الانسان ١

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۳۳ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آیا زمانی طولانی بر انسان گذشت که چیز قابل ذکری نبود؟!

مگر نه اين است كه مدت زمانى بر انسان گذشت كه چيز قابل ذكرى نبود
آيا زمانى طولانى بر انسان گذشت كه چيز قابل ذكرى نبود؟!
آیا بر انسان روزگارانی نگذشت که چیزی هیچ لایق ذکر نبود؟
آیا بر انسان زمانی از روزگار گذشت که چیزی در خور ذکر نبود؟
هرآينه بر انسان مدتى از زمان گذشت و او چيزى در خور ذكر نبود.
آری مدتی از روزگار بر انسان گذشت که هنوز چیزی قابل ذکر نبود
آيا بر آدمى روزگارى بر آمد كه چيزى يادكردنى نبود؟
آیا (جز این است که) مدّت زمانی بر انسان (در شکم مادر، به گونه‌ی نطفه و جنین) گذشته است و او چیز قابل ذکر و شایسته‌ی توجّه نبوده است؟!
آیا زمانی از دهر [:طول زمان جهان] بر انسان گذشت که چیزی قابل ذکر نبود؟!
آیا گذشت بر انسان گاهی از روزگار که نبود چیزی یادآورده‌


سوره الانسان آیه ١ الانسان ٢
سوره : سوره الانسان
نزول : ٤ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«هَلْ أَتی ...»: = قَدْ أَتی. استفهام تقریری است و مراد تحقّق و تذکّر است، یعنی بلی که چنین زمانی بوده است. «مَذْکُوراً»: قابل ذکر. دارای نام و نشان.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - انسان در برهه اى از روزگار، وجود خارجى نداشت; بلکه موجودى حادث و نوآفریده است. (هل أتى على الإنسن حین من الدهر لم یکن شیئًا مذکورًا) «هل» در این آیه، براى استفهام تقریرى است و مفاد آن اثبات مضمون جمله است; یعنى، «قد أتى على الإنسان». گفتنى است که جمله «لم یکن شیئاً مذکوراً» به معناى «کان معدوماً» دانسته شده است. بر این اساس، مفاد آیه شریفه این است که انسان موجودى نوپیدا بوده و در برهه اى از زمان، وجود خارجى نداشته است.

۲ - پیدایش انسان در زمین، داراى روند تکاملى بود و با پشت سر گذاشتن دورانى دراز، به تدریج چهره انسانى یافت. (لم یکن شیئًا مذکورًا) برداشت یاد شده، مبتنى بر این است که مفاد جمله «لم یکن شیئاً مذکوراً» چنین باشد: انسان در برهه اى از زمان چیزى بود; ولى آن چیز هنوز قابلیت نام انسان را نداشت; بلکه به تدریج تکامل یافته و چهره انسانى پیدا کرد.

۳ - ترغیب خداوند، به مطالعه در مبدأ پیدایش انسان و نعمت وجود او در جهان هستى (هل أتى على الإنسن حین من الدهر لم یکن شیئًا مذکورًا) آغاز شدن سوره با طرح مسأله پیدایش انسان در برهه اى از زمان، مى تواند به منظور جلب توجه انسان ها، به این مسأله و ترغیب آنان به مطالعه درباره آن باشد.

روایات و احادیث

۴ - «عن حُمران قال: أباجعفر(ع) عن قول اللّه عزّوجلّ «هل أتى على الإنسان حین من الدهر لم یکن شیئاً مذکوراً» فقال: کان شیئاً و لم یکن مذکوراً...;[۱] حمران گوید: از امام باقر(ع) از سخن خداوند عزّوجلّ «هل أتى على الإنسان حین من الدهر لم یکن شیئاً مذکوراً» سؤال کردم فرمود: انسان، موجود بود; ولى هنوز شایستگى نام انسان را نداشت».

موضوعات مرتبط

  • انسان: تشویق به مطالعه خلقت انسان ۳; تکامل خلقت انسان۲; خلقت انسان ۱، ۴; کیفیت خلقت انسان ۲
  • خدا: تشویقهاى خدا ۳

منابع

  1. محاسن برقى، ج ۱، ص ۲۳۴; تفسیربرهان، ج ۴، ص ۴۱۰، ح ۲.