مريم ٣
ترجمه
مريم ٢ | آیه ٣ | مريم ٤ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«نِدَآءً»: صدا زدن. به کمک طلبیدن. مصدر باب مفاعله است. «خَفِیّاً»: پنهان. نهان.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۵ - ۱ سوره مريم
- غرض كلى سوره مريم : بشارت وانذار مردم ، داستان زكريا و...
- اشاره اى درباره حروف مقطعه
- سخن جناب زكريا (ع ) با خداى تعالى ، و مفاد جملات ، و نكات و ظرائف آن سخنان
- فرزند خواستن زكريا (عليه السلام ) از خداوند (فهب بى من لدنك وليا يرثنى ...)
- زكريا از خداوند فرزند صلبى خواسته كه از او ارث ببرد
- رد اعداى برخى مفسرين كه مراد از ارث را وراثت نبوت يا علم يا... دانسته اند
- پاسخ به اعتراضى در ارتباط با معنايى كه براى دعاى زكريا بيان كرديم
- مشاهده ميوه در غير موسم سبب دعاى زكريا (ع ) نبوده است !
- استجابت دعاى زكريا (عليه السلام ) و بشارت دادن به او بغلام اسمه يحيى ...
- چه شگفت زده شد زكريا از بشارت به پسردار شدن
- پاسخ خداوند به استفهام زكريا:((قال ربك هو على هين ...((
- درخواست آيت و نشانه توسط زكريا(ع ) و استجابت خداوند آنرا
- در جمله :((يا يحيى الكتاب بقوة (( مقصود از اخذ كتاب به قوت ، علم وعمل به آن است
- توضيحات و وجوهى درباره ((حكم ((، ((حنان ((، ((زكوة (( كه خداوند يحيى (عليهالسلام ) داده است
- يحيى (عليه السلام ) در مقابل خالق ((تقى (( و درمقابل پدر و مادر ((براءبوالدينه (( بود و نسبت به مردم ((جبار عصى (( نبود
- بحث روايتى : روايت در بيان اينكه ((كهيعص (( اشاره به برخى اسماء حسناى الهى است
- احتجاج حضرت زهرا(س ) عليه ابوبكر در غصب فدك به (شيرينى و يرث منآل يعقوب ...)
- استدلال مغرضانه صاحب روح المعانى در توجيه غضب فدك به آيه دعاى زكريا(ع ) وحديث (نحن معاشر الانبياء لاتورث )
- پاسخ به مطالب نادرست صاحب روح المعانى
- رواياتى كه درباره روزه سكوت زكريا(ع ) و همچنين ذيل آيه (وآتيناه الحكم صبيا)
- رواياتى كه در ذيل آيات راجع به دعاى زكريا(عليه السلام ) و اوصاف واحوال يحيى (عليه السلام )
- داستان زكريا (عليه السلام ) در قرآن
- داستان يحيى (عليه السلام ) در قرآن
- داستان زكريا و يحيى در انجيل
- بخش ديگرى از زندگى يحيى (ع ) و قضيه غسل تعميد
- حكايت شهادت يحيى (ع ) در قسمت ديگرى از انجيل
نکات آیه
۱- زکریا به دور از انظار مردم و با صداى بلند، خدا را خواند و از او حاجت طلبید. (إذ نادى ربّه نداءً خفیًّا) «نداء»; یعنى، خواندن کسى با بلند کردن صدا و «ذکر خفىّ»، آن است که ذاکر آن را از مردم مستور بدارد (لسان العرب). آیات بعد بیانگر این است که نداى زکریا در رابطه با درخواست فرزند بوده است.
۲- دعا و راز و نیاز پنهانى زکریا به درگاه خدا، زمینه ساز برخوردارى وى از رحمت خاص الهى بود. (رحمت ربّک ... زکریّا . إذ نادى ربّه نداءً خفیًّا) «إذ نادى» ظرف براى «رحمت ربّک» است. مفاد این ترکیب آن است که شمول رحمت خداوند بر زکریا، زمانى بوده که به مناجات پنهانى با خداوند پرداخته بود.
۳- پیامبران نیز براى حل مشکلات خویش به دعا رو مى آوردند. (عبده زکریّا . إذ نادى ربّه نداءً خفیًّا)
۴- جواز بلندکردن صدا در دعا (إذ نادى ربّه نداءً)
۵- پنهانى بودن دعا و دوربودن آن از انظار، از آداب دعا است. * (نادى ربّه نداءً خفیًّا) یادکردن از دعاى پنهانى حضرت زکریا و نیز آیات بعدى که استجابت دعاى او را مطرح ساخته، ممکن است به مطلوب بودن دعاى پنهانى و دور از انظار اشاره داشته باشد.
۶- بیم زکریا(ع) از افشا شدن محتواى دعایش، نزد مردم * (نادى ربّه نداءً خفیًّا) «خفیّاً» به قرینه «إنّى خفت الموالى» (در آیات بعد) مى تواند اشاره به نگرانى زکریا از پى بردن مردم به دعاى وى باشد.
۷- مقام ربوبیت خدا، مقام اجابت درخواست بندگان است. (إذ نادى ربّه)
۸- نقش مهم دعا و التجا به درگاه خدا، در تحولات زندگى انسان و تأمین نیازهاى وى (ذکر رحمت ربّک عبده زکریّا . إذ نادى ربّه)
موضوعات مرتبط
- انبیا: دعاى انبیا ۳; مشکلات انبیا ۳
- انسان: عوامل تأمین نیازهاى انسان ۸; عوامل مؤثر در زندگى انسان ۸
- خدا: ربوبیت خدا ۷; رحمت خاص خدا ۲; زمینه رحمت خدا ۲
- دعا: آثار دعا ۳، ۸; آداب دعا ۵; احکام دعا ۴; دعا ى پنهانى ۱، ۵; فریاد در دعا ۴; منشأ اجابت دعا ۷
- رحمت: مشمولان رحمت ۲
- زکریا(ع): آثار دعاى زکریا(ع) ۲; آثار مناجات زکریا(ع) ۲; افشاى دعاى زکریا(ع) ۶; ترس زکریا(ع) ۶; دعاى زکریا(ع) ۱
- مشکلات: زمینه رفع مشکلات ۳