يوسف ٣٩

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۳۱ خرداد ۱۳۹۴، ساعت ۰۳:۵۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (افزودن سال نزول)


ترجمه

ای دوستان زندانی من! آیا خدایان پراکنده بهترند، یا خداوند یکتای پیروز؟!

|اى دو رفيق زندانى‌ام! آيا خدايان پراكنده بهترند يا خداى يگانه قهار
اى دو رفيق زندانيم، آيا خدايان پراكنده بهترند يا خداى يگانه مقتدر؟
ای دو رفیق زندان من، آیا خدایان متفرق (بی‌حقیقت مانند بتان و فراعنه و غیره) بهترند یا خدای یکتای قاهر و غالب؟
ای دو یار زندان! آیا معبودان متعدد و متفرق بهتر است یا خدای یگانه مقتدر؟
اى دو زندانى، آيا خدايان متعدد بهتر است يا اللّه آن خداوند يكتاى غالب بر همگان؟
[سپس گفت‌] ای دو هم زندان من آیا خدایان گوناگون بهتر است یا خداوند یگانه قهار؟
اى دو يار زندانى من، آيا خدايان پراكنده بهترند يا آن خداى يگانه چيره‌شونده بر همه؟
ای دوستان زندانی من! آیا خدایان پراکنده (و گوناگونی که انسان باید پیرو هر یک از آنها شود) بهترند یا خدای یگانه‌ی چیره (بر همه چیز و کس؟).
«ای دو همراه زندانیم! آیا خدایان پراکنده بهترند یا خدای یگانه‌ی بسی برومند و چیره‌؟»
ای دو یار زندانم آیا پروردگارانی پراکنده بهترند یا خداوند یگانه سخت‌گیر


يوسف ٣٨ آیه ٣٩ يوسف ٤٠
سوره : سوره يوسف
نزول : ١١ بعثت
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١١
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«یَا صَاحِبَیِ السِّجْنِ»: ای دو دوست من در زندان! ای دو ساکن زندان. همان گونه که گویند: أَصْحَابُ الْجَنَّة، و أَصْحابُ النّارِ. «مُتَفَرِّقُونَ»: خدایان پراکنده. مراد متعدّد و متنوّع در ذات و صفات است. «الْقَهَّار»: بسیار چیره و غالب. صیغه مبالغه (قاهر) است.


تفسیر

نکات آیه

۱- یوسف(ع) با اظهار مهربانى و ملاطفت به هم بندان خویش ، به ارشاد آنان پرداخت. (یصحبى السجن ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد)

۲- دو زندانى هم بند یوسف(ع) ، از مشرکان بودند. (یصحبى السجن ءأرباب متفرقون خیر)

۳- یوسف(ع) ، هم بندان خویش را به توحید و دورى از شرک فراخواند. (یصحبى السجن ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد)

۴- یوسف(ع) ، با طرح سؤال و برانگیختن وجدان هم بندان خویش ، حقانیّت توحید و یکتاپرستى را براى آنان مطرح ساخت. (ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد القهار)

۵- مبلغان دینى ، باید از سر مهربانى و با ملاطفت ، مردمان را به دین فراخوانند. (یصحبى السجن ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد)

۶- مصریان باستان ، معتقد به خدایانى متعدد که هر کدام تدبیر کننده بخشى از امور جهان بودند. (ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد القهار)

۷- یوسف(ع) از هم بندان خویش خواست تا با مقایسه و سنجش عقیده توحیدى با عقیده به خدایان متعدد ، عقیده درست را برگزینند. (ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد القهار)

۸- خداوند ، واحد (یکتا و یگانه) و قهّار (غالب و شکست ناپذیر) است. (أم الله الوحد القهار)

۹- تصور خدایان متعدد در قبال خداوند ، مساوق و هم عنان با تصور مقهوریت آنان است. (ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد القهار) از آن جا که یوسف(ع) خداوند را به «قهار» بودن توصیف کرد معلوم مى شود وى «مقهور بودن» معبودان دروغین را نیز قصد کرده است ولى آن را در عبارت ذکر نکرد تا به این نکته اشاره کند که تصور متفرق بودن آنان کافى است در اینکه آدمى بداند خدایان متعدد در برابر خداى یگانه همواره مقهورند و شایسته خدایى نیستند.

۱۰- اعتقاد به وجود خدایان مقهور و باور به شایستگى آنها براى پرستش ، اعتقادى سخیف و نادرست است. (ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد القهار)

۱۱- اعتقاد به وجود خداى یگانه و غالب و باور به شایستگى او براى پرستش ، اعتقاد و باورى خردمندانه است. (ءأرباب متفرقون خیر أم الله الوحد القهار)

موضوعات مرتبط

  • اسماء و صفات: قهار ۸; واحد ۸
  • بتها: دلایل مقهوریت بتها ۹
  • پرسش: فواید پرسش ۴
  • تبلیغ: روش تبلیغ ۵; مهربانى در تبلیغ ۵
  • توحید: تبلیغ توحید ۴; توحید افعالى ۱۱; توحید عبادى ۴، ۱۱; توحید و شرک ۷; دعوت به توحید ۳
  • خدا: قدرت خدا ۱۱
  • دین: تبلیغ دین ۵
  • روانشناسى: روانشناسى تربیتى ۴
  • شرک: پوچى شرک ۱۰; دعوت به اجتناب از شرک ۳; شرک ربوبى ۶; شرک و توحید ۹
  • عقیده: درخواست تصحیح عقیده ۷; عقیده باطل ۱۰; عقیده به توحید ۱۱; عقیده به شرک ۱۰; عقیده صحیح ۱۱ فطرت: تنبه فطرت ۴
  • مبلغان: مسؤولیت مبلغان ۵
  • مشرکان: ۲، ۶
  • مصریان باستان: شرک مصریان باستان ۶; عقیده مصریان باستان ۶
  • یوسف(ع): تبلیغ یوسف(ع) ۱; خواسته هاى یوسف(ع) ۷; دعوت از همبندان یوسف(ع) ۳; دعوتهاى یوسف(ع) ۳; روش تبلیغ یوسف(ع) ۴; شرک همبندان یوسف(ع) ۲; قصه یوسف(ع) ۱، ۳، ۴، ۷; مهربانى یوسف(ع) ۱; هدایت همبندان یوسف(ع) ۱; یوسف(ع) و همبندان ۳، ۴، ۷

منابع