التحريم ٩
ترجمه
التحريم ٨ | آیه ٩ | التحريم ١٠ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَآ أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ»: (نگا: توبه / ، فرقان / ). مراد جهاد با کفّار، با قوّت و قدرت تمام، و با منافقان با حجّت و برهان است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱ - ۹، سوره تحريم
- مقصود از تحريم پيامبر(ص ) آنچه را كه خدا برايشحلال كرده (لم تحرم ما احل الله لك )
- افشاى سر پيامبر(ص ) و آزار او توسط يكى از همسرانش (حفضه دختر عمو)
- پشتيبانى خدا و جبرئيل و صالح مؤ منين و ملائكه از آن حضرت صلى الله عليه و آله وسلم
- لحن و بيان عجيبى كه در آيات متضمن پشتيبانى و تاءييدرسول الله (ص ) به كار رفته است
- اشاره به اينكه همه همسران پيامبر(ص ) نيكوكار و ماءجر نبوده اند
- بيان اينكه ملاك بهتر و برترى مفاد ((ازواجا خيرا منكن )) توبه و قننوت (اطاعت ) است
- مراد از توصيف ملائكه موكل بر جهنم به غلاظ و شداد بودن و اينكه : ((لا يعصون اللهما امرهم و يفعلون ما يؤ مرون ))
- توضيحى راجع به مكلف بودن ملائكه
- در قيامت جزا عبارت است از خود عمل و عذر خواهى در آن روز بلا اثر است
- معناى ((توبه نصوح )) كه خداوند به آن امر فرموده است
- دو احتمال در معناى جمله :((يوم لا يخزى الله النبى و الذين آمنوا معه ....))
- مقصود از دعاى مؤ منين در قيامت : ((ربنا اتمم لنا نورنا...))
- مراد از امر به جهاد با منافقين به پيامبر اكرم (ص )
- رواياتى در ذيل آيات نخست سوره تحريم و شاءننزول آن آيات
- نقد و بررسى روايات فوق
- شاءن نزول آيه تريم به نقل عمر بن الخطاب
- رواياتى راجع به اينكه منظور از ((صالح المؤ منين )) على (ع ) است
- چگونه اهل خود را از آتش خفظ كنيم (قوا انفسكم و اهليكم نارا...)
- چند روايت پيرامون مراد از توبه نصوح و راجع به نور مؤ منين در روز قيامت
نکات آیه
۱ - پیامبر(ص)، به جهاد با کافران و منافقان فرمان یافت. (یأیّها النبىّ جهد الکفّار و المنفقین)
۲ - پیامبر(ص)، در نیمه دوم بعثت و به هنگام استقرار نظام اسلامى در مدینه، مأمور سختگیرى و برخورد بدون مسامحه و گذشت با کافران و منافقان (جهد الکفّار و المنفقین و اغلظ علیهم) برداشت یاد شده، با توجه به این نکته است که نزول این دسته از آیات، در دورانى بوده است که نیمى از بعثت رسول خدا(ص) سپرى شده و نظام اجتماعى اسلام در مدینه تشکیل یافته بود.
۳ - جهاد با کافران و منافقان و هرگونه برخورد شدید و سختگیرانه با آنان، باید زیر نظر رهبر جامعه اسلامى انجام گیرد. (یأیّها النبىّ جهد الکفّار و المنفقین و اغلظ علیهم) مخاطب قرار گرفتن شخص پیامبر(ص)، در جهاد سختگیرانه با کافران و منافقان، مى تواند اشاره به نکته یاد شده باشد. افراط و تفریطى که نوعاً در چنین موضوعى از سوى مردم سرمى زند، تأیید کننده همین مطلب است.
۴ - همانندى منافقان با کافران، از نظر چگونگى برخورد حکومت اسلامى و جامعه ایمانى با آنان (جهد الکفّار و المنفقین و اغلظ علیهم)
۵ - جایگاه اجتماعى منافقان در نظام اسلامى و جامعه ایمانى، همانند جایگاه کافران است. (جهد الکفّار و المنفقین و اغلظ علیهم)
۶ - پدید آمدن جریان نفاق و گروه منافقان در میان مسلمانان، هنگام تشکیل نظام اسلامى در مدینة الرسول (جهد الکفّار و المنفقین و اغلظ علیهم)
۷ - خطر و زیان منافقان براى جامعه اسلامى، همانند خطر و زیان کافران است. (جهد الکفّار و المنفقین و اغلظ علیهم)
۸ - دوزخ، جایگاه و مأواى کافران و منافقان است. (و مأویهم جهنّم)
۹ - جایگاه و سرنوشت منافقان و کافران، در قیامت یکسان است. (و مأویهم جهنّم)
۱۰ - دوزخ، جایگاهى نامیمون و عاقبتى شوم (و مأویهم جهنّم و بئس المصیر)
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۲، ۶
- جهاد: احکام جهاد ۳; جهاد با کافران ۱، ۳; جهاد با منافقان ۱، ۳
- جهنم: شومى جهنم ۱۰
- جهنمیان :۸
- خدا: اوامر خدا ۱
- رهبران دینى: مسؤولیت رهبران دینى ۳
- فرجام: فرجام شوم ۱۰
- کافران: خطر کافران ۷; روش برخورد با کافران ۴; زیان کافران ۷; سختگیرى بر کافران ۲; فرجام کافران ۹; کافران در جامعه اسلامى ۷; کافران در جهنم ۸، ۹; کافران در حکومت اسلامى ۴; موقعیت اجتماعى کافران ۵
- محمد(ص): تکلیف محمد(ص) ۱; جهاد محمد(ص) ۱; روش برخورد محمد(ص) ۲; مسؤولیت محمد(ص) ۲
- منافقان: خطر منافقان ۷; روش برخورد با منافقان ۴; زیان منافقان ۷; سختگیرى بر منافقان ۲; فرجام منافقان ۹; منافقان در جامعه اسلامى ۷; منافقان در جهنم ۸، ۹; منافقان در حکومت اسلامى ۴; منافقان صدر اسلام ۶; موقعیت اجتماعى منافقان ۵; همانندى منافقان با کافران ۴، ۵، ۷، ۹
- نفاق: تاریخ نفاق ۶