و پرورش ویژه خداوند قرار داشت. (و ربّک أعلم بمن فى السموت و الأرض) با توجه به اینکه خداوند ربّ همه موجودات است و در آیه قبل نیز خود را «ربّ» همه انسانها معرفى کرد; ولى در این آیه «ربّ» به ضمیر مفرد مخاطب - که مقصود از آن پیامبر(ص) است - اضافه شده و این حکایت از آن دارد که آن حضرت، تحت توجه و پرورش خاص خداوند قرار داشت.
۳- ربوبیت خداوند، مقتضى علم و آگاهى او به همه موجودات آسمانها و زمین است. (ربّک أعلم بمن فى السموت و الأرض)
۴- جهان آفرینش، داراى آسمانهاى متعدد است. (السموت)
۵- در آسمانها، همچون زمین، موجوداتى باشعور زندگى مى کنند. (أعلم بمن فى السموت و الأرض) استعمال «من» - که غالباً براى موجودات ذى شعور اطلاق مى گردد - در آیه فوق، مى تواند مشعر به نکته یاد شده باشد.
۶- مرتبه و مقام معنوى انبیا، متفاوت بوده و برخى از آنان بر بعضى دیگر برترى دارند. (و لقد فضّلنا بعض النبیّن على بعض)
۷- اعطاى فضیلت بیشتر به برخى از انبیا از جانب خداوند، بر اساس علم او به شایستگى و لیاقت آنان است. (و ربّک أعلم بمن ... و لقد فضّلنا بعض النبیّن على بعض)
۸- پیامبر(ص)، از زمره انبیاى برتر و برگزیده خداوند است. (و لقد فضّلنا بعض النبیّن على بعض) ذکر «و لقد فضّلنا بعض ...» پس از ذکر برخوردهاى مشرکان با پیامبر(ص) و سؤالهاى آنان احتمال دارد پاسخ سؤال مقدرى باشد و یا جواب اشکالى باشد که مشرکان درباره شخصیت پیامبر(ص) مطرح مى کرده اند.
۹- خداوند، به داوود(ع) کتاب آسمانى «زبور» را اعطا کرد. (و ءاتینا داود زبورًا)
۱۰- حضرت داوود(ع)، از زمره انبیاى برتر و برگزیده خداوند (و لقد فضّلنا بعض النبیّن على بعض و ءاتینا داود زبورًا) از اینکه خداوند، پس از ذکر برترى برخى از انبیا بر بعضى دیگر، از حضرت داوود(ع) سخن به میان آورده است، مى تواند از باب ذکر خاص پس از عام، مشعر به نکته یاد شده باشد.
روایات و احادیث
۱۱- «عن رسول الله(ع) قال: إنى کنت أوّل من أقرّ بربّى جلّ جلاله و أوّل من أجاب حیث أخذ الله میثاق النبیین...;[۱] از رسول خدا(ص) روایت شده است که فرمود: من اولین کسى بودم که اقرار به پروردگارم - جلّ جلاله - کردم و اولین پاسخ دهنده بودم آن گاه که خداوند از پیامبران پیمان مى گرفت...».
۱۲-«[النبى(ص)] قال: ... أمّا العشرون: أنزل الزبور على داود فى عشرین یوماً خلون من شهر رمضان و ذلک قوله فى القرآن: «و آتینا داود زبوراً»...;[۲] [پیامبر(ص)] فرمود: ... اما بیست ... مقصود بیستم ماه رمضان است که در آن زبور بر داوود نازل شد و این سخن خدا در قرآن است که مى فرماید: و آتینا داود زبوراً...».
موضوعات مرتبط
- آسمان: تعدد آسمان ها ۴; موجودات باشعور آسمان ها ۵
- انبیا: تفاوت انبیا ۶; زمینه تفضل به انبیا ۷; مراتب انبیا ۶، ۷; مقامات انبیا ۶، ۱۰; منشأ تفاوت انبیا ۷
- برگزیدگان خدا ۸، ۱۰:
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۳; آثار علم خدا ۷; ربوبیت خدا ۲; زمینه علم غیب خدا ۳; علم غیب خدا ۱
- داود(ع): برگزیدگى داود(ع) ۱۰; کتاب داود(ع) ۱۲; مقامات داود(ع) ۱۰
- زبور: زبور از کتب آسمانى ۹; وقت نزول زبور ۱۲
- لیاقت: نقش لیاقت ۷
- مؤمنان: اولین مؤمن ۱۱
- محمد(ص): ایمان محمد(ص) ۱۱; برگزیدگى محمد(ص) ۸; فضایل محمد(ص) ۱۱; مربى محمد(ص) ۲; مقامات محمد(ص) ۸