الماعون ٥

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۸:۴۲ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

در نماز خود سهل‌انگاری می‌کنند،

آنان كه از نمازشان غافلند
كه از نمازشان غافلند،
که دل از یاد خدا غافل دارند.
که از نمازشان غافل و نسبت به آن سهل انگارند.
كه در نماز خود سهل انگارند؛
همان کسانی که از نماز خویش غافلند
آنان كه از نمازشان غافلند
همان کسانی که نماز خود را به دست فراموشی می‌سپارند.
کسانی که از (انجام به وقت و درست) نمازشان سهل‌انگارند.
آنان که از نماز خویشند غفلت‌کنندگان‌


الماعون ٤ آیه ٥ الماعون ٦
سوره : سوره الماعون
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ٥
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«سَاهُونَ»: جمع ساهی، از ماده سَهْو، بی‌خبران و غافلان. مراد کسانی است که یا به ترک نماز می‌گویند، و یا نمازی را می‌خوانند و چهار تا را پشت گوش می‌اندازند، و یا این که نماز می‌خوانند و همچون کودکان مقلّد از پدران و مادران، بالا و پائین می‌روند، و زمزمه‌هائی می‌کنند. نه حرکتشان ارادی و نه کلماتشان اختیاری است. نه می‌فهمند چه می‌کنند، و نه می‌فهمند چه می‌گویند.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - بى اعتنایى به نماز و بى توجّهى هنگام اداى آن، زمینه ساز گرفتارى به نفرین و عذاب خداوند (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) «سهوة» (مصدر «ساهون»)، به معناى غفلت است (مصباح). غفلت از نماز، به ترک کلى یا مقطعى آن و یا تأخیر در اداى آن است. شخص غافل گرچه معذور است; اما در مواردى که اهتمام نورزیدن او سبب غفلت شده باشد، سزاوار نکوهش است. اضافه «صلاة» به ضمیر «هم»، نشان مى دهد که سخن درباره کسانى است که نماز مى خوانند; ولى آن را همراه با بى توجهى و غفلت ادا مى کنند.

۲ - لزوم اهتمام به نماز و توجّه به محتواى آن (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون)

۳ - باور نداشتن کیفر و پاداش الهى، مایه سبک شمردن نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... الذین هم عن صلاتهم ساهون)

۴ - بى توجّهى نمازگزاران به نماز خویش، نکوهیده تر از آزار یتیمان و فراموش کردن بینوایان است. (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) این آیه، مانند آیات دیگر این سوره، بیانگر خصلت هاى تکذیب گران کیفر الهى است. آوردن حرف «فاء» در خصلت سوم به بعد و تغییر سیاق کلام، بیانگر ترتیب رتبى و نکوهیده تر بودن آنها است.

۵ - انکار معاد، بر روابط انسان با خلق و خالق، تأثیر منفى گذارده و مایه بى اعتنایى وى به آنها مى گردد. (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... الذین هم عن صلاتهم ساهون)

۶ - مراقبت از نماز، زمینه ساز یتیم نوازى و رسیدگى به درماندگان (یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) حرف «فاء» در «فویل»، نکوهش غافلان از نماز را بر نکوهش دو دسته قبل (آزار دهندگان یتیمان و بى تفاوتان در برابر فقر دیگران)، تفریع کرده است; یعنى، چون آن دو حالت نکوهیده است، پس واى به حال این نمازگزاران! کنایه از این که اگر آنان نمازگزار حقیقى بودند، چنین رفتارى نمى داشتند.

روایات و احادیث

۷ - «عن أبى اُسامة زید الشحّام قال: سألت أباعبداللّه(ع) عن قول اللّه «الذین هم عن صلاتهم ساهون» قال: هو الترک لها و التوانى عنها;[۱] زید شحّام گوید: از امام صادق(ع) درباره سخن خداوند «الذین هم عن صلاتهم ساهون» سؤال کردم، فرمود: [مراد از] آن ترک نماز و کوتاهى و سستى در انجام دادن آن است».

موضوعات مرتبط

  • تقرب: موانع تقرب ۵
  • خدا: آثار تکذیب کیفرهاى خدا ۳; زمینه نفرینهاى خدا ۱
  • روابط اجتماعى: موانع روابط اجتماعى ۵
  • عذاب: زمینه عذاب ۱
  • عمل: عمل ناپسند ۴
  • غفلت: آثار غفلت از نماز ۱; ناپسندى غفلت از فقرا ۴; ناپسندى غفلت از نماز ۴
  • فقرا: زمینه تأمین فقرا ۶
  • معاد: آثار تکذیب معاد ۵
  • نماز: آثار تکذیب پاداشهاى نماز ۳; آثار مراقبت از نماز ۶; اهمیت نماز ۲; ترک نماز ۷; سستى در نماز ۷; عوامل سستى در نماز ۳
  • یتیم: ناپسندى اذیت یتیم ۴
  • یتیم نوازى: زمینه یتیم نوازى ۶

منابع

  1. مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۸۳۴; نورالثقلین، ج ۵- ، ص ۶۷۸، ح ۸.