الفرقان ٦٧

از الکتاب
نسخهٔ تاریخ ‏۲۹ آبان ۱۳۹۲، ساعت ۰۶:۱۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (Edited by QRobot)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)


ترجمه

و کسانی که هرگاه انفاق کنند، نه اسراف می‌نمایند و نه سخت‌گیری؛ بلکه در میان این دو، حدّ اعتدالی دارند.

|و كسانى‌اند كه چون انفاق و هزينه كنند، نه زياده‌روى مى‌كنند و نه خسّت مى‌ورزند، و ميان اين دو به راه اعتدال باشند
و كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه ولخرجى مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش‌] حد وسط را برمى‌گزينند.
و آنان هستند که هنگام انفاق (به مسکینان) اسراف نکرده و بخل هم نورزند، بلکه احسان آنها در حد میانه و اعتدال باشد.
و آنان که وقتی انفاق می کنند، نه از حدّ معمول [و متعارف] می گذرند و نه تنگ می گیرند، و [انفاقشان] همواره میان این دو در حدّ اعتدال است.
و آنان كه چون هزينه مى‌كنند اسراف نمى‌كنند و خِسّت نمى‌ورزند بلكه ميان اين دو، راه اعتدال را مى‌گيرند.
و کسانی که چون انفاق کنند، اسراف نمی‌کنند و بخل نمی‌ورزند و در میان این دو اعتدالی هست‌
و آنان كه چون هزينه كنند نه اسراف كنند و نه تنگ گيرند و ميان اين دو به راه اعتدال باشند.
و کسانیند که به هنگام خرج کردن (مال برای خود و خانواده) نه زیاده‌روی می‌کنند و نه سختگیری، و بلکه در میان این دو (یعنی اسراف و بخل، حدّ) میانه‌روی و اعتدال را رعایت می‌کنند.
و کسانی که چون انفاق کنند، نه زیاده‌روی می‌کنند و نه تنگ می‌گیرند و (انفاقشان) میان این دو راستا و میانگین بوده است.
و آنان که گاهی که انفاق کنند نه فزون روند و نه سخت گیرند و باشند میان این اندازه‌ای‌


الفرقان ٦٦ آیه ٦٧ الفرقان ٦٨
سوره : سوره الفرقان
نزول :
اطلاعات آماری
تعداد کلمات : ١٤
تعداد حروف :

معنی کلمات و عبارات

«أَنفَقُوا»: خرج کردند. برای خود و خانواده خرید کردند. «لَمْ یَقْتُرُوا»: سختگیری نمی‌کنند و بخل نشان نمی‌دهند. «قَوَاماً»: حد وسط. میانه‌روی. یعنی نه آن چنان سختگیری و تنگ‌چشمی می‌کنند که زن و فرزندانشان گرسنه بمانند، و نه آن چنان در مخارج و نفقه زیاده‌روی و باد دستی می‌کنند که تبذیر و اسراف بشمار آید.

آیات مرتبط (تعداد ریشه‌های مشترک)

تفسیر

نکات آیه

۱ - بندگان خالص خدا در هزینه کردن اموالشان، نه اسراف مى کنند و نه به خود و خانواده خویش تنگ مى گیرند. (و عباد الرحمن ... و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا) آنچه از ظاهر آیه شریفه و لغت به دست مى آید، این است که واژه «انفاق» به معناى هزینه کردن و کاستن از اموال است; چه آن که این اموال براى زندگى شخصى و خانواده به مصرف برسد و چه به دیگران بخشش شود. گفتنى است «اسراف» (مصدر «یسرفوا») به معناى زیاده روى در مصرف اموال و «قتر» (مصدر «یقتروا») به معناى سخت گیرى در مصرف است.

۲ - رعایت اعتدال و میانه روى در معیشت و زندگى اقتصادى، از اوصاف بندگان خالص خدا (و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قوامًا) «ذلک» اشاره است به آنچه که در آغاز آیه شریفه ذکر شد (یعنى، اسراف و اقتار) و «قوام» به معناى عدل و راه میانه و وسط است.

۳ - افراط و زیاده روى در هر کارى - حتى در امور خیریه چون بخشش - امرى مذموم و ناپسند (و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قوامًا)

۴ - تشویق خداوند به رعایت اعتدال و میانه روى و پرهیز از اسراف و سخت گیرى در مصرف اموال براى زندگى شخصى و یا بخشش به دیگران (و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قوامًا)

۵ - «محمدبن سنان عن أبى الحسن(ع) فى قول اللّه عزّوجلّ «و کان بین ذلک قواماً» قال القوام هو المعروف «على الموسع قدره و على المقتر قدره متاعاً بالمعروف حقّاً على المحسنین» على قدر عیاله و مؤونتهم التى هى صلاح له و لهم...; محمدبن سنان از امام رضا(ع) در باره قول خداى - عزّوجل - «و کان بین ذلک قواماً» روایت نموده است که فرمود: «قوام» همان «معروف» است که در این آیه آمده است: «على الموسع قدره و على المقتر قدره متاعاً بالمعروف...» [;یعنى، خرج کردن] باید به میزان عائله و مخارج آنها باشد، که در جهت صلاح خرج کننده و عائله او است». ۱- کافى، ج ۴، ص ۵۶، ح ۸; نورالثقلین، ج ۴، ص ۲۹، ح ۱۰۶.

۶ - «فى مجمع البیان فى قوله: «و الذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا» ... و روى عن معاذ أنّه قال: سألت رسول اللّه عن ذلک فقال: من أعطى فى غیر حقّ فقد أسرف و من منع عن حقّ فقد قتر; در مجمع البیان در باره قول خدا «والذین إذا أنفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا» آمده است که معاذ گوید: از رسول خدا(ص) معناى این آیه را پرسیدم؟ فرمود: کسى که چیزى را در غیر مصیر حق بدهد، اسراف کرده و کسى که دیگرى را از حقى منع کند، تنگ گرفته است». ۱- مجمع البیان، ج ۷، ص ۲۸۰; نورالثقلین، ج ۴، ص ۳۱، ح ۱۰۹ و ۱۱۰.

موضوعات مرتبط

  • اسراف: اهمیت اجتناب از اسراف ۱، ۴
  • افراط: سرزنش افراط ۳
  • انفاق: اعتدال در انفاق ۶; افراط در انفاق ۳; اهمیت اعتدال در انفاق ۴
  • بندگان خدا: اعتدال بندگان خدا ۱، ۲; روش زندگى بندگان خدا ۱، ۲; صفات بندگان خدا ۱، ۲
  • خدا: تشویقهاى خدا ۴
  • زندگى : اهمیت اجتناب از سختگیرى در زندگى ۱، ۴; اهمیت اعتدال در زندگى ۴; مراد از اعتدال در زندگى ۵
  • عمل: عمل ناپسند ۳

منابع