النبإ ٣٠
ترجمه
النبإ ٢٩ | آیه ٣٠ | النبإ ٣١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«ذُوقُوا»: بچشید. این جمله، جنبه تهدید و تحقیر دارد، و بیانگر خشم تکاندهنده ذوالجلال است. «فَلَن نَّزِیدَکُمْ إِلاّ عَذَاباً»: این آیه و آیههای بسیار دیگری بیان میدارند که دوزخیان همیشه بر عذابشان افزوده میگردد و شکنجه و دردشان فزونی میگیرد، و کمی و کاستی پیدا نمیکند (نگا: نحل / و ، اسراء / ، هود / ، فرقان / . بقره / و آلعمران / ، فاطر / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
وَ مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ... (۱) فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ... (۳)
وَ الَّذِينَ کَفَرُوا لَهُمْ نَارُ... (۱) وَ آخَرُ مِنْ شَکْلِهِ أَزْوَاجٌ (۰)
تفسیر
- آيات ۱۷ - ۴۰، سوره نباء
- اوصاف قيامت ، نباء عظيمى كه واقع خواهد شد
- توضيحى پيرامون به راه انداخته شدن كوه ها و سراب شدنشان (و سيرتالجبال فكانت سراباء)
- معناى ((احقاب )) كه درباره ماندن طاغيان در جهنم فرمود: ((لا بثين فيها احقابا))
- اشاره به مطابقت جزا با اعمال ، اعمالى كه ثبت و ضبط شده اند
- پاداش نيك متقين : نعمت هاى بهشتى
- بيان مقصود از اينكه فرمود: ((لا يملكون منه خطابا...))
- مراد از ((روح )) در: ((يوم يقوم الروح و الملئكه ....))
- منظور از كسانى كه در قيامت ((لا يتكلمون )) و مراد از استثناء: ((الا من اذن له الرحمن...))
- گفتارى درباره معناى روح و مراتب آن در قرآن
- رواياتى درباره معناى ((احقاب ))، مراد از ((روح ))، و... درذيل آيات گذشته
- ما هستيم آنها كه در قيامت اجازه سخن داشته شفاعت مى كنيم
نکات آیه
۱ - خداوند با فرمانى تحقیرآمیز، طغیان گران را به تحمل عذاب جهنم ملزم مى سازد. (للطّ-غین ... فذوقوا)
۲ - عذاب جهنم و افزایش آن، نتیجه انکار معاد و تکذیب آیات الهى و عقوبتى متناسب با آن گناهان است. (فذوقوا فلن نزیدکم) «فاء» در «فذوقوا» و «فلن نزیدکم» دلالت مى کند که چشیدن عذاب فزاینده پیامدى مناسب براى گناهان بیان شده در آیات پیشین است.
۳ - افزایش مداوم عذاب، هشدار خداوند به جهنمیان (فلن نزیدکم إلاّ عذابًا)
۴ - عذاب دوزخیان در قیامت، در اختیار خداوند و به دست او است. (فلن نزیدکم)
۵ - عذاب دوزخ جاودانه است و جهنمیان، آینده جز افزایش عذاب ندارند. * (فلن نزیدکم إلاّ عذابًا)
۶ - سخن گفتن خداوند، با جهنمیان در آخرت (فذوقوا فلن نزیدکم إلاّ عذابًا) خطاب «فذوقوا» ممکن است در آخرت صادر شود و این آیه حاکى از آن باشد و نیز ممکن است در همین دنیا و با مفروض گرفتن مخاطبانى حاضر، القا شده باشد که شیوه اى مبالغه آمیز در تهدید است. برداشت یاد شده براساس اولین احتمال است.
موضوعات مرتبط
- آیات خدا: آثار تکذیب آیات خدا ۲
- جهنم: موجبات جهنم ۲
- جهنمیان: آینده جهنمیان ۵; ازدیاد عذاب جهنمیان ۳، ۵; جاودانگى عذاب جهنمیان ۵; حتمیت عذاب جهنمیان ۵; منشأ عذاب جهنمیان ۴; هشدار به جهنمیان ۳
- خدا: اختیارات خدا ۴; اوامرخدا ۱; سرزنشهاى خدا ۱; گفتگوى خدا با جهنمیان ۶; هشدارهاى خدا ۳
- طغیانگران: سرزنش طغیانگران ۱; حتمیت عذاب طغیانگران ۱; طغیانگران در جهنم ۱
- عذاب: اهل عذاب ۱; موجبات ازدیاد عذاب اخروى ۲
- کیفر: تناسب کیفر با گناه ۲
- معاد: آثار تکذیب معاد ۲