الأعراف ٩
ترجمه
الأعراف ٨ | آیه ٩ | الأعراف ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«خَسِرُوا»: از دست دادهاند. زیانکار و بیبهره نمودهاند. «یَظْلِمُونَ»: ظلم در اینجا در معنی تکذیب و انکار به کار رفته است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ نَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ... (۴)
إِنَ اللَّهَ لاَ يَظْلِمُ مِثْقَالَ... (۲) أُولٰئِکَ الَّذِينَ کَفَرُوا... (۲)
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره اعراف
- اشاره به عهدى كه خدا از آدميان گرفته ، و ساير معارفى كه در سوره اعراف آورده شده است .
- مكلف بودن مشركين به توحيد خداى تعالى ومسئول بودن آنان نسبت به ايمان و عمل صالح
- مراد از (( وزن (( و (( ميزان (( اعمال
- اشاره به اينكه ممكن است هر يك از اعمال ، واحدى براى سنجش داشته باشد و بيان معناىجمله : (( و الوزن يومئذ الحق ((
- اقوالى كه در مورد معناى جمله : (( و الوزن يومئذ الحق (( گفته شده است .
- مراد از (( موازين (( و معناى (( ثقل موازين (( در جمله : (( فمن ثقلت موازينه ((
- معناى وزن اعمال در روز قيامت ، تطبيق اعمال است بر حق و براى هر كدام ازاعمال انسان ميزانى است .
- نكته دوم : اينكه معلوم شد كه براى هر انسانى ميزان هاى متعددى است كه هر كدام ازعمل هايش با يكى از آنها سنجيده
- بحث روايتى (رواياتى در مورد مكى بودن سوره اعراف ، وزن و ميزان اعمال و ثقل و خفت اعمال و...)
- روايتى در بيان مراد از وزن اعمال كه مى گويدعمل صفت كارى است كه انجام مى شود و قابل توزين (اصطلاحى ) نيست و خداجاهل نيست و احتياج به توزين اشياء ندارد.
نکات آیه
۱- قیامت روز ظهور و بروز خسارت و زیانکارى تکذیب کنندگان آیات خداوند است. (و من خفت موزینه فأولئک الذین خسروا أنفسهم بما کانوا بأیتنا یظلمون)
۲- سبکى و بىوزنى اعمال آدمى در قیامت نشانه زیانکارى است. (و من خفت موزینه فأولئک الذین خسروا أنفسهم)
۳- همطراز نبودن اعمال و عقاید آدمى با حق بیانگر بىوزنى و سبکى اعمال و عقاید است. (و الوزن یومئذ الحق ... و من خفت موزینه فأولئک الذین خسروا أنفسهم)
۴- استمرار انکار و تکذیب آیات الهى عامل خسارت و از دست دادن سرمایه جان (و من خفت موزینه ... بما کانوا بأیتنا یظلمون) «بایاتنا» متعلق به «یظلمون» است و چون «یظلمون» به وسیله حرف «باء» متعدى شده، متضمن معناى تکذیب است یعنى: یکذبون بایاتنا حالکونهم ظالمین.
۵- نقش اعمال خود انسان در زیانکارى و سعادتمندى اخروى وى (الذین خسروا أنفسهم بما کانوا بأیتنا یظلمون)
روایات و احادیث
۶- عن امیرالمؤمنین (ع): ... و أما قوله: «... و من خفت موازینه» فإنما یعنى الحساب ... و السیئات خفة المیزان ... .[۱] از امیرالمؤمنین (ع) روایت شده است: مراد از آیه «و من خفت موازینه»، حسابرسى (در قیامت) است ... و گناهان، موجب سبکى میزان هستند ... .
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۴; تداوم تکذیب آیات خدا ۴; زیان مکذّبان آیات خدا ۱
- زیان: عوامل زیان ۴; عوامل زیان اخروى ۵; نشانه هاى زیان ۲
- زیانکاران: در قیامت ۱
- سعادت: عوامل سعادت اخروى ۵
- عقیده: ملاک ارزیابى عقیده ۳
- عمل: آثار عمل ۵; سبکى عمل در قیامت ۲; ملاک ارزیابى عمل ۳; میزان در عمل ۳; نشانه هاى سبکى عمل ۳
- قیامت: حسابرسى در قیامت ۶; ظهور حقایق در قیامت ۱; عوامل سبکى میزان در قیامت ۶
- گناه: آثار اخروى گناه ۶
منابع
- ↑ توحید صدوق، ص ۲۶۸، ح ۵، ب ۳۶; بحارالأنوار، ج ۹۰، ص ۱۴۱، ح ۲.