فاطر ٢٥
ترجمه
فاطر ٢٤ | آیه ٢٥ | فاطر ٢٦ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَ إِن یُکَذِّبُوکَ ...»: (نگا: حجّ / - ). «بِالْبَیِّنَاتِ وَ بِالزُّبُرِ وَ الْکِتابِ الْمُنِیرِ»: (نگا: آلعمران / نحل / ).
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۲۶ سوره فاطر
- توضيح اينكه فقر و نياز منحصر در انسان و غنا و بى نيازى منحصر در خداى تعالىاست انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحميد
- پاسخ به اين اشكال كه چرا فقر در آيه منحصر به مردم شده است :
- معناى آيه : ولا تزروازرة وزراخرى ...
- تمثيل هايى براى بيان حال و اعمال مؤ من و كافر
- سخنى پيرامون عموم انذار و اينكه هيچ امتى كه در آن پيغمبرى ظهور نكرده باشد نبوده است وان من امة الاخلافيها نذير
- رواياتى در ذيل جمله : و لا تزروازرة وزراخرى و آيه : و ما انت بمسمع من فى القبور
نکات آیه
۱ - مشرکان صدراسلام، رسالت پیامبر(ص) را انکار نموده و آن حضرت را به دروغ گویى متهم مى کردند. (و إن یکذّبوک)
۲ - انکار رسالت پیامبران و متهم کردن آنان به دروغ گویى، سابقه دار در تاریخ بشر (و إن یکذّبوک فقد کذّب الذین من قبلهم جاءتهم رسلهم)
۳ - اندوه پیامبر(ص)، به خاطر تکذیب شدنش از سوى کافران و مشرکان لجوج صدراسلام (و إن یکذّبوک فقد کذّب الذین من قبلهم جاءتهم رسلهم) از آهنگ آیه شریفه، به دست مى آید که پیامبر(ص) به خاطر تکذیب شدنش اندهگین بود. از این رو برخى از مفسران جواب شرط (إن یکذّبوک) را محذوف دانسته اند; یعنى، «إن یکذّبوک فلاتحزن و اصبر إذ قد کذّب الذین من قبلهم»
۴ - دلدارى خداوند به پیامبر(ص)، در برابر مخالفت ها و دشمنى هاى کافران و مشرکان لجوج (و إن یکذّبوک فقد کذّب الذین من قبلهم جاءتهم رسلهم) یادآورى تکذیب پیامبران گذشته براى پیامبراسلام، مى تواند به منظور دلدارى به ایشان و نیز توصیه به صبر و پایدارى به آن حضرت باشد.
۵ - ترغیب پیامبر(ص) از سوى خداوند به صبر و پایدارى در انجام رسالت خویش، به رغم تکذیب و مخالفت کافران و مشرکان (و إن یکذّبوک فقد کذّب الذین من قبلهم جاءتهم رسلهم)
۶ - رسالت پیامبران، متکى بر معجزات و دلایل روشن بود. (جاءتهم رسلهم بالبیّنت)
۷ - برخى از پیامبران، داراى نوشته هایى از تعالیم الهى براى هدایت مردم بودند. (جاءتهم رسلهم ... بالزّبر) «زبور» (مفرد «زُبُر») به معناى نوشته است. آمدن آن با کتاب به طور مستقل، مى تواند اشاره باشد به نوشته هایى که برخى از رسولان الهى - جدا از کتاب آسمان - داشته اند. این نوشته ها حاوى یک سلسله مطالب پندآموز و هدایت گر بوده است.
۸ - برخى از رسولان الهى، داراى کتاب آسمانى بودند. (جاءتهم رسلهم ... بالکتب المنیر)
۹ - کتاب هاى آسمانى و تعالیم الهى، داراى حقایقى روشن و قابل فهم براى انسان ها (جاءتهم رسلهم ... بالکتب المنیر) از توصیف کتاب به «منیر» (روشن و روشنگر)، برداشت یاد شده به دست مى آید.
۱۰ - تکذیب شدن رسالت پیامبران الهى، از روى عمد و لجاجت و باآگاهى از محتواى آن بوده است. (جاءتهم رسلهم بالبیّنت و بالزّبر و بالکتب المنیر) تکذیب شدن پیامبران الهى - به رغم آن که آنان در متن جامعه بودند (جائتهم) و معجزات و دلایل روشنى را به مردم ارائه نموده و کتاب روشنگر و قابل فهمى را به ایشان عرضه مى کردند - حکایت از حقیقت یاد شده مى کند.
موضوعات مرتبط
- اسلام: تاریخ صدر اسلام ۱، ۳
- انبیا: بینات انبیا ۶; تاریخ انبیا ۲; تکذیب انبیا ۲; تهمت دروغگویى به انبیا ۲; دلایل نبوت انبیا ۶; عوامل تکذیب انبیا ۱۰; کتاب انبیا ۷; کتب آسمانى انبیا ۸; لجاجت مکذبان انبیا ۱۰; معجزه انبیا ۶; هدایتگرى انبیا ۷
- تکلیف: استقامت در عمل به تکلیف ۵; صبر در عمل به تکلیف ۵
- خدا: تشویقهاى خدا ۵
- صبر: تشویق به صبر ۵
- کافران: تکذیبگرى کافران صدراسلام ۳; دشمنى کافران صدراسلام ۴
- کتب آسمانى: حقانیت کتب آسمانى ۹; سهولت فهم کتب آسمانى ۹; وضوح کتب آسمانى ۹
- محمد(ص): آثار تکذیب محمد(ص) ۳; تشویق محمد(ص) ۵; تهمت دروغگویى به محمد(ص) ۱; دشمنى با محمد(ص) ۴; دلدارى به محمد(ص) ۴; عوامل اندوه محمد(ص) ۳
- مشرکان: تکذیبگرى مشرکان صدراسلام ۱، ۳; تهمتهاى مشرکان صدراسلام ۱; دشمنى مشرکان صدراسلام ۴
- معجزه: نقش معجزه ۶