آل عمران ٦
ترجمه
آل عمران ٥ | آیه ٦ | آل عمران ٧ | ||||||||||||||
|
معنی کلمات و عبارات
«یُصَوِّرُکُمْ»: شما را میآفریند و از لحاظ عقلانی و جسمانی شکل میبخشد. «أَرْحَام»: جمع رَحِم، محلّ تکوین جنین.
آیات مرتبط (تعداد ریشههای مشترک)
تفسیر
- آيات ۶ - ۱، سوره آل عمران
- اشاره به آهنگ كلى سوره مباركه آل عمران و زمان و موقعيتنزول آن
- ((تنزيل )) بر تدريج نزولدلالت دارد
- وجه اين كه قرآن كريم درباره وحى ، تعبيرانزال و تنزيل (فرود آمدن ) را بكار برده است
- معناى كلمه ((تورات )) و ((انجيل ))
- معناى ((فرقان )) و موارد استعمال آن در قرآن مجيد
- شادى و غم ، رنج و راحت دائر مدار طرز فكر آدمى است
- سعادت و شقاوت روحى و جسمى ، و اينكه افراد بى خدا در هرحال پريشانروز هستند
- سعادت و شقاوت از ديدگاه اسلام
- كيفر كافران ، از حكم قضاوقدر و مشيت الهى خارج نيست
- روايتى متضمن محاجه و مباحثه رسول خدا (ص ) با سران نصاراى نجران
- روايتى درباره خلقت جنين و سرنوشت او...
- توضيح روايت
نکات آیه
۱ - خداوند بر طبق مشیّت خود، انسانها را در رَحِم ها شکل مى دهد. (هو الذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء)
۲ - شکل گیرى جنین ها در رَحم ها، جلوه اى از قیّومیّت (قوام دهنده هستى بودن) خداوند (لا اله الاّ هو الحىّ القیّوم ... هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء)
۳ - انحصار صورتگرى جنین در رَحم به خداوند، دلیل وحدانیّت او (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)
۴ - شکل گیرى انسان در رَحِم، نشانه اقتدار و حکمت خداوند است. (هو الّذى یصورکم ... لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)
۵ - عملکرد عوامل طبیعى به مشیّت الهى است. (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء) عوامل طبیعى در شکل گیرى انسان دخالت دارد، و خداوند این شکل گیرى را به مشیّت خویش نسبت داده است; بنابراین معلوم مى شود عملکرد عوالم طبیعى به مشیّت اوست.
۶ - مشیّت و خواسته هاى خداوند، بر اساس حکمت است. (کیف یشاء لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)
۷ - شکل گیرى شخصیت انسان در رَحِم* (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء) چون در آیات قبل سخن از هدایت و کفربوده است، به نظر مى رسد که شکل گرفتن انسان در رحم شامل شکل گیرى شخصیّت (هدایت یافتن، کافر شدن و ... ) نیز بشود.
۸ - هیچ قدرتى نمى تواند از مشیّت خدا در مورد چگونگى شکل گیرى جنین، جلوگیرى کند. (هو الّذى یصورکم فى الارحام کیف یشاء لا اله الاّ هو العزیز الحکیم) از ارتباط کلمه «العزیز» (غالب لا یقهر) با شکل بندى انسان به مشیّت الهى، استفاده شده است.
۹ - معبودى جز خداى عزیزِ حکیم، نیست. (لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)
۱۰ - خداوند، عزیز و حکیم است. (لا اله الاّ هو العزیز الحکیم)
۱۱ - خداوند، مقهور کافران نیست; بلکه صورت دهى نظام فکرى و جسمى آنان به مشیّت اوست. (انّ الّذین کفروا ... هو الّذى یصّورکم فى الارحام کیف یشاء) جمله «هو الّذى یصوّرکم ... »، جواب این سؤال است که اگر خدا عزیز و غالب است، چرا عده اى بدو کفر مىورزند؟ خداوند مى فرماید صورت دهى به نظام جسمى و فکرى انسان - گر چه کافر باشد -، خارج از مشیّت و خواست او نیست.
۱۲ - اختیار کافران در انتخاب کفر خارج از مشیّت الهى نیست. (انّ الّذین کفروا ... و اللّه عزیز ... هو الّذى یصوّرکم فى الارحام کیف یشاء)
۱۳ - قوانین و معارف موجود در کتابهاى آسمانى، متناسب با ساختار حقیقى انسان (اللّه لا اله الاّ هو الحىّ القیّوم. نزّل ... هو الذى یصورکم) قیّومیت خدا و آفریدن انسان به گونه اى که او خواسته است و نیز علم مطلق او و نزول کتاب براى هدایت، بیانگر تناسب قوانین با ساختار انسانى است.
۱۴ - هماهنگى قوانین تکوین و تشریع (الحىّ القیّوم ... نزّل ... یصوّرکم ... هو العزیز الحکیم) واضع قوانین تکوین (صورت بندى انسان) و تشریع (فرستادن کتب آسمانى)، خداوندِ حکیم است و حکمت او اقتضا مى کند که این دو قانون با یکدیگر هماهنگ باشند.
موضوعات مرتبط
- اسباب طبیعى:۵
- اسماء و صفات: حکیم ۹، ۱۰ ; عزیز ۹، ۱۰
- انسان: آفرینش انسان ۱، ۲، ۳، ۴، ۸، ۱۱ ; اختیار انسان ۱۲
- تکوین و تشریع:۱۳، ۱۴
- جنین: جنین در رحم ۷ ; شکل گیرى جنین ۲، ۳، ۸
- جهان بینى:۵
- رحم (زهدان):۱، ۲، ۳، ۴
- خدا: حکمت خدا ۴، ۶ ; قدرت خدا ۴ ; قیومیّت خدا ۲; مشیّت خدا ۱، ۵، ۶، ۸
- رفتار: پایه هاى رفتار ۱۱
- شخصیت: عوامل شکل گیرى شخصیت ۱، ۷
- علت و معلول:۵
- قانونگذارى:۱۳
- کفر:۱۲
- معارف: نظام معارف ۱۳، ۱۴