النحل ١١٧
ترجمه
النحل ١١٦ | آیه ١١٧ | النحل ١١٨ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«مَتَاعٌ»: کالا. تمتّع و لذّت. خبر مبتدای محذوف است. تقدیر چنین است: ذاکَ مَتاعٌ قَلیلٌ.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۱۲ - ۱۲۸،سوره نحل
- مثلى متضمن هشدار نسبت به كفران نعمت و زنهار از عذاب مترتب بر آن
- نكاتى كه از آيه : ((فكلوا مما رزقكم الله حلالا طيبا)) استفاده مى شود
- نهى از بدعت در دين در اين آيه
- تحريم طيبات براى بنى اسرائيل ناشى از ظلم خودشان و عقوبت خدا در برابر عصيانآنان بوده است
- در مغفرت و رحمت الهى بسوى همگان باز است
- بيان مراد از اينكه ابرهيم (ع ) يك امت بود
- ذكر اوصاف ابراهيم (ع ) كه آثار تدين به دين خنيف او است
- معناى آيه ((انما جعل السبت على الذين اختلفوا فيه ...)) و مقصود از اختلاف يهود در سبت
- وجوهى كه مفسرين درباره اختلاف مذكور در آيه گفته اند
- معناى ((حكمت ))، ((موعظه )) و ((مجادله ))
- مراد از موعظه حسنه و جدال احسن در آيه : ((ادع الىسبيل ربك بالحكمة و الموعظة الحسنة وجادلهم بالتى هى احسن ))
- وجه ترتيب در ذكر حكمت و موعظه و جدال در آيه و بيان ضعف سخن بعضى مفسرين دربارهآن
- فضيلت صبر بر آزار مشركين و امر به پيامبر(ص ) به اينكه صبر كند و خدا به اوصبر داده است
- (روايت در ذيل آيات : ((ضرب الله مثلا...))، ((ان ابراهيم كان امة ...))، ((ادعو الىسبيل ربك )) و ((ان عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم ...))
نکات آیه
۱- سود به دست آمده از راه بدعت گذارى در دین، در مقایسه با زیانهاى آن، بسیار ناچیز است. (و لاتقولوا ... هذا حلل و هذا حرام لتفتروا على الله الکذب ... لایفلحون . متع قلیل و لهم عذاب ألیم) آیه شریفه ممکن است پاسخ به سؤالى مقدر باشد بدین صورت که: چرا کافران و بدعت گذاران در دین، از متاعهاى دنیوى برخوردارند و چرا دنیا از آنان ستانده نمى شود.
۲- ناچیزى هر بهره دنیوى، در قبال عذاب دردناک اخروى (متع قلیل و لهم عذاب ألیم)
۳- بدعت گذارى، و در پى دارنده عذاب دردناک اخروى است. (و لاتقولوا ... هذا حلل و هذا حرام ... متع قلیل و لهم عذاب ألیم)
۴- ابتلاى بدعت گذاران به عذاب دردناک، پس از بهره ورى اندک از دنیا، گواه عدم رستگارى آنان است. (إن الذین یفترون على الله الکذب لایفلحون . متع قلیل و لهم عذاب ألیم)
۵- فرجام و پایان امور، ملاکى شایسته براى ارزش گذارى آنهاست. (متع قلیل و لهم عذاب ألیم)
۶- پایان پذیرى متاع زندگى دنیوى، گواه اندکى و ناچیزى آن است. (متع قلیل و لهم عذاب ألیم) برداشت فوق، مبتنى بر این نکته است که مقصود از «قلیل» قلت زمانى باشد. بنابراین قرار گرفتن آخرت همراه با عذاب دردناک در قبال بهره ورى کوتاه دنیوى، گویاى مطلب فوق است.
موضوعات مرتبط
- ارزشگذارى: ملاک ارزشگذارى ۵
- امکانات مادی: دلایل بی ارزشى امکانات مادی ۶; فناپذیرى امکانات مادی ۶
- امور: فرجام امور ۵
- بدعت: بی ارزشى منافع بدعت ۱; زیان بدعت ۱; کیفر بدعت ۳
- بدعتگذاران: عذاب بدعتگذاران ۴; محرومیت بدعتگذاران ۴
- دنیا: استفاده کم از دنیا ۴
- رستگارى: محرومان از رستگارى ۴
- عذاب: اهل عذاب ۴; اهمیت عذاب اخروى ۲; عذاب دردناک ۲، ۳; مراتب عذاب ۲، ۳; موجبات عذاب اخروى ۳
- منافع: بی ارزشی منافع دنیوی ۲