هود ١٠٠
ترجمه
هود ٩٩ | آیه ١٠٠ | هود ١٠١ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«الْقُرَی»: جمع قریة، مراد شهرها و آبادیهای بزرگ است. «قَآئِمٌ»: برجا. ماندگار. «حَصِیدٌ»: درو شده. مراد تباه و ویران شده است.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۱۰۸ - ۱۰۰، سوره هود
- دو احتمال در معناى : ((ابناء القرى ))
- مراد از اينكه آلهه مشركين جز بر هلاكت و تباهى خوانندگان خويش نيفزودند
- اشاره به وجود ارتباط بين اعمال سابق ولا حق انسان ، و نيز ارتباط آن بااعمال ديگران
- عالم برزخ منزلگاه موقتى است و جنبه تمهيدى براى روز قيامت و بهشت و دوزخ جاودانه دارد
- چند وجه در معناى : ((يوم ياءت ...)) در آيه شريفه
- در روز قيامت حقايق براى همگان واضح شده ، توهم استقلال اسباب و وسائط زائل مى گردد
- معناى جمله : ((يوم ياءت لاتكلم نفس الّا باذنه )) و معناى تكلم در قيامت
- بيان اينكه دروغ گفتن مشركين در روز قيامت از باب ظهور ملكات است
- وجه جمع بين آياتى كه تكلم در روز قيامت را اثبات مى كنند با آياتى كه آن را نفى و انكار مى كنند
- گفتار ديگر مفسرين در معناى آيه (لاتكلم نفس الا باذنه )
- علاوه بر اينكه خداى تعالى مى فرمايد: ((هذا يوم لا ينطقون و لا يوذن لهم فيعتذرون)) و معلوم است كه
- وجهى كه ديگران درباره جمع بين اين دو دسته از آيات
- معناى جمله : ((فمنهم شقىّ و سعيد)) و اشاره به معناى تقسيم انسانها به سعادتمند وشقاوتمند
- نقد و رد سخن فخررازى كه گفته است سعادت و شقاوت آدمى به حكم خدا و لازم لاينكفاوست
- بيان اينكه قضاء و قدر الهى و علم او به اعمال انسان منافاتى با اختيارى بودناعمال انسان ندارد
- معناى (زفيز) و (شهيق ) و بيان حالاهل جهنم
- معناى ((خلود)) و مشتقات آن
- دو اشكال در ارتباط با آيه : ((خالدين فيها مادامت السموات و الارض )) و جواب آنها
- سخن زمخشرى در تفسير كشاف در اشاره به اين وجه
- دفعاشكال قاضى بيضاوى بر آيه شريفه
- وجوه ديگرى كه درباره تحديد خلود در آيه شريفه ذكر شده است
- معناى استثناء: ((الّا ماشاء ربّك )) در دو آيه مربوط به بهشتيان و دوزخيان
- وجوه مختلف ديگر درباره مراد از استثناء فوق الذكر
- اشاره به نكته لطيفى كه از آيه : ((و اما الذين سعدوا...)) استفاده مى شود.
- وجه جمع بين جمله : ((الّا ماشاء ربّك )) و ((عطاء غير مجذوذ)) در آيه شريفه
- بحث روايتى
- بررسى نسبت سعادت و شقاوت انسان با قضا و قدر الهى با توجه به روايات وارده
- عالم هستى داراى دو وجه است : وجه ضرورت و تقدير و وجه امكان و اختيار
- معناى فرمايش پيامبر (ص ): ((كل ميسر لما خلق له ))
- رواياتى در ذيل آيات شريفه مربوط به خلود در جنت و نار و استثناء: ((الّا ماشاء ربّك))
- بهشت اولياء خدا با بهشت ديگران تفاوت دارد (و من دونهما جنّتان )
- رد سخن سيوطى در مورد منسوخ شدن دو آيه : ((فاما الّذين شقوا... ))
نکات آیه
۱- داستان اقوامى چون فرعونیان ، قوم نوح ، هود ، صالح ، لوط و شعیب(ع) ، از داستانهاى مهم تاریخ بشرى است. (ذلک من أنباء القرى) «أنباء» جمع نبأ است و نبأ - چنان چه در مفردات راغب آمده - به خبرى گفته مى شود که داراى فایده بزرگ است. «قرى» (جمع قریة) به معناى آبادیهاست.
۲- خداوند ، گوشه هایى از سرگذشت اقوام به هلاکت رسیده و آبادیهاى تخریب شده با عذاب را براى پیامبر(ص) گزارش مى کرد. (ذلک من أنباء القرى نقصه علیک)
۳- برخى از آبادیهایى که عذاب بر آن واقع شد ، محو و نابود گشت و آثار برخى دیگر تا عصر پیامبر(ص) باقى ماند. (ذلک من أنباء القرى ... منها قائم و حصید) «قائم» به معناى ایستاده و استوار و «حصید» به معناى دِرو شده است. در آیه شریفه آبادیهاى ویران نشده ، به زراعت و گیاهانى که بر ساقه خویش استوار مى باشد و آبادیهاى مخروبه به زراعت دِرو شده ، تشبیه شده است.
۴- نزول عذاب بر برخى از اقوام گذشته ، فراگیر همه آنان نشد و نسلى از آنان باقى ماند. (منها قائم) برداشت فوق، براساس این احتمال است که مراد از «منها» من أهلها باشد. بر این اساس، جمله «منها قائم ...»; یعنى، برخى از اقوامى که گرفتار عذاب شدند، هم اکنون (عصر پیامبر) نیز موجودند و برخى از آنان به طور کلى منقرض شده و باقى نماندند.
۵- برخى از اقوام گذشته در پى نزول عذاب بر آنان ، منقرض شدند و نسلى از آنان برجاى نماند. (منها ... حصید)
۶- قرآن ، منبعى براى آشنایى به تاریخ بشر و فرجام پیشینیان (ذلک من أنباء القرى نقصه علیک منها قائم و حصید)
موضوعات مرتبط
- اقوام پیشین: انقراض اقوام پیشین ۵; عذاب اقوام پیشین ۴
- اهل مدین: تاریخ اهل مدین ۱
- تاریخ: منابع تاریخ ۶; مهمترین قصص تاریخ ۱
- خدا: إخبار خدا ۲
- شناخت: منابع شناخت ۶
- عذاب: انقراض اهل عذاب ۵; بقایاى شهرهاى عذاب شده ۳; بقاى نسل اهل عذاب ۴; نابودى شهرهاى عذاب شده ۳; نسل اهل عذاب ۵
- فرعونیان: تاریخ فرعونیان ۱
- قرآن: نقش قرآن ۶
- قوم ثمود: تاریخ قوم ثمود ۱
- قوم عاد: تاریخ قوم عاد ۱
- قوم لوط: تاریخ قوم لوط ۱
- قوم نوح: تاریخ قوم نوح ۱
- محمد(ص): محمد(ص) و سرنوشت اقوام پیشین ۲; محمد(ص) و هلاکت اقوام پیشین ۲