روایت:الکافی جلد ۲ ش ۹۹۵
آدرس: الكافي، جلد ۲، كتاب الإيمان و الكفر
علي بن ابراهيم عن هارون بن مسلم عن مسعده بن صدقه قال سمعت ابا عبد الله ع يقول :
الکافی جلد ۲ ش ۹۹۴ | حدیث | الکافی جلد ۲ ش ۹۹۶ | |||||||||||||
|
ترجمه
کمره ای, اصول کافی ترجمه کمره ای جلد ۵, ۱۴۱
از مسعدة بن صدقه، گويد: از امام صادق (ع) شنيدم مىفرمود: كبائر: نوميدى از رحمت خدا، نااميدى از لطف خدا، و ايمنى از مكر خدا، و قتل نفسى كه خدا آن را حرام كرده است، و عقوق و ناسپاسى حق پدر و مادر، و خوردن مال يتيم به ناحق، و خوردن ربا پس بيان حرمت آن، و تعرّب پس از هجرت و تهمت زنا به زنان پارسا، و گريختن از جبهه جهاد. به آن حضرت عرض شد: بفرمائيد كه مرتكب گناه كبيره كه بىتوبه از آن بميرد، از ايمان بيرونش مىبرد؟ و اگر بدان عذاب شود، عذابش چون عذاب مشركان باشد يا به پايان رسد؟ فرمود: از اسلام بيرون رود اگر گمان برد كه آن حلال است و به همين سبب، سختترين عذاب را دارد، و اگر اعتراف دارد كه كبيره است و بر او حرام است و بدان معذّب گردد و آن روا نيست به واسطه آن عذاب شود و اين عذابش سبكتر باشد از عذاب اوّلى و ارتكاب آن كبيره او را از ايمان به در برد و از اسلام به در نبرد.
مصطفوى, اصول کافی ترجمه مصطفوی جلد ۳, ۳۸۲
امام صادق عليه السّلام ميفرمود: گناهان كبيره، نوميدى از رحمت خداست (در دنيا) و يأس از مرحمت او (در آخرت) و ايمنى از مكر خدا (يعنى از عذاب او) و قتل نفسى كه خدا حرام كرده و نافرمانى پدر و مادر و خوردن مال يتيم بنا حق و خوردن ربا بعد از دانستن و تعرب بعد از هجرت و متهم ساختن زن پاكدامن و فرار از جهاد. بامام عليه السّلام عرض شد: بفرمائيد كسى كه مرتكب كبيره شده و بىتوجه بميرد از ايمان خارجست؟ و عذاب او مانند عذاب مشركين باشد (كه مخلد و جاودانست) يا پايان ميپذيرد؟ فرمود: اگر معتقد شود كه آن گناه حلالست از اسلام بيرون رود، و بعذاب سخت معذب شود، ولى اگر اعتراف كند كه گناه كبيره كرده و به او حرامست و در ارتكابش عذاب مىشود و حلال نيست، عذاب مىشود، ولى عذابش از اولى سبكتر است و آن گناه از ايمان بيرونش ميبرد، ولى از اسلام خارجش نميكند.
محمدعلى اردكانى, تحفة الأولياء( ترجمه أصول كافى) - جلد ۳, ۶۷۱
على بن ابراهيم، از هارون بن مسلم، از مسعدة بن صدقه روايت كرده است كه گفت: شنيدم از امام جعفر صادق عليه السلام كه فرمود: «گناهان كبيره، نوميدى از رحمت خدا است، و مأيوس شدن از فضل خدا كه موجب روح و راحت بنده است، و ايمن بودن از مكر و عذاب خدا، و كشتن تنى كه خدا آن را حرام گردانيده، و عقوق پدر و مادر، وخوردن مال يتيم از روى ستم، و خوردن ربا بعد از حجّت روشن بر حرمت آن، اعرابى شدن بعد از هجرت، و فحش گفتن به زن عفيفه، و گريختن از ميان مجاهدين در جنگ و جهاد». بعد از آن، به آن حضرت عرض شد كه: مرا خبر ده كه آنكه مرتكب كبيره مىشود و بر آن مىميرد، آيا آن كبيره او را از ايمان بيرون مىبرد؟ و اگر به آن معذّب شود، عذابش مانند عذاب مشركان خواهد بود، يا آن را انقطاع و تمام شدن باشد؟ فرمود كه: «از اسلام بيرون مىرود، هرگاه گمان كندكه آن كبيره حلال است، و براى همين به سختترين عذابها معذّب مىگردد، و اگر اعتراف داشته باشد به اينكه آن گناه كبيره، كبيره است و كردن آن بر او حرام، و اقرار دارد كه بر آن معذّب مىشود و حلال نيست كه مرتكب آن شود، بر آن معذّب خواهد بود، وليكن عذابش از عذاب اوّل آسانتر و سبكتر است، و آن كبيره، او را از ايمان بيرون مىبرد، امّا او را از اسلام بيرون نمىبرد».