الروم ٣٧
ترجمه
الروم ٣٦ | آیه ٣٧ | الروم ٣٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یَبْسُطُ الرِّزْقَ ... وَ یَقْدِرُ»: (نگا: عنکبوت / ).
تفسیر
- آيات ۲۷ - ۳۹، سوره روم
- طرح يك اشكال و بيان وجوه مختلفى در پاسخ به آن
- پاسخ ديگرى از صاحب كشاف و بيان چهار اشكال به آن
- جواب به اشكال فوق با بيان مفاد جمله : ((وللهالمثل الاءعلى ))
- تمثيلى متضمن رد و ابطال پندار مشركين درباره اينكه خدا از مخلوقات خود شركايى دارد
- شرح مفاد آيه : ((فاقم وجهك للدين حنيفا فطرة الله التى فطر الناس عليها...))
- بيان اينكه فطرت انسان هادى همه افراد در هر عصر و مصر به سوى سعادت است
- اقوال مختلف مفسرين درباره مفردات و مفاد آيه ((فاقم وجهك للذين حنيفا...))
- كلام فخر رازى در مراد از ((لاتبديل لخلق الله )) و بياناشكال آن
- نهى از تخرب و تفرق در دين كه از صفات مشركين و ناشى از پيروى آنان از اهواء خوداست
- مراد آيه شريفه و بيان عدم منافات آن با آيه (و اذا مس الانسان ضردعوا...)
- وسعت و تنگى معيشت تابع مشيت خدا است (يبسط الرزق لمن يشاء و يقدر)
- مراد از ((ربا)) و ((زكات )) در آيه : ((و ما آتيتم من ربا ليربوا...))
- بحث روايتى
- روايتى درباره شاءن نزول آيه : ((ضرب لكم مثلا من انفسكم ...)) كه در مقام نفى اعتمادبه شريك داشتن خدا است
- رواياتى در ذيل آيه : ((فطرة الله التى فطر الناس عليها...)) و بيان مراد از((فطرت ))
- چند روايت حاكى از اينكه كل مولود يولد على الفطرة ...
- فدك حق مسلم حضرت زهرا(س ) بوده است
- گفتارى در معناى فطرى بودن دين در چند فصل
- ۲ - زندگى اجتماعى و نياز به قانون ويژگى انسان است
- ۳- دين (مجموعه سنن قوانين )) بايد در جهت برآوردن حوائج حقيقى انسان و مطابق بافطرت و تكوين تشريع شده باشد.
- ۴ - اسلام ((دين فطرت ))، ((دين خدا)) و ((سبيل الله )) است
نکات آیه
۱ - تقدیر معیشت و روزى انسان ها، در اختیار خداوند است. (أَوَلم یروا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر)
۲ - مدیریت خداوند در تدبیر معیشت انسان ها، امرى روشن و قابل درک است. (أَوَلم یروا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر)
۳ - گشایش روزى، از مظاهر رحمت الهى بر آدمى است. (و إذا أذقنا الناس رحمة ... أَوَلم یروا أنّ اللّه یبسط الرزق)
۴ - زیادى و کمى روزى انسان ها، براساس مشیت و تقدیر خداوند است. (أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر) «یقدر» - از مصدر «قدر» - به معناى «اندازه گیرى» و نیز «سخت گیرى» آمده است (مفردات راغب). در آیه، به قرینه «یبسط» (گسترش مى دهد) معناى دوم مراد است.
۵ - شادى و یأس بى جهت، به هنگام برخوردارى و تنگنا، با توجّه به خدادادى بودن امکانات، بى معنا است. و إذا أذقنا الناس رحمة فرحوا بها ... و إن تصبهم سیّئة ... إذا هم یقنطون . أَوَلم یروا أنّ اللّه یبسط الرزق لمن یشاء و یقدر استفهام در «اَوَلم یروا» انکارى است; یعنى: «آنان، غفلت کردند و ندیدند.». بنابراین، استفاده مى شود که توجه به عامل اصلىِ بودن گشایش و تنگى اقتصادى، انسان را از حالت شادمانى و یأس بیجا، دور مى کند.
۶ - فزونى و کاستى یافتن رزق و روزى انسان ها، از آیات الهى براى مؤمنان است. (أنّ اللّه یبسط الرزق ... إنّ فى ذلک لأیت لقوم یؤمنون)
۷ - صاحبان ایمان، قبض و بسط هاى اقتصادى را، از آیات خداوند تلقى مى کنند. (أنّ اللّه یبسط الرزق ... إنّ فى ذلک لأیت لقوم یؤمنون)
موضوعات مرتبط
- آیات خدا :۶، ۷
- امکانات مادى: منشأ امکانات مادى ۵
- انسان: تدبیر زندگى انسان ها ۲
- خدا: تدبیر خدا ۲; مشیت خدا ۴; مقدرات خدا ۴; نشانه هاى رحمت خدا ۳
- روزى: ازدیاد روزى ۶، ۷; تقدیر روزى ۴; کمى روزى ۶، ۷; منشأ ازدیاد روزى ۴; منشأ روزى ۱; منشأ کمى روزى ۴; وسعت روزى ۳
- سرور: سرور ناپسند ۵
- مؤمنان: بینش مؤمنان ۷
- یأس: آثار یأس ۵; ناپسندى یأس ۵