فصلت ١٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۱۵ آذر ۱۴۰۱، ساعت ۰۳:۳۱ توسط Adel (بحث | مشارکت‌ها) (←‏تفسیر)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
کپی متن آیه
فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَکْبَرُوا فِي‌ الْأَرْضِ‌ بِغَيْرِ الْحَقِ‌ وَ قَالُوا مَنْ‌ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً أَ وَ لَمْ‌ يَرَوْا أَنَ‌ اللَّهَ‌ الَّذِي‌ خَلَقَهُمْ‌ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ‌ قُوَّةً وَ کَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ‌

ترجمه

امّا قوم عاد بناحق در زمین تکبّر ورزیدند و گفتند: «چه کسی از ما نیرومندتر است؟!» آیا نمی‌دانستند خداوندی که آنان را آفریده از آنها قویتر است؟ و (به خاطر این پندار) پیوسته آیات ما را انکار می‌کردند.

ترتیل:
ترجمه:
فصلت ١٤ آیه ١٥ فصلت ١٦
سوره : سوره فصلت
نزول : ٩ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٢٩
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«إِسْتَکْبَرُوا فِی الأرْضِ بِغَیْرِ حَقٍّ»: به ناحق در زمین بزرگی فروختند و خویشتن را بالاتر از آن دانستند که حقیقت را بپذیرند و ایمان بیاورند. «بِغَیْرِ حَقٍّ»: بدون استحقاق. به ناحق (نگا: اعراف / یونس ، قصص / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر


نکات آیه

۱ - عاد، قومى گردنکش، مستکبر و خودبرتربین در سرزمین خویش (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض)

۲ - استکبار و خودبرتربینى قوم عاد، برخاسته از امور واهى و غیر منطقى (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ) باء در «بغیر الحق» سببیه است.

۳ - استکبار و خودبزرگ بینى آدمى، داراى ریشه هاى واهى و پندارى (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ) قید «بغیر الحق» قید توضیحى و گویاى آن است که استکبار و خودبرتربینى انسان، همواره متکى به امور واهى است و سبب منطقى ندارد.

۴ - قوم عاد، داراى قدرت و توانمندى بى نظیر در عصر خویش (و قالوا من أشدّ منّا قوّة) قوم عاد، ادعاى نیرومندى داشتند و خداوند این ادعا را رد نکرد; بلکه به گونه اى دیگر پاسخ آنان را داد.

۵ - قدرت و نیرومندى قوم عاد، عامل غرور و استکبار آنان در مقابل حق (فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ و قالوا من أشدّ منّا قوّة)

۶ - قدرت و توانمندى، زمینه غرور و سرکشى در برابر حق (فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ و قالوا من أشدّ منّا قوّة)

۷ - پیام انبیا، ناسازگار با روحیه و رفتار استکبارى (إذ جاءتهم الرسل ... فاستکبروا فى الأرض بغیر الحقّ) از نکوهش استکبار قوم عاد، پس از آمدن پیامبران و دعوت آنان، مطلب بالا استفاده مى شود.

۸ - خالق انسان، همواره برتر و توانمندتر از انسان (أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة)

۹ - خودبینى و خدافراموشى، عامل استکبار آدمى در برابر دین (قالوا من أشدّ منّا قوّة أَوَلم یروا أنّ اللّه)

۱۰ - کفر و استکبار قوم عاد، نتیجه غفلت آنان از قدرت برتر الهى (أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة)

۱۱ - اقتدار خداوند و برترى قدرت او بر همگان، امرى بس روشن و آشکار (أَوَلم یروا أنّ اللّه ... هو أشدّ منهم قوّة) به کارگیرى «رؤیت» (دیدن) براى آگاهى و علم به قدرت خداوند، اشاره به این معنا دارد که قدرت و اقتدار برتر خداوند، به حدى روشن و آشکار است که گویا امرى دیدنى و قابل مشاهده است.

۱۲ - غرور و سرکشى انسان در برابر خالق و آفریننده خویش، امرى جاهلانه و به دور از خرد (أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة) از استفهام در «أَوَلم یروا» استفاده مى شود که سرکشى انسان در برابر خداوند، از روى جهل و نادانى است.

۱۳ - آفرینش انسان و هستى، روشن ترین نشانه قدرت برتر الهى (أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة) تکیه بر خالقیت خداوند در مقام بیان قدرت برتر او، بیانگر مطلب یاد شده است.

۱۴ - باور و توجه به قدرت بى نهایت خداوند، از بین برنده روحیه غرور و استکبار در انسان (فاستکبروا ... أَوَلم یروا أنّ اللّه الذى خلقهم هو أشدّ منهم قوّة)

۱۵ - لجاجت و عناد مستمر قوم عاد، در برابر آیات روشن الهى (أَوَلم یروا ... و کانوا بأیتنا یجحدون) «جحد» (مصدر «یجحدون») به معناى انکار کردن چیزى است که حقانیت آن براى منکر روشن است.

۱۶ - لجاجت و عناد، عامل استکبار و غفلت از قدرت نامحدود الهى * (فاستکبروا فى الأرض ... و کانوا بأیتنا یجحدون) چنانچه جمله «و کانوا بآیاتنا یجحدون» به منزله تعلیل براى استکبار و عدم توجه قوم عاد، نسبت به قدرت نامحدود خداوند باشد، مطلب یاد شده قابل استفاده است.

۱۷ - خودبرتربینى، غرور و غفلت از قدرت برتر خداوند، از عوامل لجاجت، حق ناپذیرى و انکار رسولان الهى * (فأمّا عاد فاستکبروا فى الأرض ... و کانوا بأیتنا یجحدون)

۱۸ - پیامبران و رسولان، از آیات الهى اند. (إذ جاءتهم الرسل ... و کانوا بأیتنا یجحدون)

روایات و احادیث

۱۹ - «عن الصادق(ع) قال: لمّا بعث اللّه عزّوجلّ هوداً(ع) أسلم له العقب من ولد سام و أمّا الآخرون فقالوا: «من أشدّ منّا قوّة»;[۱] از امام صادق(ع) روایت شده که چون خداوند هود(ع) را به رسالت مبعوث کرد نسل باقى مانده از سام(بن نوح) به او ایمان آورده و تسلیم او شدند. و امّا دیگران گفتند: من أشدّ منّا قوّة».

موضوعات مرتبط

  • آفرینش: آثار خلقت آفرینش ۱۳
  • استکبار: آثار استکبار ۱۷; استکبار با خدا ۱۲; زمینه استکبار ۶; عوامل استکبار ۹، ۱۶; منشأ استکبار ۳; موانع استکبار ۷، ۱۴
  • انبیا: انبیا از آیات خدا ۱۸; عوامل تکذیب انبیا ۱۷; ویژگیهاى تعالیم انبیا ۷
  • انسان: آثار خلقت انسان ها ۱۳; قدرت انسان ۸
  • حق: عوامل حق ناپذیرى ۱۷
  • خدا: قدرت خدا ۸; نشانه هاى قدرت خدا ۱۳;وسعت قدرت خدا ۱۶; وضوح قدرت خدا ۱۱
  • دشمنى: آثار دشمنى ۱۶
  • ذکر: آثار ذکر قدرت خدا ۱۴
  • عجب: آثار عجب ۹
  • عمل: عمل جاهلانه ۱۲
  • غفلت: آثار غفلت از خدا ۹; آثار غفلت از قدرت خدا ۱۰، ۱۷; عوامل غفلت از قدرت خدا ۱۶
  • قدرت: آثار قدرت ۶
  • قوم عاد: آثار جهل قوم عاد ۲; آثار غفلت قوم عاد ۱۰; آثار قدرت قوم عاد ۵; استکبار قوم عاد ۱; تاریخ قوم عاد ۴; حق ناپذیرى قوم عاد ۱۵; عوامل استکبار قوم عاد ۵، ۱۰; عوامل حق ناپذیرى قوم عاد ۵; عوامل کفر قوم عاد ۱۰; قدرت قوم عاد ۴; قوم عاد و آیات خدا ۱۵; لجاجت قوم عاد ۱۵; منشأ استکبار قوم عاد ۲; ویژگیهاى قوم عاد ۱، ۴، ۵
  • لجاجت: آثار لجاجت ۱۶; عوامل لجاجت ۱۷
  • هود(ع): مؤمنان به هود(ع) ۱۹

منابع

  1. کمال الدین، ج ۱، ص ۱۳۶، ب ۲، ح ۵; نورالثقلین، ج ۴، ص ۵۴۲، ح ۱۹.