النجم ٢٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۲۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

حال که چنین است از کسی که از یاد ما روی می‌گرداند و جز زندگی مادی دنیا را نمی‌طلبد، اعراض کن!

|پس از كسى كه از ياد ما دل مى‌گرداند و جز زندگى دنيا را نمى‌خواهد روى گردان
پس، از هر كس كه از ياد ما روى برتافته و جز زندگى دنيا را خواستار نبوده است، روى برتاب.
پس از هر کسی که از یاد ما (و قرآن ما) رو گردانید و جز زندگانی دنیای فانی را نخواست به کلی اعراض کن.
بنابراین از کسانی که از یاد ما روی گردانده اند و جز زندگی دنیا را نخواسته اند، روی بگردان.
پس تو نيز از كسى كه از سخن ما رويگردان مى‌شود و جز زندگى دنيوى را نمى‌جويد اعراض كن.
پس از کسی که از یاد ما دل می‌گرداند و جز زندگانی دنیا را نمی‌خواهد، روی بگردان‌
پس روى بگردان از هر كه از يادكرد ما- يا قرآن- روى مى‌گرداند و جز زندگى اين جهان را نمى‌خواهد.
از کسی روی بگردان که به قرآن ما پشت می‌کند و جز زندگی دنیوی نمی‌خواهد.
پس، از هر کس که از یاد ما روی برتافته و جز زندگی دنیا را نخواسته، روی برتاب.
پس روی برتاب از آنکه روی گردانید از یاد ما و نخواست جز زندگانی دنیا


النجم ٢٨ آیه ٢٩ النجم ٣٠
سوره : سوره النجم
نزول : ١٢ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٢
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«تَوَلّی»: پشت کرد. روی گردان شد. «ذِکْرِنَا»: یاد ما. قرآن ما (نگا: حجر / و نحل / . همچنین: المنتخب).


تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، مکلف به اعراض از مشرکان دنیامحور و خداگریز (فأعرض عن من تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا)

۲ - دنیامدارى و پندارگرایى، مانع اصلى نفوذ تبلیغ پیامبر(ص) در مشرکان (إنّ الذین لایؤمنون بالأخرة ... إن یتّبعون إلاّ الظنّ ... فأعرض عن من تولّى) از فاى تفریع در «فأعرض»، استفاده مى شود که بى اعتقادى مشرکان به آخرت و نیز اتکاى آنان بر حدس و گمان، موجب شده بود که آنان قابلیت خود را براى تأثیرپذیرى از رهنمودهاى پیامبر(ص)، از دست بدهند.

۳ - اعراض از یاد خدا و دنیامدارى، دو پدیده به هم پیوسته و تفکیک ناپذیر (تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا)

۴ - دنیاگرایى، بازتاب اعراض از یاد خدا * (تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا) برداشت یاد شده بدین احتمال است که تقدیم عبارت «عن من تولّى عن ذکرنا»، اشاره به نقش روى گردانى از یاد خدا در فریفتگى انسان به دنیا داشته باشد.

۵ - محرومیت انسان از هدایت و معارف وحى، نتیجه روى گردانى از یاد خدا و دنیازدگى (فأعرض عن من تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا) ذکر «عن من تولّى...» به جاى «عنهم»، نشانگر آن است که اوصاف یاد شده، عامل محرمیت مشرکان از قبول دعوت و تبلیغ پیامبر(ص) بوده است.

۶ - متمرکز کردن علایق و گرایش ها در امور دنیوى، امرى نکوهیده; و نه صرف بهرهورى از دنیا (فأعرض عن من ... و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا) حصر در آیه شریفه، مفید مطلب بالا است.

۷ - تمایل طبیعى پیامبر(ص) به هدایت تمامى انسان ها، حتى دنیاپرستان روى گردان از یاد خدا (فأعرض عن من تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا) امر در «فأعرض» نشانگر آن است که چنان تمایل طبیعى (هدایت تمامى انسان ها) در پیامبر(ص) وجود داشته است.

۸ - لزوم رعایت استعداد و قابلیت افراد، در استفاده از فرصت ها و امکانات تبلیغى (فأعرض عن من تولّى عن ذکرنا و لم یرد إلاّ الحیوة الدنیا) تکلیف پیامبر(ص) به روى گردانى از خدافراموشان دنیامحور، مى تواند نشانگر این باشد که رهبران و مبلغان الهى، نباید قابلیت ها را نادیده انگاشته وفرصت هاى خویش را در مواضع بى ثمر، هدر دهند.

موضوعات مرتبط

  • استعداد: آثار استعداد ۸
  • امکانات مادى: استفاده از امکانات مادى ۶
  • انسان: هدایت انسان ها ۷
  • تبلیغ: روش تبلیغ ۸
  • دنیاطلبان: هدایت دنیاطلبان ۷
  • دنیاطلبى: آثار دنیاطلبى ۲، ۵; سرزنش دنیاطلبى ۶; عوامل دنیاطلبى ۴
  • دین: آسیب شناسى دینى ۲
  • غفلت: آثار غفلت از خدا ۴، ۵; غفلت از خدا ۳; غفلت و دنیاطلبى ۳
  • فرصت: استفاده از فرصت ۸
  • محمد(ص): تکلیف محمد(ص) ۱; علایق محمد(ص) ۷; موانع تبلیغ محمد(ص) ۲; ویژگیهاى محمد(ص) ۷; هدایتگرى محمد(ص) ۷
  • مشرکان: آثار دنیاطلبى مشرکان ۲; اعراض از مشرکان ۱; دنیاطلبى مشرکان ۱
  • هدایت: موانع هدایت ۵

منابع