ص ٦٢

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۸ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

آنها می‌گویند: «چرا مردانی را که ما از اشرار می‌شمردیم (در اینجا، در آتش دوزخ) نمی‌بینیم؟!

|و [دوزخيان‌] گويند: چرا مردانى را كه از بدان مى‌شمرديم در اين جا نمى‌بينيم
و مى‌گويند: «ما را چه شده است كه مردانى را كه ما آنان را از [زمره‌] اشرار مى‌شمرديم نمى‌بينيم؟
و (اهل دوزخ با یکدیگر) گویند: چه شده که ما مردانی (مؤمن) را که از سفله و اشرار می‌شمردیم نمی‌بینیم؟
و می گویند: ما را چه شده که [مردان مؤمن و شایسته] ای که از اشرارشان می شمردیم، نمی بینیم.
و گويند: چرا مردانى را كه از اشرار مى‌شمرديم اكنون نمى‌بينيم؟
و گویند ما را چه شده است که مردانی را که از بد کرداران می‌شمردیمشان، [در اینجا] نمی‌بینیم؟
و گويند: چيست ما را كه مردانى كه آنان را از بدان مى‌شمرديم نمى‌بينيم؟
(سرانجام، دوزخیان به همدیگر) می‌گویند: ما چرا کسانی را نمی‌بینیم که (در دنیا) ایشان را از زمره‌ی بدان و بدکاران به حساب می‌آوردیم؟
و گفتند: «ما را چه شده است، که مردانی را که ما آنان را از (زمره‌ی) اشرار برمی‌شمرده‌ایم (اینجا) نمی‌بینیم‌؟»
و گفتند چه شود ما را نبینیم مردانی را که بودیم می‌شمردیمشان از بدان‌


ص ٦١ آیه ٦٢ ص ٦٣
سوره : سوره ص
نزول : ٥ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«نَعُدُّهُمْ»: بشمارشان می‌آوردیم. محسوبشان می‌داشتیم. «الأشْرَارِ»: جمع شَرّ، اشخاص بد. افراد بیسود و بیفایده. مرادشان مردمان مؤمن به طور عام و فقراء مسلمین به طور خاصّ است (نگا: شعراء / هود / ، مطفّفین / - ). یا مراد همان اشرار و افراد سرکش است. چرا که کفّار به مؤمنان برچسب ریاست طلب و آشوبگر زده و می‌زنند (نگا: اعراف / شعراء / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - طاغیان و دوزخیان، در جهنم از دیدن بهشتیان ناتوان خواهند بود. (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار) مقصود از «رجال» در آیه شریفه، مؤمنان و تقواپیشگان اند که در بهشت جاى دارند.

۲ - اظهار تعجب و حسرت طاغیان و دوزخیان، از ناتوانى شان در دیدن مؤمنان و جایگاه آنان (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار) استفهام در «ما لنا...» براى تعجب و تحسر است.

۳ - طاغیان و دوزخیان، در جستوجوى علل و چرایى ناتوانى شان از دیدن مؤمنان و جایگاه آنان (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً) لام در «لنا» متضمن معناى علت است و «ما لنا...»; یعنى، به چه علت ما نمى توانیم مؤمنان را ببینیم؟ به سخن دیگر مقصود آیه شریفه، این نکته است که دوزخیان از علل و چرایى ناتوانى شان از دید بهشتیان پرسش مى کنند; نه از خود دیدن.

۴ - طاغیان و دوزخیان، مشتاق دیدن مؤمنان و مطلع گشتن از سرنوشت آنان هستند. (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً)

۵ - طغیان گران در دنیا، مؤمنان را از اشرار به حساب مى آوردند. (رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار)

۶ - پى بردن طغیان گران در دوزخ، به نادرستى پندار خود نسبت به مؤمنان در دنیا (و قالوا ما لنا لانرى رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار)

۷ - تهمت و تحقیر، از ترفندها و ابزارهاى طاغیان و دشمنان دین، علیه دینداران و مؤمنان (رجالاً کنّا نعدّهم من الأشرار)

موضوعات مرتبط

  • بهشتیان: عجز از رؤیت بهشتیان ۱، ۲; فلسفه عجز از رؤیت بهشتیان ۳
  • جهنمیان: تعجب جهنمیان ۲; حسرت جهنمیان ۲; عجز جهنمیان ۱; علایق جهنمیان۴; فلسفه عجز جهنمیان ۳
  • دین: روش برخورد دشمنان دین ۷
  • دینداران: تحقیر دینداران ۷; تهمت به دینداران ۷
  • طغیانگران: بینش طغیانگران ۵; بینش غلط طغیانگران ۶; تعجب طغیانگران ۲; تهمتهاى طغیانگران ۷; حسرت طغیانگران ۲; روش برخورد طغیانگران ۷; طغیانگران در جهنم ۶; طغیانگران و مؤمنان ۵; عجز طغیانگران ۱; علایق اخروى طغیانگران ۴; فلسفه عجز طغیانگران ۳
  • علایق: علاقه به رؤیت بهشتیان ۴
  • قیامت: ظهور حقایق در قیامت ۶
  • مؤمنان: تحقیر مؤمنان ۷; تهمت به مؤمنان ۷; تهمت شرارت به مؤمنان ۵; روش برخورد دشمنان مؤمنان ۷

منابع