النمل ٥٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۴:۱۰ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

ما او و خانواده‌اش را نجات دادیم، بجز همسرش که مقدّر کردیم جزء باقی‌ماندگان (در آن شهر) باشد!

|پس او و خانواده‌اش را نجات داديم، جز زنش را كه مقدر كرديم از بازماندگان باشد
پس او و خانواده‌اش را نجات داديم، جز زنش را كه مقدّر كرديم از باقى‌ماندگان [در خاكستر آتش‌] باشد.
ما هم لوط را با همه اهل بیتش جز زن (کافر) او که مقدر کردیم که میان اهل عذاب باقی ماند همه را نجات دادیم.
پس او و خانواده اش را نجاتدادیم مگر همسرش را که مقدر کرده بودیم در باقی ماندگان [در شهر برای هلاکت بماند.]
او و كسانش، جز زنش، را نجات داديم. چنان خواستيم كه آن زن از بازماندگان باشد.
آنگاه او و خانواده‌اش را نجات دادیم، مگر زنش را که جزو واپس‌ماندگان تعیینش کرده بودیم‌
پس او و خاندانش را رهانيديم جز زنش كه مقدر كرديم از بازماندگان [و هلاك شدگان‌] باشد.
ما لوط و خاندان او را (از عذاب قریب‌الوقوع) نجات دادیم، بجز همسرش را که خواستیم جزو باقیماندگان (در شهر و از زمره‌ی نابود شوندگان) باشد.
پس او و خانواده‌اش را نجات دادیم، جز زنش را که مقدّر کردیم از بازماندگان در غبار کفر باشد.
پس رهانیدیم او و خاندانش را مگر زنش که مقدّر گردانیدیم او را از گذشتگان‌


النمل ٥٦ آیه ٥٧ النمل ٥٨
سوره : سوره النمل
نزول : ٨ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٨
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«قَدَّرْنَاهَا»: (نگا: حجر / ). «الْغَابِرِینَ»: (نگا: حجر / ).


تفسیر

نکات آیه

۱ - نجات لوط(ع) و خانواده اش - به جز همسر وى - از عذاب نازل شده بر قوم لوط (فأنجینه و أهله إلاّ امرأته)

۲ - تقدیر عذاب براى کافران و نیز نجات مؤمنان، متکى به اراده الهى است. (فأنجینه و أهله إلاّ امرأته قدّرنها من الغبرین) برداشت یاد شده با توجه به انتساب فعل «أنجینا» و «قدّرنا» به خداوند است.

۳ - طهارت و پاکدامنى و تلاش در راه اصلاح جامعه، مایه نجات از امواج بلا و کیفر الهى (أخرجوا ءال لوط ... إنّهم أُناس یتطهّرون . فأنجینه و أهله إلاّامرأته) قوم لوط، وى و خاندانش را به جرم پاکى و پارسایى محکوم به تبعید و اخراج کردند; اما خداوند ایشان را به همین دلیل از کیفر دامنگیر آن قوم نجات داد.

۴ - همسر لوط، مخالف اندیشه هاى وى و هم عقیده با قوم منحرف (فأنجینه و أهله إلاّامرأته)

۵ - نجات از کیفر دامنگیر الهى، در گرو ایمان به پیامبران است، نه پیوند خانوادگى و خویشاوندى با آنان (فأنجینه و أهله إلاّامرأته) همسر لوط با او پیوند نزدیک خانوادگى داشت; ولى این پیوند، ثمرى براى او نداشت; چه این که او با خط فکرى و عقیدتى لوط(ع) هماهنگ نبود.

۶ - تأثیر جدّى جامعه فاسد و منحرف بر سلامت خانواده (فأنجینه و أهله إلاّامرأته) خانواده لوط با این که تحت اِشراف نیرومند وى، از هجوم فساد فراگیر جامعه درامان ماندند; اما جامعه فاسد سرانجام تأثیر مخرب خود را گذاشت و همسر وى را از او جدا ساخت.

۷ - فرو گذاشتن همسر لوط در میان قوم محکوم به عذاب، براساس تقدیر الهى و برنامه از پیش تعیین شده (قدّرنها من الغبرین) «غبور» (مصدر «غابرین») به معناى باقى ماندن است; یعنى، ما مقدر کردیم که همسر لوط از جمله باقى ماندگان باشد.

۸ - تقدیر الهى، حاکم بر جوامع بشرى و فرد فردِ اعضاى آن (إلاّ امرأته قدّرنها من الغبرین) از عبارت «قدّرناها» استفاده مى شود که نه تنها جریان هاى عمومى در قلمرو تقدیر الهى قرار دارند; بلکه سرنوشت هر فرد نیز در آن مشخص شده است.

موضوعات مرتبط

  • انبیا: آثار خویشاوندى با انبیا ۵
  • ایمان: آثار ایمان به انبیا ۵
  • پاکى: آثار پاکى ۳
  • جامعه: آثار اصلاح جامعه ۳
  • خانواده: عوامل مؤثر در سلامتى خانواده ۶
  • خدا: آثار اراده خدا ۲; حاکمیت مقدرات خدا ۸; زمینه نجات از کیفرهاى خدا ۵; مقدرات خدا ۲، ۷
  • عذاب: اهل عذاب ۱; عوامل نجات از عذاب ۳; نجات از عذاب ۱
  • عفت: آثار عفت ۳
  • قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱; عذاب قوم لوط ۱
  • کافران: منشأ عذاب کافران ۲
  • لوط(ع): عذاب همسر لوط(ع) ۱; عقیده همسر لوط(ع) ۴; قصه لوط(ع) ۱، ۴، ۷; منشأ هلاکت همسر لوط(ع) ۷; نجات خانواده لوط(ع) ۱; نجات لوط(ع) ۱
  • مؤمنان: منشأ نجات مؤمنان ۲
  • محیط اجتماعى: نقش محیط اجتماعى ۶

منابع