الرحمن ٣٢
ترجمه
الرحمن ٣١ | آیه ٣٢ | الرحمن ٣٣ | ||||||||||||||
|
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۳۱ - ۷۸، سوره الرحمن
- معناى جمله ((سنفرغ لكم ايها الثقلان )) و عدم منافات آن با ((لا يشغله شاءن عن شاءن))
- معناى اينكه خطاب به جن و انس فرمود نمى توانيد بگريزيد جز به سلطان
- آيه ((فيومئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لا جان )) سرعت حساب را افاده مى كند و با آيه((وقفوهم انهم مسؤ ولون )) و امثال آن منافات ندارد
- مراد از مقام پروردگار در آيه : ((و لمن خاف مقام ربه جنتان ))
- اشاره به اقسام و مراحل خوف از مقام پروردگار و بيان اينكه مقصود از خائنان در آيه :((و لمن خاف ...)) مخلصين است
- اقوال مختلف درباره اينكه خائف از مقام رب دو بهشت دارد
- وصف آن دو بهشت
- وصف حوريان بهشتى
- مراد از ((و من دونهما جنتان ))
- همسران بهشتى (خيرات حسان ) و توصيف آنان
- ثنائى جميل بر خداوند كه اينهمه رحمت ارزانى داشتم
- بحث روايتى
- چند روايت در ذيل آيه ((و لمن مقام ريه جنتان ))
- رواياتى در ذيل آيه ((هل جزاء الاحسان الا الاحسان ))
- چند روايت درباره وجود دو قسم بهشت و درباره همسران بهشتى
نکات آیه
۱ - سرزنش شدن تکذیب گران و کافران جن و انس از سوى خداوند، به خاطر بى توجهى آنان به موضوع حسابرسى اعمال خلق در قیامت و کیفر و پاداش الهى در آن (سنفرغ لکم أیّه الثقلان . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) استفهام در «فبأىّ ءالآء» توبیخى است و تثنیه آمدن «کما» و «تکذّبان» به خاطر توجه خطاب به جن و انس است.
۲ - اصل حسابرسى اعمال خلق در نظام جهان، نعمتى الهى، انکارناپذیر و غیر قابل تکذیب (سنفرغ لکم ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) تعبیر «سنفرغ لکم...»، مى تواند نویدى باشد به از بین نرفتن اعمال خلق و به حساب آمدن نهایى آن و «ءالآء» نیز بر این نعمت الهى اطلاق شده باشد.
۳ - توجه به حتمى بودن حسابرسى اعمال، زمینه ساز شناخت پروردگار و بازدارنده خلق از کفر و تکذیب (سنفرغ لکم ... فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) برداشت یاد شده از آن جا است که خداوند، براى دور ساختن خلق از کفر و تکذیب حق، حتمى بودن حسابرسى اعمال را یادآور شده است.
۴ - جن، همانند انسان داراى مسؤولیت و کیفر و پاداش در آخرت (سنفرغ لکم أیّه الثقلان . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
۵ - ربوبیت الهى در حق جن و انس، مستلزم برپا داشتن نظام حسابرسى اعمال براى آنان (سنفرغ لکم أیّه الثقلان . فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان) ارتباط «ربّکما» با محتواى آیه قبل، بیانگر مطلب یاد شده است.
۶ - وجود عناصر کافر و تکذیب گر در میان جن، همانند آدمیان (فبأىّ ءالآء ربّکما تکذّبان)
موضوعات مرتبط
- انسان: پاداش اخروى انسان ها ۴; تکلیف انسان ۴; حسابرسى اخروى انسان ۵; کیفر اخروى انسان ها ۴
- جن: پاداش اخروى جن ۴; تشابه جن با انسان ۴، ۶; تکلیف جن ۴; جنیان کافر ۶; جنیان مکذب ۶; حسابرسى اخروى جن ۵; سرزنش جنیان کافر ۱; کیفر اخروى جن ۴
- خدا: آثار ربوبیت خدا ۵; تکذیب ناپذیرى نعمتهاى خدا ۲; زمینه خدا شناسى ۳; سرزنشهاى خدا ۱
- ذکر: ذکر حتمیت حسابرسى عمل ۳
- عمل: منشأ حسابرسى عمل ۵
- غفلت: غفلت از پاداش اخروى ۱; غفلت از حسابرسى اخروى ۱; غفلت از کیفر اخروى ۱
- کافران: سرزنش کافران ۱
- کفر: موانع کفر ۳
- نعمت: نعمت حسابرسى عمل ۲