نتایج جستجو
از الکتاب
- ح) نزديك صبح. صحاح گويد «السحر قبيل الصبح» طبرسى گويد: سحر وقا قبل از طلوع فجر است اصل آن به معنى خفاء است كه شخص در آن وقت در تاريكى مخفى است به ريه سحر۲ کیلوبایت (۱۷۸ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۲۳
- مصدر افعال و نيز بامداد است، و آن از اوّل طلوع فجر تا ارتفاع آفتاب مىباشد. بيضاوى نيز از اوّل طلوع فجر تا ارتفاع آفتاب تا ارتفاع آن گفته است. على هذا،۷ کیلوبایت (۶۹۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۹
- و متعدى) «صبّ الماء و نحوه فصبّ هو: سكبه فانسكب» (اقرب). [عبس:24-25]. * [فجر:13]. نا گفته نماند: صبّ راجع به يك قوم به دليل «عَلَيْهِمْ» كه بعاد و ثمود۲ کیلوبایت (۱۲۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۷
- معنى ابنيه رفيعه آمده در اين صورت مفردش عماده است رجوع شود به صحاح و اقرب.[فجر:6-8]. احتمال قوى آن است كه «العِماد» در آيه به معنى كاخهاى بلند است رجوع شود۳ کیلوبایت (۲۴۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۶:۴۸
- به «جبل» فصل «كوههاميخ زميناند». * [ص:12] كلمه «ذُوالْاَوْتادِ» در سوره فجر آيه 10 نيز در وصف فرعون آمده است گويند: او چون مىخواست كسى را شكنجه دهد او۳ کیلوبایت (۱۶۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۳
- پس از شنيدن آنها بين حكم مادى و غير مادى مردّد مىشود مثلا در آيه [فجر:14]. و [فجر:22]. به نظر مىآيد كه احكام ماده و جسم در نظر است يعنى خداوند مانند۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۲۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۵۷
- پس از شنيدن آنها بين حكم مادى و غير مادى مردّد مىشود مثلا در آيه [فجر:14]. و [فجر:22]. به نظر مىآيد كه احكام ماده و جسم در نظر است يعنى خداوند مانند۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۳۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۳
- هذا علم حوط الذين طلب صبح ذا صبر کمم زيت مول الله کون سبل شکر عين کبر سوغ فجر عمل بلد هو صحب ذلکم حصد سنو جبى قلب سوع هما عرش ثم خلص رسو ايى سخر زوج اله۴ کیلوبایت (۲۰۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۷
- ح) نزديك صبح. صحاح گويد «السحر قبيل الصبح» طبرسى گويد: سحر وقا قبل از طلوع فجر است اصل آن به معنى خفاء است كه شخص در آن وقت در تاريكى مخفى است به ريه سحر۳ کیلوبایت (۲۲۰ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۳۸
- پس از شنيدن آنها بين حكم مادى و غير مادى مردّد مىشود مثلا در آيه [فجر:14]. و [فجر:22]. به نظر مىآيد كه احكام ماده و جسم در نظر است يعنى خداوند مانند۱۱ کیلوبایت (۱٬۱۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۱۵
- شدّت آن است كه عبارت از امتداد سايه و شدّت آن است و مراد از قبض سايه طلوع فجر و آمدن خورشيد و روز است كه سايه و تاريكى به اسانى قبض شده و زايل مىگردد و۴ کیلوبایت (۳۱۱ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۴۴
- آیات شامل این کلمه لما (۱۶۵ بار) [فجر:20-19]. گويند: «لَمَمْتُ الشَّىْءَ» يعنى آن را جمع و اصلاح كردم در نهج البلاغه خطبه 51 آمده «اَلاَوَاِنَّ مُعاوِيَةَ۱۴ کیلوبایت (۳۵۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۰
- ايثاق: بستن. «اَوْثَقَهُ فِى الْوِثاقِ ايثاقاً» يعنى او را به ريسمان بست [فجر:25-26]. وَثْاق مصدر است به معنى بستن چنانكه طبرسى گفته ضمير (عَذابَهُ - وَثاقَهُ)۴ کیلوبایت (۳۷۳ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۵
- مرصاد با مرصد آنست كه مرصاد به مكانى كه فقط مخصوص كمين است گفته مىشود. [فجر:14]. [نباء:21]. جوهرى آن را طريق معنى كرده ولى مراقبت در آن منظور است. ارصاد:۳ کیلوبایت (۲۷۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۴۰
- آیات شامل این کلمه ب (۲۶۴۹ بار) يوم (۴۷۵ بار) از طلوع فجر تا غروب آفتاب. و نيز مدتى از زمان و وقت را يوم گويند. چنانكه راغب و ديگران گفتهاند در نهج۵ کیلوبایت (۴۳۷ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۵:۴۹
- کبر الله فى ب طوع سود بوب ما لفو غرب انس حصر يوم ليس دبب دبر نبو ورى لدى فجر کم ثم عظم نعم ان کفر ضلل مثل عذب نشء صلح جهنم تمم قوم ثوى انث حمر قمص بعد۴ کیلوبایت (۲۹۹ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۰
- مرصاد با مرصد آنست كه مرصاد به مكانى كه فقط مخصوص كمين است گفته مىشود. [فجر:14]. [نباء:21]. جوهرى آن را طريق معنى كرده ولى مراقبت در آن منظور است. ارصاد:۴ کیلوبایت (۳۱۵ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۸:۰۲
- جبل رحم اول کان قبل کم نزع أما کئس کفر کون طرف ايى قصر اسف ما اما حزن ثعب فجر تسع حول يا غرب حتى قوم الله طوف غول ثم هو عند اله سئل اکل تمم ثمر دخل سلک۵ کیلوبایت (۴۲۸ واژه) - ۱۶ دی ۱۳۹۵، ساعت ۰۴:۳۶
- است. [هود:32]. گفتند: ای نوح با ما مجادله كردى و جدال را بسيار نمودى و مثل [فجر:12]. در قرآن مجيد لازم نيامده است. استكثار: گويند: «اِسْتَكْثَرَ مِنَ الشَّىْءِ»۷ کیلوبایت (۵۳۴ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۴:۲۲
- قوم امن ربب سبح ابد لم سمو ارض ان غير الذى کفر امر خلق فوز هما ى دخل لعل فجر کور ا غشى وعد نعم قدر غشو او رضو يوم بل عند خلل عدن قد بغى صلح ذکر وقى الا۷ کیلوبایت (۳۹۲ واژه) - ۱۱ دی ۱۳۹۵، ساعت ۱۷:۵۷