الحجر ٢١
ترجمه
الحجر ٢٠ | آیه ٢١ | الحجر ٢٢ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«وَ إِن مِّن شَیْءٍ»: هر چه هست به اندازه لازم آفریده شده است و سنجیده و حساب شده به جهان گسیل داشته شده است و گسیل میگردد. منابع روزیها و سرچشمه خوبیها در نزد خدا است و آن را به مقدار حساب شده و برابر صلاحدید خویش بهره این و آن میگرداند. «مَا نُنَزِّلُهُ»: آن را حوالت نمیداریم و فرو نمیفرستیم. آن را نمیآفرینیم و در دسترس قرار نمیدهیم (نگا: زمر / حدید / ).
تفسیر
- آيات ۱۶ - ۲۵،سوره حجر
- عنايت به ياد آوردن زيبايى و زينت آسمان به نجوم و كواكب ، در موارد مختلف قرآن
- معناى ((موزون )) و مراد از جمله : ((انبتنا فيها منكل شى ء موزون ))
- مقصود از: ((من لستم له برازقين )) در آيه ((و جعلنا لكم فيها معايش و من لستم لهبرازقين ))
- معناى ((شى ء))، ((خزائن )) و ((قدر معلوم )) و مراد آيه شريفه ((و ان من شى ء الاعندنا خزائنه و ما ننزله الا بقدر معلوم ))
- وجوه و اقوال مختلف مفسرين در معنا و مراد از آيه شريفه ((و ان من شى ء الا عندنا...))
- سخن يكى از مفسرين معاصر در معناى آيه و نقد آن
- بيان حقيقتى بسيار دقيق و معنائى ژرف در اين آيه شريفه
- سه حقيقت علمى از جهان هستى كه چهارده قرن قبلقرآن افاده نموده است
- نظام خلقت بدون ((موت و حيات )) نظامى تام و حكيمانه نمى بود
- (رواياتى درباره استراق سمع شياطين و رجم آنها با نجوم و درذيل آيه : ((ان من شى ء الا عندنا خزائنه )) و...)
- رواياتى در ذيل آيه ((و لقد علمنا المستقدمين منكم ...))
نکات آیه
۱- خزانه و گنجینه هر چیزى، در نزد خداوند است. (و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه)
۲- رویش متناسب گیاهان و پدیده هاى معدنى و اعطاى مواهب و وسایل معیشت، از خزانه الهى است. (و أنبتنا فیها من کلّ شىء موزون. و جعلنا لکم فیها معیش و من لستم له برزقین . و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه)
۳- خداوند، هر چیزى را از خزانه خویش، با حدّ معیّن و روشنى فرو مى فرستد. (و ما ننزّله إلاّ بقدر معلوم)
۴- همه پدیده هاى عالم، از نظر وجود و هستى و چگونگى خلقت، محدود و متناهى و از پیش تعیین شده اند. (و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله إلاّ بقدر معلوم)
۵- خزانه الهى (خزانه هاى همه موجودات) در عالمى فراسوى عالم طبیعت (و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله إلاّ بقدر معلوم)
۶- قلمرو قدرت و مالکیت خدا، نامحدود است. (و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه ... معلوم) وجود گنجینه هاى همه امور عالم در نزد خدا، مى تواند کنایه از قدرت بى پایان الهى باشد; زیرا وقتى خزینه همه ممکنات به دست خدا باشد، تحقق آن ممکنات هم براى او مقدور خواهد بود.
روایات و احادیث
۷- «روى جعفربن محمد عن أبیه عن جدّه(ع) انه قال: فى العرش تمثال جمیع ما خلق الله فى البر و البحر ... و هذا تأویل قوله: «و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه»...;[۱] از امام سجاد(ع) روایت شده است که فرمود: تمثال همه چیزهایى که خداوند در خشکى و دریا آفریده، در عرش موجود است و این است تأویل سخن خدا که فرمود: و إن من شىء إلاّ عندنا خزائنه ...».
۸- «عن مقاتل بن سلیمان قال: سمعت أباعبدالله(ع) یقول: لمّا صعد موسى(ع) إلى الطور فناجى ربّه عزّوجلّ، قال: ربّى أرنى خزائنک فقال: یا موسى إنما خزائنى إذا أردت شیئاً أن أقول له: کن فیکون;[۲] مقاتل بن سلیمان گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که فرمود: هنگامى که موسى(ع) به سوى طور بالا رفت، پس با پروردگار خود مناجات کرد و گفت: پروردگار من! خزاین خود را به من بنما. پس خدا فرمود: اى موسى! همانا خزاین من این است که هرگاه چیزى را اراده کردم تا بگویم موجود باش، [به محض اراده] موجود مى شود.
موضوعات مرتبط
- آفرینش: قانونمندى آفرینش ۳
- خدا: افعال خدا ۳; جایگاه خزاین خدا ۵; خزاین خدا ۲، ۳، ۸; عطایاى خدا ۲; مالکیت خدا ۱; مقدرات خدا ۳; وسعت قدرت خدا ۶; وسعت مالکیت خدا ۶
- عرش: نقش عرش ۷
- گیاهان: رویش گیاهان ۲
- معادن: پیدایش معادن ۲
- معاش: ابزار تأمین معاش ۲
- موجودات: جایگاه خزاین موجودات ۷; خزاین موجودات ۱; قانونمندى خلقت موجودات ۴; محدودیت موجودات ۴