سبإ ٣٠

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۵:۱۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

بگو: «وعده شما روزی خواهد بود که نه ساعتی از آن تأخیر می‌کنید و نه (بر آن) پیشی خواهید گرفت!»

|بگو: براى شما وعدگاه روزى است كه نه ساعتى از آن تأخير مى‌كنيد و نه پيش مى‌افتيد
بگو: «ميعاد شما روزى است كه نه ساعتى از آن پس توانيد رفت، و نه پيشى توانيد جُست.»
بگو: وعده گاه شما روزی است که ساعتی از آن تقدیم و تأخیر نخواهید داشت.
بگو: وعده گاه شما روزی است که نه ساعتی از آن تأخیر می کنید و نه بر آن پیشی می گیرید.
بگو: آن روز كه ميعاد شماست، نه ساعتى تأخير كنيد و نه ساعتى پيش افتيد.
بگو برای شما موعد روزی مقرر است که نه از آن ساعتی پس افتید و نه پیش افتید
بگو: شما را وعده‌گاه روزى است كه ساعتى از آن واپس نرويد و پيش نيفتيد.
بگو: وعده‌ی شما روز مشخّصی است که نه ساعتی از آن پسی می‌گیرید، و نه ساعتی از آن پیشی می‌گیرید.
بگو: « وعده‌گاه برای شما روزی است که نه ساعتی [:لحظه‌ای] از آن درنگ توانید خواست و نه پیشی توانید جُست.»
بگو شما را است وعده‌گاه روزی که نه دیر کنید از آن ساعتی و نه پیشی گیرید


سبإ ٢٩ آیه ٣٠ سبإ ٣١
سوره : سوره سبإ
نزول : ١١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«مِیعَادُ یَوْمٍ»: مراد از میعاد، زمان شی‌ء موعود است. اضافه به چیزی شده است که بیانگر آن است. یعنی: میعادٌ هُوَ یَوْمٌ. «لا تَسْتَأْخِرُونَ ...»: (نگا: اعراف / ، یونس / ).

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - پیامبر(ص)، مأمور پاسخ گویى به پرسش مشرکان درباره زمان وقوع قیامت (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة)

۲ - مردم، اجل معینى دارند. (لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة و لاتستقدمون) مراد از «میعاد» - به قرینه آیه قبل - احتمال دارد زمان وقوع قیامت باشد. هم چنین احتمال دارد وقت تعیین شده براى مرگ هر انسانى باشد. برداشت یاد شده بنابر احتمال دوم است.

۳ - روز قیامت، روزى بس با عظمت و مهم (لکم میعاد یوم) تنوین «یوم» بر تعظیم دلالت دارد.

۴ - اجل تعیین شده مردم، نه لحظه اى قابل جلو انداختن است و نه قابل به تأخیر انداختن. (لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة و لاتستقدمون)

۵ - زمان وقوع قیامت، تغییر ناپذیر است. (قل لکم میعاد یوم لاتستأخرون عنه ساعة و لاتستقدمون)

۶ - زمان وقوع قیامت، براى هیچ کس روشن نیست. (یقولون متى هذا الوعد ... قل لکم میعاد یوم) برداشت یاد شده به خاطر این نکته است که خداوند، به سؤال درباره زمان وقوع پاسخ نداده و تنها به حتمى بودن وقوع آن بسنده کرده است.

۷ - مصلحت در پنهان ماندن زمان وقوع قیامت است. (و یقولون متى هذا الوعد ... قل لکم میعاد یوم) از این که خداوند به جاى پرداختن به جواب سؤال و روشن کردن وقت وقوع قیامت، تأکید مى کند که وقوع آن قطعى است و تقدیم و تأخیر ندارد، نکته یاد شده به دست مى آید.

موضوعات مرتبط

  • اجل: اجل مسمى ۲; حتمیت اجل مسمى ۴
  • انسان: اجل انسان ها ۲; جهل انسان ها ۶; مصالح انسان ۷
  • قیامت: اختفاى قیامت ۶; اهمیت قیامت ۳; پاسخ شبهات قیامت ۱; حتمیت قیامت ۵; عظمت قیامت ۳; فلسفه اختفاى قیامت ۷; وقت قیامت ۱، ۵، ۶
  • محمد(ص): رسالت محمد(ص) ۱
  • مشرکان: شبهات مشرکان ۱

منابع