الأعراف ٩٤
ترجمه
الأعراف ٩٣ | آیه ٩٤ | الأعراف ٩٥ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«قَرْیَةٍ»: مراد شهر بزرگی است که مرکز فرماندهی امراء و پایتخت رؤساء باشد. «وَ مَآ أَرْسَلْنَا فِی قَرْیَةٍ مِّن نَّبِیٍّ»: در این کلام حذفی وجود دارد، از قبیل: فَکَذَّبَهُ أَهْلُهَا. «یَضَّرَّعُونَ»: خشوع و خضوع کنند. فروتنی و فرمانبرداری کنند. توبه و انابت کنند. فعل مضارع از باب تفعّل است. «الْبَأْسَآءِ وَ الضَّرَّآءِ»: (نگا: بقره / و .
تفسیر
- آيات ۹۴ - ۱۰۲، سوره اعراف
- سنن الهى در مورد امت هايى كه به سويشان پيامبر مى فرستاد
- دود كجروى هر امتى به چشم خودش مى رود
- تمدن بشرى توانائى تسلط بر نظام كون و نواميس طبيعت را ندارد.
- چكيده سخن در سنت لايتغير الهى
- سنت ابتلاء به سختى ها (باءساء و ضرّاء) و سنتعطاء نعمت ، دو سنت الهى براى آزمايش امت ها است .
- مكر خدا به عنوان مجازات صحيح و مكر ابتدائى از خداوند ممتنع است .
- چند وجه از وجوهى كه در معناى آيه : (( اولم يهد للذين يرثون الارض ...(( گفته شدهاست .
- تفسير و شرح آيه شريفه : (( تلك القرى نقص عليك ...((
- اقوال متعدد ديگرى كه در تفسير آيه فوق گفته شده است
- بحث روايتى (روايتى در ذيل جمله : (( و ما وجدنا لاكثرهم من عهد((
نکات آیه
۱- خداوند براى اقوام گذشته پیامبرانى را به منظور هدایت آنان و تسلیم شدنشان در برابر او ارسال داشت. (و ما أرسلنا فى قریة من نبى إلا أخذنا أهلها بالبأساء)
۲- خداوند در پى ارسال هر یک از پیامبران در شهرها و آبادانیها، کفرپیشگان را به سختى تنگدستى و رنج و اندوه گرفتار ساخت. (و ما أرسلنا فى قریة من نبى إلا أخذنا أهلها بالبأساء و الضراء) با توجه به دو آیه بعد (و لو أن أهل القرى ... ) معلوم مى شود گرفتار ساختن امتهاى گذشته به بلاها و سختیها در صورتى بوده که آنان با تبلیغ و ارشاد پیامبران خویش ایمان نمى آوردند و همچنان بر کفرورزى پافشارى داشتند. در این مرحله آنها را گرفتار مى ساخت تا شاید متنبّه شوند. بنابراین جمله «أخذنا أهلها ... » مقید مى شود به «إذا لم یؤمنوا و لم یتقوا»
۳- روى آوردن به درگاه خدا و تسلیم خاضعانه در برابر او از اهداف گرفتار ساختن جوامع کفرپیشه به بلاها و سختیها (أخذنا أهلها بالبأساء و الضراء لعلهم یضرعون)
۴- شداید و سختیها زمینه ساز توجه آدمى به وابستگى عوامل طبیعى به اراده و مشیت خداوند است. (أخذنا أهلها بالبأساء و الضراء لعلهم یضرعون)
۵- بلاها و سختیها (شرور) زمینه ساز بازگشت انسانها به خداوند و تضرع به درگاه اوست. (أخذنا أهلها بالبأساء و الضراء لعلهم یضرعون)
۶- گرفتار ساختن جوامع کفرپیشه و بى تقوا به سختیها و محنتها براى روى آوردن آنان به خداوند از سنتهاى الهى است. (و ما أرسلنا ... أخذنا أهلها بالبأساء و الضراء لعلهم یضرعون)
۷- تضرع به درگاه خدا و خشوع در برابر او از ارزشهاى الهى و از اهداف رسالت انبیاست. (لعلهم یضرعون)
۸- تضرع به درگاه خداوند و خشوع در برابر او امرى لازم بر عهده بندگان (لعلهم یضرعون)
موضوعات مرتبط
- ابتلا: فلسفه ابتلاى به سختى ۶
- ارزشها:۷
- انبیا: بعثت انبیا ۲ ; فلسفه بعثت انبیا ۱، ۷ ; نقش انبیا ۱
- انسان: مسؤولیت انسان ۸
- بلا: آثار بلا ۴، ۵
- تسلیم: اهمیت تسلیم به خدا ۱ ; عوامل تسلیم ۳
- تضرع: ارزش تضرع ۷ ; اهمیت تضرع ۸ ; زمینه تضرع ۵
- تنبه: عوامل تنبه ۴
- توبه: زمینه توبه ۵، ۶
- جامعه: ابتلائات جامعه بیتقوا ۶
- خدا: اراده خدا ۴ ; سنتهاى خدا ۶ ; مشیت خدا ۴
- خشوع: اهمیت خشوع ۸
- سختى: آثار سختى ۴، ۵
- عوامل طبیعى: وابستگى عوامل طبیعى ۴
- کافران: اتمام حجت با کافران ۲ ; تنگدستى کافران ۲ ; فلسفه ابتلائات کافران ۳، ۶ ; مشکلات کافران ۲
- کفر: آثار کفر ۲
- نظام جزایى:۲
- هدایت: اهمیت هدایت ۱