الإسراء ٩٨
ترجمه
الإسراء ٩٧ | آیه ٩٨ | الإسراء ٩٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«بِأَنَّهُمْ»: به خاطر این که ایشان. «عِظَاماً»: استخوانهائی. «رُفَاتاً»: درهم شکسته و از هم پراکنده (نگا: اسراء / ). «لَمَبْعُوثُونَ»: (نگا: أنعام / ، هود / .
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَ اللَّهَ... (۱)
أَ وَ لَيْسَ الَّذِي خَلَقَ... (۱) إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئاً... (۲) فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ... (۰) لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ... (۱)
تفسیر
- آيات ۸۲ - ۱۰۰ سوره اسراى
- وجه اينكه قرآن براى مؤ منين ((شفاء(( و((رحمت (( ناميده شده است .
- توضيح اينكه قرآن ظالمين را جز زيان نمى افزايد
- حاصل معناى آيه واشاره به وجوهى كه مفسرين درباره آن گفته اند.
- بيان حال انسان عادى دلبسته به اسباب ظاهرى
- بحثى فلسفى (در بيان اينكه شرور بالعرضداخل در قضاى الهى هستند)
- تقسيمات ((عدم (( وبيان اينكه كدام قسم آن شر است .
- تقسيم كلى امور به پنج قسم
- سخن صاحب روح المعانى درباره شرور وكلام فخر رازى
- معناى ((كليعمل على شاكلته ((
- صفات درونى انسان علت تامه اعمال بدنى اونيست بلكه مقتضى آنست
- بيان اينكه سعادت وشقاوت ضرورى وتغييرناپذير نيست واكتسابى واز آثار اعتقاداتواعمال انسان مى باشد
- انسان داراى ((شاكله ((هايى است مختلف داراى آثا مختلف
- بيان وجه ارتباط واتصال اين آيه با ((وننزل من القرآن ...((
- سخن فخر رازى پيرامون آيه ((قلكل يعمل على شاكلته (( ونقد آن
- بحث فلسفى (درباره سنخيت وجودى ورابطه ذاتى بينفعل وعلت فاعلى )
- وجود رابطه وسنخيت بين فعل وفاعل از نظر قرآن
- معناى ((روح (( ومراد از ((امر خدا(( وتوضيح اينكه روح از امر خدا است
- موارد اطلاق واستعمال كلمه ((روح (( در آيات قرآن مجيد
- اقوال مختلف ومتعدد مفسرين درباره مراد از روح در آيه : ((يسئلونك عن الروح ...((
- تحدّى عمومى (همه انس وجن ) وبه تمامى خصوصيات قرآن (نه فقط بلاغت وفصاحت )
- مشروط كردن مشركين ايمان خود را به معجزاتى غريب وناممكن !
- تحقق بخشيدن به پيشنهاد مشركين ، در شاءن پيامبر (ص ) نيست
- گفتار بعضى مفسرين در ارتباط به دوكلمه بشرا ورسولا در آيه واشكالات آن
- تقرير وتوضيح برهان بر نبوت عامه واثبات آن
- توضيح برهانى عقلى بر اينكه تحمل وحى خاص انبياء الهى است
- توجهى به سياق آيه ودلات آن
- چون دليل وبرهان نتيجه نبخشيد، گواهى را به خدا واگذار
- معناى جمله : ((قادر على ان يخلق مثلهم ((
- بيان اينكه انسان مبعوث در قيامت عين انسان دنيايى است نه مانند او
- بحث روايتى
- رواياتى درباره نيت وعمل در ذيل جمله : ((كليعمل على شاكلته ((
- چند روايت درباره شاءن نزول آيه : ((يسئلونك عن الروح ...(( وبيان مراد از روح
نکات آیه
۱- عذابهاى اخروى گمراهان، نتیجه عملکرد کفرآمیز خود آنان در قبال آیات الهى است. (و من یضلل ... و نحشرهم یوم القیمة ... ذلک جزاؤهم بأنهم کفروا بأیتنا)
۲- آتش همواره شعلهور حهنّم، کیفر کفر به آیات الهى و انکار روز رستاخیز (کلّما خبت زدنهم سعیرًا . ذلک جزاؤهم بأنهم کفروا بأیتنا و قالوا أءذا کنّا عظمًا و رفتًا أءنَّا لمبعوثون خلقًا جدیدًا)
۳- کافران، حیات دوباره انسان را پس از تبدیل شدن به خاک و استخوان پراکنده، بعید مى شمردند. (و قالوا أءذا کنّا عظمًا و رفتًا أءنَّا لمبعوثون)
۴- انکار معاد از سوى مشرکان، صرفاً متکى بر استبعاد بود نه مبتنى بر دلیل و برهان (و قالوا أءذا کنّا عظمًا و رفتًا أءنَّا لمبعوثون خلقًا جدیدًا)
۵- مرگ در دیدگاه کافران، پایان زندگى انسان است. (و قالوا أءذا کنّا عظمًا و رفتًا أءنَّا لمبعوثون خلقًا جدیدًا)
۶- حیات پس از مرگ، خلقتى جدید و تازه براى انسان است. (أءنَّا لمبعوثون خلقًا جدیدًا)
موضوعات مرتبط
- جهنّم: آتش جهنّم ۲; موجبات جهنّم ۲
- حیات: حیات پس از مرگ ۶
- قیامت: کیفر تکذیب قیامت ۲
- کافران: بینش کافران ۳، ۵; کافران و مرگ ۵
- کفر: آثار کفر به آیات خدا ۱; کیفر کفر به آیات خدا ۲
- گمراهان: آثار کفر گمراهان ۱; موجبات عذاب اخروى گمراهان ۱
- مرگ: حقیقت مرگ ۵
- معاد: استبعاد معاد ۴; استبعاد معاد جسمانى ۳; بى منطقى مکذبان معاد ۴; حقیقت معاد ۶