النحل ١٢١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۵:۱۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

شکرگزار نعمتهای پروردگار بود؛ خدا او را برگزید؛ و به راهی راست هدایت نمود!

و شكرگزار نعمت‌هاى او بود و خدا او را برگزيد و به راهى راست هدايتش كرد
[و] نعمتهاى او را شكرگزار بود. [خدا] او را برگزيد و به راهى راست هدايتش كرد.
همیشه شکرگزار نعمتهای خدا بود که خدا او را (به رسالت) برگزید و به راه مستقیمش هدایت فرمود.
سپاس گزار نعمت های او بود، خدا او را برگزید وبه راهی راست راهنمایی اش کرد.
و سپاسگزار نعمتهاى او بود، خداوندش برگزيد و به راه راست هدايت كرد.
که در برابر نعمتهای او سپاسگزار بود [و خداوند] او را برگزید و به راه راست هدایت کرد
سپاسدار نعمت‌هاى او بود، [خداى‌] او را برگزيد و به راه راست راه نمود.
او سپاسگزار نعمتهای خدا بود، (و به خاطر این خصال حمیده، خدا برای حمل رسالت) او را برگزید و به راه راست (منتهی به بهشت جاویدان و نعمت سرمدی یزدان) رهنمودش گردانید.
حال آنکه نعمت‌هایش را شکرگزار بود، (خدا) او را برگزید و به راهی راست هدایتش فرمود.
سپاسگزارنده نعمتهای او برگزیدش و رهبریش کرد بسوی راهی راست‌


النحل ١٢٠ آیه ١٢١ النحل ١٢٢
سوره : سوره النحل
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«شَاکِراً»: خبر چهارم (کانَ) است. «إِجْتَبَاهُ»: او را برای رسالت آسمانی برگزید و وی را به دوستی گرفت (نگا: نساء / .

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱- شکرگزارى در برابر نعمتهاى الهى، از اوصاف و ویژگیهاى حضرت ابراهیم(ع) (إن إبرهیم کان ... شاکرًا لأنعمه)

۲- حضرت ابراهیم(ع) برگزیده خدا بود. (إن إبرهیم ... اجتبه)

۳- نقش عمده روحیه گوش به فرمان خدا بودن، حق گرایى، دورى از شرک و شکرگزارى حضرت ابراهیم(ع)، در گزینش وى از سوى خدا (إن إبرهیم کان أُمّة قانتًا لله حنیفًا و لم یک من المشرکین . شاکرًا لأنعمه اجتبه) خداوند، پس از بیان چهار صفت اکتسابى براى حضرت ابراهیم(ع)، مسأله انتخاب و برگزیده بودن او را مطرح ساخت. از ارتباط میان این دو کلام، استفاده مى شود که کسب اوصاف معنوى و فضایل اخلاقى، در گزینش حضرت ابراهیم(ع) تأثیر مهمى داشته است.

۴- خداوند، حضرت ابراهیم(ع) را به «صراط مستقیم» هدایت کرد. (هده إلى صرط مستقیم)

۵- نقش عمده روحیه تسلیم در برابر خدا، حق گرایى، دورى از شرک و شکرگزارى حضرت ابراهیم(ع) در هدایت شدنش به «صراط مستقیم» (إن إبرهیم کان أُمّة قانتًا لله حنیفًا و لم یک من المشرکین . شاکرًا لأنعمه اجتبه و هده إلى صرط مستقیم)

۶- انسان، نیازمند به هدایت الهى در راهیابى به «صراط مستقیم» (هده إلى صرط مستقیم)

۷- شخصیت معنوى و فضایل شخصى انسانها، ملاک گزینش آنان از سوى خدا (إن إبرهیم کان أُمّة قانتًا لله حنیفًا و لم یک من المشرکین . شاکرًا لأنعمه اجتبه)

۸- کسب فضایل معنوى و کوشش خودِ انسان، مؤثر در توفیق یافتن او بر بودن در «صراط مستقیم» (إن إبرهیم کان أُمّة قانتًا لله حنیفًا ... هده إلى صرط مستقیم)

موضوعات مرتبط

  • ابراهیم(ع): آثار انقیاد ابراهیم(ع) ۳، ۵; آثار حق گرایى ابراهیم(ع) ۳، ۵; آثار شرک ستیزى ابراهیم(ع) ۳، ۵; آثار شکرگزارى ابراهیم(ع) ۳، ۵; برگزیدگى ابراهیم(ع) ۲; شکرگزارى ابراهیم(ع) ۱; صفات ابراهیم(ع) ۱; عوامل برگزیدگى ابراهیم(ع) ۳; عوامل هدایت ابراهیم(ع) ۵; فضایل ابراهیم(ع) ۱; مقامات ابراهیم(ع) ۲; هدایت ابراهیم(ع) ۴
  • ارزشها: آثار تحصیل ارزشها ۸
  • انسان: نقش شخصیت انسان ها ۷; نیازهاى معنوى انسان ۶
  • برگزیدگان خدا ۲:
  • برگزیدگى: ملاک برگزیدگى ۷
  • توفیقات: عوامل مؤثر در توفیقات ۸
  • خدا: هدایتهاى خدا ۴
  • شکر: شکر نعمت ۱
  • صراط مستقیم: عوامل هدایت به صراط مستقیم ۵; هدایت به صراط مستقیم ۴، ۶، ۸
  • عمل: آثار عمل ۸
  • مهتدین ۴:
  • نیازها: نیاز به هدایت ۶

منابع