الإسراء ١٤
ترجمه
الإسراء ١٣ | آیه ١٤ | الإسراء ١٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«حَسِیباً»: حسابگر. حسابرس.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۹ - ۲۲، سوره اسرى
- توضيح در مورد اينكه قرآن بدانچه ((اقوم (( است هدايت مى كند واينكه اسلام دين((قيم (( است
- خداوند براى مؤ منان صالح العمل بر خود حق قرار داده است (ان لهم اجرا كبيرا)
- بيان اينكه انسان عجول بوده وآنسان كه در طلب خيرات است در پى شر نيز مى باشد(ويدع الانسان بالشر دعائه بالخير)
- دونكته كه آيه شريفه روشن مى شود
- مراد از آيت بودن شب وروز ومحوآيت ليل ومبصره بودن آيات نهار
- وجود قدرت وآزادى ، دليل ومجوز ارتكاب هر عملى نيست
- معناى ((طائر(( ومراد از جمله : ((وكل انسان الزمناه طائره فى عنقه ((
- عاقبت وسرنوشت انسان با اعمال ارادى واختيارى اولزوم وحتميت پيدا مى كند
- مقصود از كتابى كه در قيامت براى افراد انسان بيرون آورده مى شود (ونخرج له يومالقيمة كتابا يلقيه منشورا)
- هدايت هر كس به سود خود وضلالتش عليه خود است (ولاتزر وازرة وزر اخرى )
- توضيح اينكه فرمود: ((وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا((
- مقصود از اراده هلاك قريه در جمله : ((واذا اردنا ان نهلك قرية ((
- توجيه امر خدا در (امرنا مترفيها ففسقوا فيها) با اينكه خدا امر به فحشاء نمى كند!
- وجوهى كه مفسرين در توجيه اين امر گفته اند.
- مراد از ((اراده عاجله (( در آيه : ((من كان يريد العاجلة عجلنا له فيها...((
- اعمال آدمى اسباب اخروى هستند وبر خلاف اسباب دنيوى تخلف ناپذيرند
- بيان اينكه دنيا طلبان در اعمال دنيوى ، وعقبى طلبان دراعمال اخروى مستمدّ از عطاى خداوندند
- اشاره به تفاسير ديگرى كه براى اين آيه بيان شده است
- توضيح اينكه درجات اخروى بزرگتر از درجات دنيوى است
- بحث روايتى (رواياتى در ذيل برخى آيات گذشته )
- گفتارى در چند فصل پيرامون قضاء
- فصل ۱ - در معنا وحدود آن :
- فصل ۲ - نظرى فلسفى در معناى قضاء:
- فصل ۳ - روايات هم اين نظريه را تاءييد مى كنند:
- بحث فلسفى (در بيان اينكه فيض خداوند مطلق ونامحدود است ومنشاء اختلاف انواع وافراداختلاف قابليت ها است )
نکات آیه
۱- خداوند، فراخوان انسانها در قیامت، به خواندن نامه عمل خویش (و نخرج له یوم القیمة کتبًا ... اقرأ کتبک)
۲- هر انسانى در قیامت، با خواندن پرونده اعمال خویش، خود حسابگر آنها خواهد بود. (اقرأ کتبک کفى بنفسک الیوم علیک حسیبًا)
۳- حساب انسان در پرونده عمل وى در قیامت، روشن و آشکار است. (کفى بنفسک الیوم علیک حسیبًا) از اینکه خداوند فرموده است: «خودت براى حسابرسى عمل خود کافى هستى» نشان مى دهد که اعمال و حسابرسى آنها روشن و آشکار است و نیاز به تبیین از سوى کسى ندارد.
۴- براى محاسبه عمل انسان در قیامت، نیازى به وکیل، دلیل، شاهد و ... نیست. (کفى بنفسک الیوم علیک حسیبًا)
روایات و احادیث
۵- «عن أبى عبدالله(ع) فى قوله: «اقرأ کتابک کفى بنفسک الیوم» قال: یذکر بالعبد جمیع ما عمل و ما کتب علیه حتى کأنه فعله تلک الساعة فلذلک قالوا: یا ویلتنا ما لهذا الکتاب لایغادر صغیرة و لا کبیرة إلاّ أحصاها»;[۱] از امام صادق(ع) در باره سخن خدا «اقرأ کتابک کفى بنفسک الیوم» روایت شده است که فرمود: همه اعمالى که بنده انجام داده و بر او نوشته شده است به یادش مى آورند; به گونه اى که گویى همان لحظه انجام داده است. پس بدین جهت گویند: یا ویلتنا ما لهذا الکتاب لایغادر صغیرة و لا کبیرة إلاّ أحصاها».
موضوعات مرتبط
- حسابرسى: گواهى در حسابرسى اخروى ۴; وضوح حسابرسى اخروى ۳; وکیل در حسابرسى اخروى ۴; ویژگیهاى حسابرسى اخروى ۴
- خدا: دعوتهاى خدا ۱
- عمل: حسابرسى اخروى عمل ۴; حسابرسى عمل ۲
- قیامت: حسابرسى در قیامت ۲
- نامه عمل: جامعیت نامه عمل ۵; قرائت نامه عمل ۱، ۲; نامه عمل در قیامت ۱، ۳، ۵; وضوح نامه عمل ۳
منابع
- ↑ تفسیرعیاشى، ج ۲، ص ۲۸۴، ح ۳۳; نورالثقلین، ج ۳، ص ۱۴۴، ح ۱۰۷.