العنكبوت ١١
ترجمه
العنكبوت ١٠ | آیه ١١ | العنكبوت ١٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«لَیَعْلَمَنَّ»: به طور قطع و یقین میداند و میشناسد.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
نزول
ابن عباس گوید: این آیه درباره مؤمنینى نازل شده که مشرکین آنها را به طرف بدر بیرون رانده بودند و سپس مرتد گردیدند و درباره آنها آیه «الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِکةُ ظالِمِی أَنْفُسِهِمْ» نازل شده بود و نیز گویند درباره عیاش بن ابى ربیعة المخزومى نازل شده (موضوع آن در آیه ۹۲ سوره نساء ذکر گردیده است) و اگر چه عیاش به کفر برگشته بود ولى وقتى که آیه ۱. همین سوره نازل شد با عده اى به طرف مدینه مهاجرت کرد و اسلام اختیار نمود و خیلى در دین محکم و استوار مانده بود.[۱]
تفسیر
- آيات ۱ - ۱۳، سوره عنكبوت
- حاصل و خلاصه اى از غرض و مفاد سوره عنكبوت و اشاره به مكى بودن آن
- بيان سنت الهى مبنى بر امتحان و آزمايش امت ها
- علت فتنه و امتحان الهى : تمايز راستگويان از دروغ گويان در ادعاى ايمان
- معناى آيه : ((ام حسب الذين يعملون السيئات ان يسبقونا...))
- مفاد آيه : ((من كان يرجو القاء الله ...)) و مردا از ((لقاء الله ))
- امر به نيكى به والدين و نهى از پيروى ايشان در شرك ورزيدن به خدا
- وصف مؤ منين زبانى كه ايمان عاريتى دارند
- طائفه مورد بحث در آيات سابق همان منافقين اند
- مشركين نه تنها عذاب ديگران را بدوش نمى كشند بلكه عذابشان مضاعف خواهد بود
- رواياتى در معنى و شاءن نزول آيه : ((احسب الناس ان يتركوا...)) و آيه : ((و منالناس من يقول آمنا...))
- داستان عياش بن ابى ربيعه و نزول آيه (و ما كان لمؤ من انيقتل مؤ منا الاخطاء) درباره او
- رواياتى كه مى گويد امت اسلام پس از پيامبر(ص ) در بوته فتنه و آزمايش قرار مىگيرند
- دو روايت در ذيل : ((ليحملن اثقالهم و اثقالا مع اثقالهم ))
نکات آیه
۱ - مبتلا شدن مدعیان ایمان به فتنه و آزار و اذیت، به منظور بازشناسى مؤمنان از منافقان است. ( و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین)
۲ - گرفتار شدن مدّعیان ایمان به فتنه و آزار و اذیت، آزمونى الهى است. ( و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین)
۳ - آزمون هاى الهى، زمینه تحقق عینى علم خداوند به مؤمنان و منافقان است. ( و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا) تعبیر «و لیعلمنَّ اللّه...» نشانه این حقیقت است که علم خداوند، در مرحله آزمودن مدعیان ایمان، به عینیّت و فعلیّت مى رسد.
۴ - خط نفاق، قبل از هجرت و در مکه شروع شد.* ( و من الناس من یقول ءامنّا باللّه فإذا أوذى فى اللّه جعل فتنة الناس کعذاب اللّه ... ولیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین) این که خداوند، در سوره عنکبوت - که سوره اى مکى است - بیان مى کند که به دنبال بازشناسى مؤمنان از منافقان، است نشانه پدید آمدن، خط نفاق در مکه است.
۵ - نفاق، ایده اى جدا از ایمان و ناسازگار با آن است. (و لیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین)
۶ - وعده خداوند، به برخوردارى مؤمنان از پاداش; و کیفر شدن منافقان (و لیعلمنّ اللّه الذین ءامنوا و لیعلمنّ المنفقین) مراد از علم خداوند به مؤمنان و منافقان، پاداش و کیفر دادن به آنها است.
موضوعات مرتبط
- امتحان: امتحان با اذیت ۱، ۲; فلسفه امتحان ۳
- ایمان: آثار ایمان ۵; ابتلاى مدعیان ایمان ۲; اذیت مدعیان ایمان ۲; امتحان مدعیان ایمان ۲; فلسفه ابتلاى مدعیان ایمان ۱; فلسفه اذیت مدعیان ایمان ۱
- خدا: امتحانهاى خدا ۲; تحقق علم خدا ۳; وعده هاى خدا ۶
- مؤمنان: پاداش مؤمنان ۶; روش تشخیص مؤمنان ۱، ۳
- منافقان: روش تشخیص منافقان ۳; کیفر منافقان ۶
- نفاق: تاریخ نفاق ۴; موانع نفاق ۵; نفاق قبل از هجرت ۴
منابع
- ↑ تفسیر کشف الاسرار.