الأحزاب ٦٣
ترجمه
الأحزاب ٦٢ | آیه ٦٣ | الأحزاب ٦٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«السَّاعَةَ»: قیامت (نگا: انعام / و ، اعراف / یوسف / . «مَا یُدْرِیکَ»: تو چه میدانی؟ در اصل معنی آن چنین است: چه چیز و چه کسی تو را آگاهانیده است؟ (یُدْری) از مصدر (إدْراء) به معنی اعلام و باخبر کردن است. «یَسْأَلُونَکَ»: پرسش از طرف کفّار بوده است (نگا: شوری / و ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
يَسْأَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ... (۱۱) تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحَانَهُ وَ... (۰) هُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ (۲) الْقَمَرُ (۳)
تفسیر
- آيات ۶۳ - ۷۳، سوره احزاب
- وصف حال كافران در عذاب قيامت و عذر آوردنشان به اينكه ما بزرگان خود را پيروىكرديم و گمراه شديم
- توضيحى درباره اينكه صلاح اعمال و غفران ذنوب را نتيجه و فرع بر((قول سديد)) آورد
- بررسى احتمالات مختلف در مراد از امانتى كه به انسان به وديعه سپرده شده است
- بيان اينكه مراد از اين امانت ولايت الهى و كمال در اعتقاد وعمل حق است و مقصود از حمل انسان دارا بودن صلاحيت و استعداد مى باشد
- پاسخ به ين پرسش كه چراى خداى حكيم و عليم چنين بار سنگينى را بر انسان ظلوم وجهول بار كرد
- معناى عرضه امانت به آسمانها و زمين و وصف انسانحامل آن به ظلوم و جهول
- اقوال مختلف مفسرين در تفسير آيه : ((انا عرضناالاءمانة ...)) و مراد از امانت و عرض آن
- بحث روايتى
- روايات و اقوالى درباره مقصود از اذيت بنىاسرائيل به موسى (عليه السلام ) در ذيل آيه : ((لا تكونوا كالذين آذوا موسى عليهالسلام ...))
- دو روايت درباره امانتى كه خدا عرضه كرد
- توضيحى درباره اينكه مقصود از آن امانت ، ولايت اميرالمؤ منين (عليه السلام ) است
نکات آیه
۱ - سؤال هاى پى در پى مردم، از پیامبر(ص) درباره وقت وقوع قیامت (یسئلک الناس عن الساعة ... لعلّ الساعة تکون قریبًا) «قریباً» قرینه است بر این که پرسش مردم از قیامت، درباره زمان وقوع آن بوده است.
۲ - پیامبر(ص)، وظیفه دار ابلاغ پیام خداوند به مردم است. (یسئلک ... قل)
۳ - پیامبر(ص)، مورد مراجعه مردم براى شنیدن پاسخ پرسش هاى عقیدتى شان بود. (یسئلک الناس عن الساعة) فعل مضارع «یسألک» دلالت بر استمرار و تکرار مراجعه را مى رساند.
۴ - آگاهى از زمان وقوع قیامت، امرى براى مردم بس مهم بود. (یسئلک الناس عن الساعة)
۵ - منافقان و بیماردلان مدینه، با طرح پرسش هایى از امور غیبى، مانند «زمان وقوع قیامت»، در صدد استهزاى پیامبر(ص) بودند. (لئن لم ینته المنفقون و الذین فى قلوبهم مرض ... یسئلک الناس عن الساعة) بنابراین که «ال» در «الناس» عهد ذکرى باشد و به منافقان و بیماردلان در آیه شصت برگردد، نکته بالا، قابل استفاده است.
۶ - پیامبر(ص) نیز از زمان وقوع قیامت بى اطلاع بود. (یسئلک الناس عن الساعة ... و مایدریک لعلّ الساعة تکون قریبًا)
۷ - پیامبر(ص) هیچ راهى براى آگاهى از زمان وقوع قیامت ندارد. (و مایدریک لعلّ الساعة تکون قریبًا) «ما» در «مایدریک» استفهامیه و مبتدا، و جمله بعدى، خبر آن است و معناى عبارت چنین است: چه چیزى تو را آگاه مى کند از وقت وقوع قیامت؟
۸ - «الساعة» از نام هاى روز قیامت است. (یسئلک الناس عن الساعة)
۹ - پاسخ خداوند به پرسش مردم درباره زمان قیامت، این است که جز خدا، کسى خبر ندارد. (یسئلک الناس عن الساعة قل إنّما علمها عند اللّه)
۱۰ - زمان وقوع قیامت، از اخبار غیبى است. (قل إنّما علمها عند اللّه)
۱۱ - همواره، باید وقوع قیامت را نزدیک دانست. (و مایدریک لعلّ الساعة تکون قریبًا)
۱۲ - توجه به نزدیک بودن زمان وقوع قیامت، داراى نقشى مؤثر در رویکرد به خوبى ها است. (و مایدریک لعلّ الساعة تکون قریبًا) عدم اعلام صریح زمان وقوع قیامت و قریب الوقوع دانستن آن، چه بسا به منظور آماده ساختن مردم و هشدار به آنان باشد.
۱۳ - استهزاگران پیامبر(ص)، از طریق طرح پرسش هایى از امور غیبى، از سوى خداوند تهدید شدند. (یسئلک الناس عن الساعة ... و ما یدریک لعلّ الساعة تکون قریبًا) برداشت بالا، بنابراین احتمال است که طرح پرسش، به منظور استهزا و مسخره کردن پیامبر(ص) بوده است. بنابراین، «لعلّ الساعة...» با توجه به تکرار اسم ظاهر به جاى ضمیر، مى تواند براى تهدید مسخره کنندگان باشد.
موضوعات مرتبط
- اخبارغیبى :۱۰
- استهزا: استهزا با پرسش ۱۳
- انگیزش: عوامل انگیزش ۱۲
- ایمان: ایمان به نزدیکى قیامت ۱۱
- خدا: تهدیدهاى خدا ۱۳; علم خدا ۹
- ذکر: آثار ذکر نزدیکى قیامت ۱۲
- الساعة :۸
- عمل صالح: زمینه عمل صالح ۱۲
- قیامت: اهمیت علم به قیامت ۴; پرسش از قیامت ۱، ۵، ۹; نامهاى قیامت ۸; وقت قیامت ۱، ۴، ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰
- محمد(ص): استهزاى محمد(ص) ۵; پرسش از محمد(ص) ۱، ۳; تبلیغ محمد(ص) ۲; تهدید استهزاگران محمد(ص) ۱۳; محدوده علم محمد(ص) ۶، ۷; مسؤولیت محمد(ص) ۲
- مدینه: استهزاهاى بیماردلان مدینه ۵
- منافقان مدینه: استهزاهاى منافقان مدینه ۵