سبإ ٣٠
ترجمه
سبإ ٢٩ | آیه ٣٠ | سبإ ٣١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مِیعَادُ یَوْمٍ»: مراد از میعاد، زمان شیء موعود است. اضافه به چیزی شده است که بیانگر آن است. یعنی: میعادٌ هُوَ یَوْمٌ. «لا تَسْتَأْخِرُونَ ...»: (نگا: اعراف / ، یونس / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ مَا نُؤَخِّرُهُ إِلاَّ لِأَجَلٍ... (۱) يَوْمَ يَأْتِ لاَ تَکَلَّمُ نَفْسٌ... (۱) يَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ... (۱) يَسْأَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ (۱)
تفسیر
- آيات ۲۲ - ۳۰، سوره سباء
- ابطال الوهيت آلهه مشركين با استدلال به اينكه آنها دعاى كسى را اجابت نمى كنند
- توضيح معناى اينكه فرمود: ((و لا تنفع الشفاعة عنده الا لمن اذن له ))
- حكايت تذلل و خشيت ملائكه در مقابل خداوند
- بيان اختلاف مراتب ملائكه و مقامات متفاوت آنها
- اقوال ديگر در تفسير و بيان مراد اين آيه شريفه
- احتجاج ديگرى عليه مشركين با پرسش از خود مشركين درباره روزى دهنده آنان
- روز قيامت روز جمع و فتح است
- احتجاح ديگر: خدايان خود را به من نشان بدهيد...
- معناى آيه : ((و ما ارسلنا الا كافة للناس ...))
- تقرير برهانى كه با بيان عموميت رسالت پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) برتوحيد و نفى الهه و شركاء متضممن است
- بحث روايتى (چند روايت در ذيل آيه : ((حتى اذا فزع عن قلوبهم ...)) و آيه : ((و ماارسلناك الا كافة للناس ))
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، مأمور پاسخ گویى به پرسش مشرکان درباره زمان وقوع قیامت (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة)
۲ - مردم، اجل معینى دارند. (لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة و لاتستقدمون) مراد از «میعاد» - به قرینه آیه قبل - احتمال دارد زمان وقوع قیامت باشد. هم چنین احتمال دارد وقت تعیین شده براى مرگ هر انسانى باشد. برداشت یاد شده بنابر احتمال دوم است.
۳ - روز قیامت، روزى بس با عظمت و مهم (لکم میعاد یوم) تنوین «یوم» بر تعظیم دلالت دارد.
۴ - اجل تعیین شده مردم، نه لحظه اى قابل جلو انداختن است و نه قابل به تأخیر انداختن. (لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة و لاتستقدمون)
۵ - زمان وقوع قیامت، تغییر ناپذیر است. (قل لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة و لاتستقدمون)
۶ - زمان وقوع قیامت، براى هیچ کس روشن نیست. (یقولون متى هذا الوعد ... قل لکم میعاد یوم) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که خداوند، به سؤال درباره زمان وقوع پاسخ نداده و تنها به حتمى بودن وقوع آن بسنده کرده است.
۷ - مصلحت در پنهان ماندن زمان وقوع قیامت است. (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لکم میعاد یوم) از این که خداوند به جاى پرداختن به جواب سؤال و روشن کردن وقت وقوع قیامت، تأکید مى کند که وقوع آن قطعى است و تقدیم و تأخیر ندارد، نکته یاد شده به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- اجل: اجل مسمى ۲; حتمیت اجل مسمى ۴
- انسان: اجل انسان ها ۲; جهل انسان ها ۶; مصالح انسان ۷
- قیامت: اختفاى قیامت ۶; اهمیت قیامت ۳; پاسخ شبهات قیامت ۱; حتمیت قیامت ۵; عظمت قیامت ۳; فلسفه اختفاى قیامت ۷; وقت قیامت ۱، ۵، ۶
- محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱
- مشرکان: شبهات مشرکان ۱