الحجرات ٨
کپی متن آیه |
---|
فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ نِعْمَةً وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَکِيمٌ |
ترجمه
الحجرات ٧ | آیه ٨ | الحجرات ٩ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«فَضْلاً»: مفعول مطلق برای فعل مقدری، یا مفعول له است.
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۰، سوره حجرات
- مسائل و مطالبى كه سوره مباركه حجرات مشتمل بر آنست
- توضيح معناى جمله : ((لا تقدموا بين يدى الله و رسوله )) و بيان اينكه مفاد آن اين است كه هيچ حكمى را بر حكم خدا و رسول مقدم مداريد
- وجوه مختلف ديگرى كه مفسرين در معناى جمله فوق گفته اند
- مراد از اينكه فرمود: صداى خود را از صداى پيامبر بلندتر نكنيد
- توضيح راجع به جمله : ((ان تحبط اعمالكم و انتم لا تشعرون )) و وجوهى كه درباره ظهور آن در اينكه بدون كفر هم عمل حبط مى شود گفته شده است
- رد توجيه كسانى كه مراد از حبط را ثواب نداشتن خودعمل دانسته اند
- توجيه بعضى مفسرين كه نهى در آيه را به ملاك پرهيز از عملى كه باعث آزار پيامبرمى شود دانسته اند
- اشكال به توجيه اخير: تكليف مذكور يك تكليف نفسى است نه غيرى
- وعده جميل به مؤ منانى كه ادب را در محضر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم رعايت كنند
- توضيحى راجع به نقش ((خبر)) در زندگى اجتماعى انسان و اقسام خبر و لزوم تبين وتفحص درباره اخبار فاسق
- لزوم پيروى از رسول الله (ص ) و وجه و سبب اينكه آن جناب نبايد از ديگران اطاعت كند
- خداوند دلهاى مؤ منين را به زيورى آراسته كه مجذوب ايمان مى شوند و از كفر و عصيان تنفر پيدا مى كنند
- وجه تغيير سياق آيه كه در آن خطاب را متوجه شخص پيامبر نموده است
- امر به اصلاح بين دو طايفه از مؤ منين كه به جنگ با هم پرداخته اند وتعليل آن به اينكه مؤ منان برادر يكديگرند
- رواياتى در ذيل آيه : ((لا تقدموا بين يدى الله و رسوله )) و ((لا ترفعوا اصواتكمفوق صوت النبى ))
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((ان جائكم فاسق بنباء فتبينوا))
- حبّ همان دين است و دين همان حبّ است
- چند روايت درباره اخوت ايمانى و شاءن نزول آيه : ((و ان طائفتان من المؤ منين اقتتلوا...))
نکات آیه
۱ - محبت به ایمان و بیزارى از کفر و گناه، جلوه اى از فضل و نعمت الهى (و لکنّ اللّه حبّب إلیکم الإیمن ... و کرّه إلیکم الکفر ... فضلاً من اللّه و نعمة)
۲ - لزوم توجه انسان به اهمیت نعمت ایمان و الهى بودن آن (و لکنّ اللّه حبّب إلیکم الإیمن ... فضلاً من اللّه و نعمة)
۳ - ره یابى انسان و جامعه به رشد و تعالى دینى، فضل و نعمت خداوندى است. (أولئک هم الرشدون . فضلاً من اللّه و نعمة)
۴ - امتنان الهى بر مؤمنان، به سبب افکندن محبت ایمان و بیزارى از کفر در قلب آنان (و لکنّ اللّه حبّب إلیکم الإیمن ... و کرّه إلیکم الکفر ... فضلاً من اللّه و نعمة)
۵ - تمایل انسان ها به ایمان، سودمند براى خود ایشان و نه خداوند (و لکنّ اللّه حبّب إلیکم الإیمن ... فضلاً من اللّه و نعمة) واژه «فضلاً و نعمة» مى رساند که خداوند، خود نیازى به ایمان خلق ندارد; بلکه از سر بذل و بخشش تمایل به ایمان را در مؤمنان پدید آورده تا رشد یابند.
۶ - وجود رهبرى دینى و شریعت آسمانى، تبلور فضل و نعمت الهى بر خلق* (و اعلموا أنّ فیکم رسول اللّه ... فضلاً من اللّه و نعمة) برداشت بالا بدان احتمال است که جمله «فضلاً من اللّه و نعمة» در رابطه با صدر آیه قبل (فیکم رسول اللّه) باشد.
۷ - خداوند،«علیم» (بسیار دانا) و «حکیم» (کاردان) است. (و اللّه علیم حکیم)
۸ - نعمت ها و تفضلات الهى بر خلق، متکى به علم و حکمت او است; نه بدون ملاک و گزاف. (فضلاً من اللّه و نعمة و اللّه علیم حکیم)
۹ - افعال الهى، براساس علم و حکمت و لکنّ اللّه حبّب ... و کرّه إلیکم ... فضلاً... و اللّه علیم حکیم
موضوعات مرتبط
- اسماء و صفات: حکیم ۷; علیم ۷
- ایمان: اهمیت ایمان ۲; منشأ ایمان ۲
- تبرى: تبرى از کفر ۴
- تکامل: منشأ تکامل ۳
- جامعه: منشأ تکامل جامعه ۳
- خدا: آثار حکمت خدا ۸، ۹; آثار علم خدا ۸، ۹; امتنان خدا ۴; فضل خدا ۳; قانونمندى افعال خدا ۹; قانونمندى نعمتهاى خدا ۸; نشانه هاى فضل خدا ۱، ۶; نعمتهاى خدا ۱، ۳، ۶
- ذکر: ذکر نعمت ایمان ۲
- علایق: آثار علاقه به ایمان ۵; علاقه به ایمان ۴
- کفر: نفرت از کفر ۴
- مؤمنان: منت بر مؤمنان ۴
- نعمت: نعمت تبرى از کفر ۱; نعمت تکامل ۳; نعمت رهبران دینى ۶; نعمت علاقه به ایمان ۱; نعمت نفرت از کفر ۱; نعمت نفرت از گناه ۱
منابع