يس ٢٦
ترجمه
يس ٢٥ | آیه ٢٦ | يس ٢٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قِیلَ»: این سخن، از طرف فرشتگان یا مستقیماً از سوی خدای جهان است. «أُدْخُلِ الْجَنَّةً»: بیشتر آیات قرآن بیانگر این واقعیّت است، شهادت و مرگ مؤمن همان است و داخل شدن به بهشت همان. انگار فاصلهای میان بدرود زندگی دنیوی و دخول به بهشت اخروی نیست (نگا: آلعمران / واقعه / ).
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۳ - ۳۲ سوره يس
- انذار و تبشير كسانى كه سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم به منظور اتمام حجت ورسيدن آنان به كمال شقاوت است
- وجه اينكه در نقل تكذيب پيامبران توسط مشركين فرمود: قالوا ما انتم الا بشر مثلنا و ماانزل الرحمن من شى ء
- معناى جمله : طائركم معكم كه رسولان ع به مكذبان خود گفتند
- سخن درباره مردى كه جاء من اءقصى المدينه
- استدلال تفصيلى بر توحيد و نفى آلهه در اين دو آيه
- دو حجت و برهان عليه مشركين ، در سخن مردى كه اقصاى مدينه آمد: و مالى لا اعبد الذىفطرنى ...
- توضيحى راجع به جنت در آيه قيلادخل الجنة و اينكه خطاب كننده كيست
- موارد استعمال وصف مكرم اكرام شده در آيات قرآن
- هلاك شدن قوم مكذب با صيحه اى واحده
- حسرت و ندامت بر مردى است كه رسولان الهى را استهزاء كرده اند
- رواياتى درباره داستان فرستادگان عيسى ع و مؤ منى كه مردم را به پيروى آن رسولان دعوتت كرد و...
- رواياتى كه مى گويد صديقين سه افضل وافضل آنان على بن ابى طالب ع است
نکات آیه
۱ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، پس از اظهار ایمان به خداى یکتا و دفاع از پیامبران، به دست کافران به شهادت رسید. (قال یقوم اتّبعوا المرسلین ... إنّى ءامنت بربّکم فاسمعون . قیل ادخل الجنّة) جمله «قیل ادخل الجنّة» استئناف بیانى است; یعنى، ممکن است پس از مطالعه داستان مؤمن انطاکیه، به ذهن خواننده خطور کند که این مرد الهى پس از اظهار ایمان و دفاع از پیامبران به چه سرنوشتى دچار شد؟ که آیه شریفه پاسخگوى چنین سؤالى است.
۲ - اظهار ایمان به خداى یکتا و دفاع از پیامبران و دین الهى تا مرز شهادت، در محیط خفقان آور شرک و کفر، امرى پسندیده و عامل سعادت اخروى (بهشت) است. (قال یقوم اتّبعوا المرسلین ... إنّى ءامنت بربّکم فاسمعون . قیل ادخل الجنّة) برداشت یاد شده با توجه به این نکته است که داستان مؤمن انطاکیه همانند دیگر داستان هاى یاد شده در قرآن، به منظور الگوگیرى و درس آموزى نقل مى شود.
۳ - بهشت، پاداش و جایگاه مؤمن انطاکیه (قیل ادخل الجنّة) در این که مقصود از «الجنّة» چیست؟ میان مفسران دو نظریه وجود دارد: ۱- برخى آن را بهشت اخروى دانسته اند; ۲- برخى دیگر آن را بهشت برزخى گرفته اند. برداشت یاد شده مبتنى بر دیدگاه نخست است.
۴ - بهشت، پاداش جهاد و دفاع از دین تا مرز شهادت (قال یقوم اتّبعوا المرسلین ... إنّى ءامنت بربّکم فاسمعون . قیل ادخل الجنّة)
۵ - بهشت، هدف اصلى و آرزوى نهایى مؤمنان مجاهد (قیل ادخل الجنّة) برخى از مفسران برآنند که حذف «مقول له» (کسى که سخن درباره او است; یعنى، مؤمن انطاکیه) و ذکر «مقولِ» تنها (آنچه که درباره آن سخن به میان آمده است; یعنى، بهشت) براى بیان این حقیقت است که آنچه اهمیت دارد و باید غرض اصلى و هدف نهایى باشد، بهشت است.
۶ - بهشتِ برزخى پاداش و جایگاه مؤمن انطاکیه (قیل ادخل الجنّة)
۷ - وجود زندگى بهشتى در عالم برزخ (قیل ادخل الجنّة)
۸ - شهیدان، برخوردار از زندگى بهشتى در عالم برزخ (قیل ادخل الجنّة)
۹ - مؤمن انطاکیه (حبیب نجار)، پس از به شهادت رسیدنش، از آگاه نبودن مردم از جایگاه بهشتى خود، اظهار تأسف کرده و آرزو نمود که اى کاش آنان آگاه مى شدند. (یلیت قومى یعلمون) جمله «یا لیت قومى...» براى استئناف بیانى است; یعنى، بیانگر امرى است که پس از ورود به بهشت [برزخى] اتفاق افتاده است.
۱۰ - آگاهى از احوال انسان هاى موجود در برزخ براى مردم دنیا، میسر و ممکن نخواهد بود. (یلیت قومى یعلمون) برداشت یاد شده از به کار رفتن «لیت» در کلام - که براى آرزوى برآورده نشدنى و غیرممکن مى باشد - به دست مى آید.
موضوعات مرتبط
- آرزو: آرزوى بهشت ۵
- انبیا: اهمیت حمایت از انبیا ۲
- ایمان: ایمان به توحید ۲
- بهشت: بهشت برزخى ۶، ۷; پاداش بهشت ۳، ۶; موجبات بهشت ۴
- توحید: شهادت براى حفظ توحید ۲
- جهاد: پاداش جهاد ۴
- حبیب نجار: آرزوى حبیب نجار ۹; پاداش حبیب نجار ۳، ۶; حبیب نجار در بهشت برزخى ۹; حسرت حبیب نجار ۹; شهادت حبیب نجار ۱، ۹; قصه حبیب نجار ۱، ۹
- دین: اهمیت حمایت از دین ۲; پاداش حمایت از دین ۴
- زندگى: زندگى برزخى ۷
- شهادت (قتل در راه خدا): پاداش شهادت (قتل در راه خدا) ۴
- شهیدان: زندگى برزخى شهیدان ۸
- عالم برزخ: علم به عالم برزخ ۱۰; ویژگیهاى عالم برزخ ۱۰
- عمل: عمل پسندیده ۲
- مؤمنان: آرزوى مؤمنان ۵
- مجاهدان: آرزوى مجاهدان ۵