الشورى ٩
ترجمه
الشورى ٨ | آیه ٩ | الشورى ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«أَمْ»: بلکه. این واژه برای انتقال از کلام سابق و پرداختن به سرزنش مشرکان به خاطر گزینش سرپرستان جز خدا است (نگا: بقره / . بعضی (أَمْ) را برای استفهام انکاری دانستهاند. در این صورت معنی آیه چنین است: آیا آنان جز خدا کسانی و چیزهائی را به سرپرستی گرفتهاند؟ در حالی که سرپرست تنها او است، و او است که مردگان را زنده میکند، و او است که بر هر چیزی توانا است.
تفسیر
- آيات ۷ - ۱۲ سوره شورى
- دعوت پيامبر اسلام (ص ) جهانى ، ولى تدريجى و مرحله به مرحله بوده است
- شرح مفاد آيه : ((و لو شاء الله لجعلهم امه واحده )) و نقد و رد وجوهى كه پيرامون آنگفته شده است
- قول صاحب كشاف در معنى آيد
- گفتار ديگر مفسرين كه امة واحده را به معناى كفر همگانى گرفته اند
- دو دليل در رد اين نظريه
- بيان انحصار ولايت در خداى سبحان و احتجاجاتى براى اينكه بايد فقط خدا ولىگرفته شود
- تقسيم احكام خداوند به تكوينى و تشريحى كه هر دو اختصاص به خداوند دارند
- تعليل انحصار ولايت در خداى تعالى به اينكه ((حكم فقط از آن او است ))
- اثر يكتاپرستى و خدا را ولى گرفتن اين است كه انسان در تكوين و تشريع خدا رامرجع مى داند
- احتجاج بر انحصار ربوبيت در خداى سبحان
نکات آیه
۱ - سرزنش مشرکان از سوى خداوند، به واسطه پذیرش ولایت غیر او (أم اتّخذوا من دونه أولیاء)
۲ - انتخاب غیر خدا به عنوان ولى، امرى شگفت انگیز و ملامت بار (أم اتّخذوا من دونه أولیاء)
۳ - اعتقاد انسان به ولایت غیرخدا، ظلم و ستم بر خویشتن (و الظلمون ما لهم من ولىّ و لانصیر . أم اتّخذوا من دونه أولیاء)
۴ - شرک، گناهى بس بزرگ و موجب محرومیت از رحمت الهى در قیامت (و لکن یدخل من یشاء فى رحمته والظلمون... أم اتّخذوا من دونه أولیاء) از آیه قبل استفاده مى شود که ظالمان از رحمت الهى به دوراند (یدخل من یشاء فى رحمته و الظالمون ما لهم...) و از آن جا که شرک مصداق بارز ظلم به شمار مى آید، مى توان مطلب بالا را برداشت کرد.
۵ - ولایت و سرپرستى انسان ها، در انحصار خداوند است. (فاللّه هو الولىّ)
۶ - خداوند یگانه، تنها معبود و شایسته پرستش در جهان هستى (فاللّه هو الولىّ) بنابراین که مراد از«الولىّ» معبود باشد مطلب فوق برداشت مى شود.
۷ - هرگونه ولایت و سرپرستى، منتهى به ولایت غیر خداوند نامشروع و باطل (فاللّه هو الولىّ) از انحصار ولایت در خداوند، مطلب بالا استفاده مى شود.
۸ - تنها خداوند، زنده کننده مردگان است. (و هو یحىِ الموتى) تقدیم مسندالیه «هو» بر فعل «یحیى» افاده حصر مى کند.
۹ - خداوند، داراى قدرتى نامحدود و بى کران است. (و هو على کلّ شىء قدیر)
۱۰ - قدرت نامحدود و بى کران خداوند، دلیل توان مندى او بر احیاى مردگان و برپایى قیامت (و هو یحى الموتى و هو على کلّ شىء قدیر)
۱۱ - قدرت و توانایى، شرط شایستگى براى ولایت و سرپرستى است. (فاللّه هو الولىّ ... و هو على کلّ شىء قدیر)
موضوعات مرتبط
- احکام: ۷
- انسان: ولى انسان ها ۵
- توحید: توحید افعالى ۸; توحید عبادى ۶
- جهان بینى: جهان بینى توحیدى ۶
- خدا: اختصاصات خدا ۵، ۸; دلایل قدرت خدا ۱۰; سرزنشهاى خدا ۱; عوامل محرومیت از رحمت خدا ۴; وسعت قدرت خدا ۹، ۱۰; ولایت خدا ۵; ویژگیهاى قدرت خدا ۹
- خود: ظلم به خود ۳
- شرک: آثار شرک ۴; گناه شرک ۴
- عقیده: عقیده به ولایت غیرخدا ۳
- قیامت: دلایل قیامت ۱۰
- گناهان کبیره: ۴
- مردگان: دلایل احیاى مردگان ۱۰; منشأ احیاى مردگان ۸
- مشرکان: سرزنش مشرکان ۱
- ولایت: احکام ولایت غیرخدا ۷; بطلان ولایت غیرخدا ۷; سرزنش ولایت غیرخدا ۱، ۲; شرایط ولایت ۱۱; شگفتى ولایت غیرخدا ۲; قدرت در ولایت ۱۱