الأنبياء ٧٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۱ دی ۱۳۹۹، ساعت ۰۵:۱۷ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن جزییات آیه)
کپی متن آیه
وَ نَصَرْنَاهُ‌ مِنَ‌ الْقَوْمِ‌ الَّذِينَ‌ کَذَّبُوا بِآيَاتِنَا إِنَّهُمْ‌ کَانُوا قَوْمَ‌ سَوْءٍ فَأَغْرَقْنَاهُمْ‌ أَجْمَعِينَ‌

ترجمه

و او را در برابر جمعیّتی که آیات ما را تکذیب کرده بودند یاری دادیم؛ چرا که قوم بدی بودند؛ از این رو همه آنها را غرق کردیم!

ترتیل:
ترجمه:
الأنبياء ٧٦ آیه ٧٧ الأنبياء ٧٨
سوره : سوره الأنبياء
نزول : ٦ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٣
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مِنْ»: به معنی (عَلی) است. یا این که برای تعدیه (نَصَرْنَا) به مفعول دوم بوده و به معنی کمک کردن و ادامه آن برای انتقام گرفتن از دشمن است. «آیَاتِنَا»: مراد نشانه‌های دالّ بر نبوّت و رسالت نوح، یا آیات آسمانی است.


تفسیر


نکات آیه

۱- خداوند، حضرت نوح(ع) را از گزند تکذیب کنندگان آیات الهى نجات داد و از او کاملاً حمایت کرد. (و نصرنه من القوم الذین کذّبوا بایتنا ) واژه «نصر» هرگاه با «من» متعدى شود، متضمن معناى نجات و خلاصى است (برگرفته از «قاموس »).

۲- قوم نوح، آیات الهى را تکذیب کردند. (و نصرنه من القوم الذین کذّبوا بایتنا )

۳- قوم نوح، مردمى زشت کار و ناشایست بودند. (إنّهم کانوا قوم سوء )

۴- سابقه زشت کارى قوم نوح، زمینه ساز تکذیب آیات الهى از سوى آنان بود. (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که جمله «إنّهم کانوا...» در مقام تعلیل براى جمله پیشین باشد. گفتنى است فعل «کانوا» - که مفید استقرار وصف است - بیانگر دوام وصف سوء در میان قوم نوح است و از آن جایى که فعل ماضى است، از آن به سوء سابقه تعبیر شده است.

۵- خداوند، تمامى افراد قوم نوح را به خاطر تکذیب آیات الهى، زشت کارى و سوء پیشینه غرق کرد. (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء فأغرقنهم أجمعین ) برداشت یاد شده مبتنى براین است که جمله «إنّهم کانوا...» ضمن این که تعلیل براى جمله پیشین است، مقدمه اى براى جمله «فأغرقناهم...» نیز باشد.

۶- تکذیب آیات الهى، زشت کارى و سوء پیشینه، زمینه هاى نزول عذاب الهى و هلاکت (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء فأغرقنهم أجمعین )

۷- عوامل طبیعى، مجارى تحقق اراده خداوند (الذین کذّبوا بایتنا ... فأغرقنهم أجمعین ) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که خداوند خواست خود مبنى بر هلاکت قوم نوح را، با فرستادن طوفان تحقق بخشید.

۸- هلاکت و بدبختى جوامع بشرى، بازتاب زشت کارى و رفتار نامناسب خود آنها است. (الذین کذّبوا بایتنا إنّهم کانوا قوم سوء فأغرقنهم أجمعین ) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که خداوند دو عامل (تکذیب آیات الهى و سوء پیشینه) را موجب هلاکت برشمرد و هر دو عامل را به خود انسان نسبت داد.

موضوعات مرتبط

  • آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۶; زمینه تکذیب آیات خدا ۴; کیفر تکذیب آیات خدا ۵; مکذبان آیات خدا ۱، ۲
  • جامعه: آسیب شناسى اجتماعى ۸; عوامل شقاوت جامعه ۸; عوامل هلاکت جامعه ۸
  • خدا: مجارى اراده خدا ۷; نجات بخشى خدا ۱
  • سوءپیشینه: آثار سوءپیشینه ۶
  • عذاب: زمینه عذاب ۶
  • عمل: آثار عمل ناپسند ۴، ۶; آثار اجتماعى عمل ناپسند ۸; کیفر عمل ناپسند ۵
  • عوامل طبیعى: نقش عوامل طبیعى ۷
  • قوم نوح: تاریخ قوم نوح ۲، ۳، ۴; تکذیبگرى قوم نوح ۲، ۴; سوءپیشینه قوم نوح ۴، ۵; عمل ناپسند قوم نوح ۳، ۵; غرق قوم نوح ۵
  • نوح(ع): حامى نوح(ع) ۱; قصه نوح(ع) ۱; نجات نوح(ع) ۱
  • هلاکت: زمینه هلاکت ۶

منابع